۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85069799
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بام ایران را در کردستان ببینید

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبر: 85069799
بام ایران را در کردستان ببینید

سنندج- ایرنا- شهرستان بیجار واقع در استان کردستان یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران و مشهور به (بام ایران) دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی بوده و گزینه بسیار خوبی برای مسافرت و گشت و گذارهای نوروزی است.

به گزارش ایرنا، اگر در دور دوم تعطیلات نوروز ۱۴۰۲، استان کردستان را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید، بد نیست سری به یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران در این استان بزنید و از دیدن جاذبه‌های بی‌نظیر بیجار باستانی لذت ببرید.

شهر تاریخی بیجار که در شرق استان کردستان و در همسایگی استان‌های زنجان و همدان واقع شده است، ۱۴۵ کیلومتر با شهر سنندج مرکز استان کردستان، فاصله دارد و بعد از شهرکرد، دومین شهر مرتفع ایران است.

در شهرستان بیجار آثار تاریخی و فرهنگی فراوانی وجود دارد و هر کس به هر سلیقه‌ای می‌تواند مکانی مطابق میل خود برای لذت بردن انتخاب کند.

قلعه بزرگ قمچقای، که دیرینگی آن به هزاره سوم پیش از میلاد باز می‌گردد، یکی از گواهان پیشینه تاریخی این شهر است.

بام ایران را در کردستان ببینید

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این قلعه به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از قدیمی‌ترین کتیبه‌های ایران که به گفته باستان‌شناسان با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک است در این قلعه یافت شده است.

ارتفاع دیواره‌های این قلعه ۲۰۰ متر است و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی است که تنها یک نفر به دشواری می‌تواند از آن عبور کند.

این قلعه از لحاظ قدمت اهمیت فراوانی دارد و در دوره‌های تاریخی متعدد توسط اقوام گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است.

مساحت قلعه بیش از پنج هزار متر مربع است و مخازن متعدد آب دارد. این قلعه نیازی به استحکامات دفاعی نداشته است؛ چراکه موقعیت جغرافیایی آن به‌گونه‌ای بوده که به دره‌ای عمیق و پرتگاه‌هایی مخوف و بلند مشرف بوده است.
بام ایران را در کردستان ببینید

بازار سنتی بیجار

بازار در مرکز شهر بیجار واقع شده‌ است، در حقیقت آنچه که از بافت قدیمی شهر بیجار باقیمانده، مجموعه بازار آن شامل یک راسته طولانی شمالی –جنوبی و تیمچه‌ای بنام حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان است.

هم اکنون ۱۶ باب حجره از بافت معماری قدیم بازار در ۲ طرف راسته اصلی باقیمانده و مابقی حجره‌ها و راسته‌ها دستخوش تغییرات شده‌ است.

در پوشش مغازه‌ها از طاق و تویزه استفاده شده‌ است؛ موقعیت جغرافیایی بیجار بر سر راه کردستان و آذربایجان موجب شده که این بازار با وسعت گستردگی خاصی شکل گرفته باشد.

چهار باغ گروس

عمارت و باغی در جنوب شهر بیجار است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، این عمارت دارای کوشکی ۲ طبقه، آب‌نماها و مجسمه‌های مرمرین است،

لطف‌علی‌خان حاکم آن زمان بانی احداث این عمارت بوده است و اطراف عمارت را درختان صنوبر احاطه کرده است، متاسفانه ساختمان‌ها و بناهای این باغ تخریب شده است اما دیدن این اثر تاریخی خالی از لطف نیست.

بام ایران را در کردستان ببینید

پل صلوات آباد

پل صلوات‌آباد دارای ۱۱۰ متر طول و ۹ دهانه با طاق جناغی و مصالح اصلی آن در پایه‌ها، سنگ و در بدنه، آجر است، این اثر در ۱۵ کیلومتری جاده آسفالت شده بیجار به تکاب و بر روی رودخانه قزل اوزن در جوار روستای صلوات آباد قرار دارد که تاریخ دقیق ساخت پل مشخص نیست.

از شواهد پیداست که پل با عناصر ویژه دوران صفویه با استفاده از سنگ‌های حجاری شده و الگوهای آن دوران ساخته شده که در دوره های بعدی مرمت‌هایی بر روی آن صورت گرفته است.

در ساخت این پل تاریخی از قوس‌های تیز و نیزه دار سکو (پاشنه‌ها و فشارشکن‌های) متعدد با رعایت کامل اصول پل سازی در معماری ایران استفاده شده است.

بر اثر سیلاب‌های بهاری سال ۱۳۷۵ هجری شمسی دچار تخریب بیش از ۵۰ درصدی و در سال های بعد مرمت شد و این اثر به شماره ۱۶۰۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بام ایران را در کردستان ببینید

امامزاده حمزه عرب

امامزاده حمزه عرب یکی دیگر از آثار تاریخی و گردشگر پذیر بیجار است که در چند سال اخیر با حمایت های مردمی و خیرین، زیبا سازی و تجهیز شده است.

امامزاده حمزه عرب در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق بیجار بر روی کوه مرتفعی با همین نام واقع شده است.

ارتفاع این کوه از سطح دریا ۲ هزار و ۵۴۲ متر است که بخشهای زیادی از آن با وسیله نقلیه قابل دسترسی است و مابقی راه تا رسیدن به بنای امامزاده را باید پیاده و توسط پله های سیمانی ساخته شده طی کرد.

بنا در گذشته شامل یک اتاق کوچک با ورودی بود که بیشتر جهت استراحت زائران مورد استفاده قرار می گرفت و اتاق اصلی با پوشش سقف گنبدی که آرامگاه امام زاده در وسط آن قرار داشته و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

امامزاده عقیل

بنای امامزاده عقیل از قدیمی‌ترین آثار معماری کردستان در دوره اسلامی محسوب می‌شود؛ از مشخصات خاص معماری این بنا آجرکاری با طرح‌ها و نوشته‌های مختلف است، با توجه به نوع معماری و تزیینات به کار رفته در بنا، تاریخ احداث آن را به دوره سلجوقیان نسبت داده‌اند و در زمان ایلخانیان از آن همچنان استفاده می‌شده است.

این بنا از مهم‌ترین بناهای دوره سلجوقی در ایران محسوب می‌شود که به ثبت ملی رسیده است.

امامزاده خضر

محوطه این بنا مربوط به هزاره اول - سده ۶ تا ۹ هجری قمری است و در شهرستان بیجار، بخش حومه، روستای قاضی قوشچی واقع شده و این اثر در هشتم مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۹۱۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بام ایران را در کردستان ببینید

مسجد تاریخی خسروآباد
از جمله آثار موجود در گروس که متعلق به دوران زندیه است، مسجد تاریخی روستای خسرو آباد در ۴۵ کیلومتری شهر بیجار است.

این مسجد با سقف‌هایی کوتاه و گنبدهایی کوچک و بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده که شامل مصلای تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و حجره هایی بررای استراحت طلاب و خادمین است.

این اثر باستانی زیبا با شماره ثبت ۲۶۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیست اسکی نسار

پیست اسکی نسار یکی از پنج تفرجگاه مهم استان کردستان است که به‌ علت دسترسی آسان و مشرف بودن به شهر از پیست‌های خاص ایران است.

این پیست با وسعت ۱۱۲ هکتار بر دامنه کوه نسار قرار دارد.

بام ایران را در کردستان ببینید

سوغاتی‌های بیجار

قالی، قالیچه، گلیم و جاجیم از صنایع دستی بیجار است که شهرت جهانی دارد.

قالی بیجار سابقه‌ای کهن دارد و تعداد زیادی از قالی‌های قدیمی کردستان که هم‌اکنون در موزه‌های بزرگ فرش در داخل و خارج کشور وجود دارد،‌ از قالی‌های شهر بیجار است.

حلوا سوهانی، شیرمال مخصوص بیجار و انواع ترشی‌های خوشمزه نیز از سوغاتی‌های خوراکی این شهر تاریخی است که می توانید با خود به شهر و دیارتان ببرید.

شهرستان هفت هزار ساله بیجار با ۸۹ هزار نفر جمعیت و در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۰ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول درفهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha