رقص مرگ بر محور بجنورد به جنگل گلستان

بجنورد-ایرنا- افزایش تصادفات رانندگی در جاده های خراسان شمالی موجب شد تا این استان نوروز امسال در لیست پنج استان نخست کشور قرار گیرد و محور بجنورد به جنگل گلستان در این بین بعنوان قربانگاه ۸۰ درصد از جان باختگان نوروزی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است، این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد و تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است و همین میزان جاده تک بانده هر ساله جان های زیادی را از مسافران می گیرد.

این جاده که قطب گردشگری (استان های شمالی) کشورمان را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می کند یکی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می شود و در فصول پرتردد تابستان و بهار در کمین مسافران ثامن الحجج(ع) نشسته است و هر سال بر تعداد قربانیان این مسیر می افزاید.

براساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی، حدود ۸۰ درصد فوتی از سوانح رانندگی منجر به فوت در نوروز امسال مربوط به مسیر ۲ طرفه بجنورد- جنگل گلستان است که سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از آن تردد می کنند.

تاثیر این بزرگراه در سفر ایمن و همچنین ایمن سازی برای تردد مسافران بر کسی پوشیده نیست. این محور از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و نیز به جهت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از اهمیت زیادی برای سلامت رانندگان و مسافر برخوردار است.

رقص مرگ بر محور بجنورد به جنگل گلستان

وقوع ۸۰ درصد فوتی تصادفات در محور جنگل گلستان

کارشناسان می گویند سه عامل انسان، خودرو و جاده در وقوع تصادف سهم دارند، در این میان سهم انسان بسیار بیشتر از ۲ عامل دیگر است ولی وقوع تصادفات نوروزی در استان نشان داد که سهم راه در وقوع تصادفات در این خطه از کشور بالا است.

براساس اعلام پلیس راه، تمامی تصادفات منجر به فوت در نوروز امسال در محورهای اصلی استان رخ داده است. در چهار فقره تصادف منجر به فوت در محورهای استان، هشت نفر جان خود را از دست دادند که فوت هفت نفر از آنان در جاده آشخانه- جنگل گلستان بود.

تاخیر در بهره برداری از پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان سبب گلایه پلیس هم است و پلیس تاکید دارد تا هر چه زودتر باید این محور پرتردد ایمن شود.

رییس پلیس راه فرمانده انتظامی خراسان شمالی از طولانی شدن چهار خطه شدن محور بجنورد- جنگل گلستان به عنوان یکی از محورهاتی پرتردد و حادثه خیز استان انتقاد کرد و افزود: بخش قابل توجهی از سوانح رانندگی استان و قربانیان این حادثه ها در این محور به ثبت رسیده است و بخش زیادی از این حوادث نیز به دلیل وجود نقاط حادثه خیز است.

سرهنگ رحمان اسپیدکار اظهار کرد: تکمیل پروژه می تواند به کاهش سوانح رانندگی رخ به رخ و کاهش مرگ و میر تاثیر زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نوروز امسال ۸۰ درصد از فوتی های تصادفات جاده‌ای استان در محور ۲ طرفه مسیر بجنورد-جنگل گلستان رخ داده است گفت: در طرح نوروزی امسال از ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ تاکنون هشت نفر در تصادفات جاده ای استان کشته شدند که هفت نفر از این تعداد در جاده ۲ طرفه مسیر آشخانه- جنگل گلستان بود.

وی عنوان کرد: اکنون ۴۵ کیلومتر از مسیر آشخانه- جنگل گلستان ۲ طرفه است که این تصادفات در این مسیرها اتفاق می افتد و انتظار می رود به اجرای چهار خطه کردن این مسیر سرعت داده شود.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی اظهار کرد: شمار فوتی های تصادفات جاده‌ ای استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته و ۱۰۰ درصد این تصادفات منجر به فوت در محورهای اصلی است.

وی افزود: در این مدت ۸۷ فقره تصادف جرحی و ۱۳۱ فقره تصادف خسارتی در جاده های استان گزارش شد این در حالی است که در مدت مشابه پارسال گذشته ۲۸ فقره تصادف جرحی و ۶۵ فقره تصادف خسارتی در استان ثبت شد و بر این اساس شمار تصادفات جرحی ۲۱۱ درصد و شمار تصادفات خسارتی ۱۳۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی با بیان اینکه در این مدت ۴۳ درصد تصادفات جرحی در محورهای فرعی و ۵۷ درصد در جاده های اصلی استان بوده است گفت: ۲۸ درصد از تصادفات خسارتی در محورهای فرعی و ۷۲ درصد آن در جاده‌های اصلی ثبت شد.

رقص مرگ بر محور بجنورد به جنگل گلستان

تاکید استاندار بر سرعت تکمیل محور

نوروز امسال وقوع تصادفات منجر به فوت در استان افزایش یافت و شمار فوت شدگان هم ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یافت.

جمعیت هلال احمر خراسان شمالی اعلام کرده است که امسال بخش زیادی از عملیات امدادی مربوط به جاده ها بوده است و این امر ناشی از افزایش تصادفات در محورها رخ داده است.

استاندار خراسان شمالی هم در این باره گفت: پیگیری مشکلات طرح راهسازی محور بجنورد - جنگل گلستان باید از روال عادی خارج شود و اجرای آن سرعت گیرد.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: تکمیل محور بجنورد - جنگل گلستان بسیار حایز اهمیت است و اقدامات کوتاه مدتی در این محور مانند آشکارسازی انجام شده است اما باید بعنوان یک مطالبه جدی در سطح ملی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه امنیت جان مردم اولویت ماست افزود: محور بجنورد - جنگل گلستان پروژه ای ملی با اهمیت کشوری است، تقاضای ما از وزارت راه و شهرسازی این است که این محور را بصورت عادی نبینند زیرا این محور متعلق به کل کشور است.

استاندار خراسان شمالی گفت: مسوولیت هر حادثه ای که در این مسیر رخ می دهد بر عهده من و تمام مسوولان کشوری است که در اعتبارات این محل دخالت دارند بنابراین هر چه سریعتر ۲ قطعه ۲۰ کیلومتری باقی مانده در محور بجنورد - جنگل گلستان تعیین تکلیف و به اتمام برسد.

رقص مرگ بر محور بجنورد به جنگل گلستان

تصویب ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح

این طرح که سال ها در گیر و دار اعتبارات به سر می برد و دولت های گذشته نیز نتوانستند گره این جاده محسوب به مرگ را باز کنند اما در دولت سیزدهم با سفر رییس جمهور در دوم تیرماه سال گذشته امیدها برای تکمیل این طرح افزایش یافت و مردم این خطه انتظار داشتند تا بعد از سال ها از این مسیر بدون دغدغه عبور کنند و تصویب ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح از مهمترین مصوبات سفر رییس جمهور به استان بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز پیشتر به ایرنا اعلام کرده بود که ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور به استان برای تکمیل جاده بجنورد به جنگل گلستان مصوب شد که ۱۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

مهدی رشیدی اظهار کرد: حوزه های آب و راه مهمترین پروژه های مصوب در سفر رییس جمهور به استان بود و برای حوزه آب ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان و برای راه نیز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

وی ادامه داد: طرح تکمیل جاده جنگل گلستان به بجنورد در اولویت طرح های عمرانی استان قرار دارد و ۴۵ کیلومتر راه باقی مانده از این پروژه نیز آسفالت خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی عنوان کرد: تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان از نعمت راه آسفالت بهره مند هستند و تمام تلاش ما این است که برای دور بعدی سفر رییس جمهور به استان پروژه ای نیمه تمام وجود نداشته باشد. به گزارش ایرنا،

طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱.۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است و اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳.۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.

طول راه های شریانی استان هم ۶۳۷ کیلومتر است که ۱.۸ از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha