مشهدالرضا، مهیای هم‌نفسی با طبیعت

۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبر: 85070498
مشهدالرضا، مهیای هم‌نفسی با طبیعت

مشهد- ایرنا- سیزدهم نوروز، روز آشتی با صفا و زلالی طبیعت خوانده شده است و شهروندان معمولا این روز را در دامان دشت و بوستان‌ها گذرانده و جشن سیزده‌به‌در را برپا می‌دارند، که در مشهدالرضا(ع)، شهر خورشید هشتم نیز تمهیدات لازم برای حضور بی‌دغدغه زائران و مجاوران در دل طبیعت اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا، ایرانیان از زمان باستان به مناسبت پیروزی ایزد باران بر دیو خشکسالی، جشن سیزده به در را در سیزدهمین روز نوروز برپا می داشته اند و با پناه بردن به دشت و صحرا، به شادی و جشن می پرداخته اند.

این رسم کهن ملی طی قرنها نسل به نسل منتقل شده است و امروز نیز خانواده ها در این روز با پناه بردن به دل دشت و صحرا به شادی و نشاط می پردازند و سبزه به رود انداختن، گره زدن سبزه و پختن آش رشته از جمله آیین های ویژه این روز برای گره زدن زندگی به طبیعت و نشاط و سرزندگی است.

روستاییان معمولا طبیعتی بکرتر و جذابتر برای گذراندن روز سیزده به در در دسترس دارند اما شهرنشینان، به خصوص ساکنان کلانشهرها، فضاهای مطلوب چندانی برای سپری کردن این روز در اختیار ندارند و از این رو مدیران شهری سعی می کند با مهیاسازی فضای شهر و به خصوص بوستان ها، فضای لازم را برای همنفس شدن شهروندان با طبیعت در روز ۱۳ فروردین آماده سازی کنند.

بنا به گفته مسوولان شهری در کلانشهر مشهد نیز تمهیدات لازم برای حضور بی دغدغه مردم در بیرون از فضای خانه و در دل طبیعت اندیشیده شده است تا شهروندان روز آشتی با طبیعت را به بهترین نحو جشن بگیرند، چرا که امسال این جشن به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، حال و هوای ویژه ای دارد و اوج برپایی آن در بازه زمانی افطار تا سحر خواهد بود.

مشهدالرضا، مهیای هم‌نفسی با طبیعت

آمادگی بوستان های مشهد

بیش از ۴۰۰ پارک و بوستان در منطق سیزده‌گانه کلانشهر مشهد وجود دارد که بوستان جنگلی وکیل‌آباد، بوستان جنگلی غدیر، بوستان ملت، بوستان کوهسنگی و بوستان چهل بازه از بزرگترین آنها محسوب می شوند.

طبق اعلام معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، بوستان ها و عرصه های سبز شهری برای میزبانی از شهروندان در روزهای ۱۲ و ۱۳ فرودین ماه، از افطار تا سحر آمادگی لازم را دارند.

علی نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به پیش بینی حضور گسترده شهروندان برای گذران اوقات فراغت در طبیعت و بوستان های شهری، براساس هماهنگی های صورت گرفته با ۱۳ منطقه شهری مشهد ، شرایط مطلوبی برای ارائه خدمات به شهروندان و میزبانی از آنان در روزهای ۱۲ و ۱۳ فرودین ماه، در ساعات افطار تا سحر در بوستان های شهری پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی لازم نظیر استقرار نیروهای آتش نشانی در نقاط پرتردد و تامین روزانه آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان به صورت استقرار ۲۰ خودرو تامین آب معدنی و استقرار روزانه ۲۶ تانکر آب غیرشرب نیز در بازه زمانی افطار تا سحر، در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین انجام شده است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: همچنین براساس هماهنگی های صورت گرفته در این ایام سرویس های بهداشتی بوستان ها به طور کامل فعال است و باتوجه به شناسایی مکان های پرخطر و حادثه خیز شهری، از حضور شهروندان در این نقاط جلوگیری خواهد شد.

نجفی اضافه کرد: در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه استقرار و نصب چادر در سطح بوستان های سطح شهر و نیز ورود خودرو به اراضی کمربند سبز جنوبی، کمربند سبز شمالی و اراضی کمپوست مجاور آرامگاه خواجه اباصلت نیز ممنوع است.

وی با اشاره به توزیع کیسه های جمع آوری زباله در ورودی بوستان ها، از شهروندان درخواست کرد تا از برافروختن آتش در سطح معابر و فضای سبز شهری به جز باربیکیوها و محل های مجاز و نیز اتراق بر روی سطوح فضای سبز خودداری کنند تا دست‌کم در روز طبیعت میزان آسیب های احتمالی به محیط طبیعی شهری به حداقل برسد.

مشهدالرضا، مهیای هم‌نفسی با طبیعت

استقرار ۱۲۰ آتش نشان در ۴۸ نقطه شهری

هزار و ۶۰۰ آتش نشان در ۵۴ ایستگاه در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد، خدمت رسانی می کنند و این قشر فداکار در ایام خاص سال تامین ایمنی شهروندان را به بودن در کنار خانواده ترجیح می دهند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز از استقرار ۱۲۰ نفر آتش‌نشان در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین در ۴۸ نقطه سطح شهر خبر داد.

آتشپاد دوم مجید فرهادی افزود: ۴۸ گروه آتش‌نشانی شامل ۶ دستگاه موتورسیکلت سیار آتش نشانی و ۳۲ دستگاه خودرو اطفای حریق و امداد و نجات است، همچنین ۱۰ دستگاه خودرو سنگین، کار پشتیبانی برای مهار و خاموش‌سازی آتش‌سوزی های احتمالی را در این ۲ روز انجام خواهند داد و در مجموع در این ۲ روز ۱۲۰ نفر از آتش‌نشانان و نجاتگران در نقاط مختلف شهر مشهد مستقر هستند تا در صورت هرگونه حادثه احتمالی به شهروندان خدمت‌رسانی کنند.

وی گفت: در این راستا آتش نشانان در اماکن خاص از جمله خیابان های منتهی به حرم رضوی، جاده کلات، بولوار شاهنامه، جاده مشهد به گلبهار، جاده مشهد به فریمان، جاده مشهد به نیشابور، بولوار وکیل‌آباد، بوستان چهل بازه، ورودی‌های جاده طرقبه-شاندیز، بوستان‌های کوهسنگی و خورشید، کمپ غدیر، هفت‌حوض و تمام بوستان‌های بزرگی که قابلیت حضور مردم را دارند، مستقر خواهند بود

فرهادی اضافه کرد: آتش نشانان و نجاتگران در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین به همراه خودروهای امداد و نجات و آتش نشانی و موتورسیکلت های سیار از ساعت ۱۶ در اماکن مشخص شده مستقر خواهند شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد افزود: البته در صورت ازدحام جمعیت و وجود ترافیک خودروی در این مکان‌ها، آتش نشانان از صبح در این مناطق استقرار خواهند یافت.

فرهادی از تمامی شهروندان درخواست کرد تا در صورت بروز هرگونه حادثه آتش سوزی با حفظ خونسردی، با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند تا اقدامات لازم توسط تیم های آتش نشانی انجام شود.

مشهدالرضا، مهیای هم‌نفسی با طبیعت

استقرار نیروهای پلیس راه در مسیرهای تفرجگاهی

رییس پلیس راه خراسان رضوی نیز در خصوص وضعیت ترافیکی جاده های استان در روز طبیعت به خبرنگار ایرنا گفت: تمهیدات لازم اندیشیده شده و با توجه به همزمانی ماه رمضان و روز طبیعت، پیش بینی می شود در بازه زمانی عصر و افطار با موج ترافیکی مواجه شویم.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: از این رو تیم های پلیس راه در روز طبیعت در مسیرهای تفرجگاهی استان مستقر خواهند شد و بر مبنای شرایط ترافیکی، برای تسهیل تردد تصمیم گیری لازم انجام خواهد شد.

رییس پلیس راه خراسان رضوی ادامه داد: در صورت وجود ترافیک سنگین در مسیرهای تفرجگاهی نظیر جاده کلات، سد کارده، خلج و میامی، این مسیرها در بازه زمانی بعد از ظهر به سمت مشهد یک طرفه خواهد شد.

مشهدالرضا، مهیای هم‌نفسی با طبیعت

تمهیدات ویژه پلیس برای تامین امنیت مردم در روز طبیعت

فرمانده انتظامی مشهد نیز از تمهیدات ویژه ای به منظور تامین امنیت و آرامش مردم در روز طبیعت و جلوگیری از هرگونه تحرک سارقان در این روز خبر داد.

سرهنگ احمد نگهبان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به پایان تعطیلات نوروز به طور معمول در روز طبیعت عموم هم‌وطنان و شهروندان در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و گردشگاه‌ها حضور می یابند.
وی اضافه کرد: در سال جاری به دلیل تقارن روز ۱۳ فروردین با ایام ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می شود اغلب ترددهای روز طبیعت در ساعات بعداز ظهر متمرکز و بوستان‌ها، تفرجگاه‌های شهری و مناطق طبیعی حاشیه و اطراف شهرها، با حجم قابل توجهی از جمعیت روبه رو باشد.
سرهنگ نگهبان افزود: طبق تجربیات پلیس، دزدان به ویژه سارقان منزل و خودرو در روز ۱۳ فروردین فعالیت بیشتری دارند از این رو پلیس مشهد تمهیدات ویژه ای به منظور جلوگیری از هرگونه تحرک این گونه مجرمان پیش بینی کرده است.

سرهنگ نگهبان خاطرنشان کرد: تمام توان و استعداد پلیس مشهد در این روز به کار گرفته می شود.

وی گفت: همچنین از سیستم های پایش تصویری و تجهیزات هوشمند نیز استفاده می شود ضمن اینکه گشت های پیاده، موتوری و خودروی پلیس در نقاط مختلف شهرها و حاشیه پارک ها، باغ ها و تفرجگاه ها افزایش می یابد.

فرمانده انتظامی مشهد اضافه کرد: از ظرفیت نیروهای کمکی، نیروهای یگان امداد، پلیس های افتخاری و نیروهای بسیج مردمی نیز به منظور پوشش انتظامی و امنیتی استفاده می شود.
سرهنگ نگهبان افزود: همچنین ماموران پلیس راهور مشهد هم در آماده باش کامل هستند و با اعمال محدودیت های مقطعی از بروز ترافیک جلوگیری خواهند کرد.
فرمانده انتظامی مشهد اظهار امیدواری کرد: شهروندان در سایه چتر امنیت پلیس روز شاد و بانشاطی را در ۱۳ فروردین تجربه کنند.

تمهیدات ویژه حمل و نقلی

ناوگان اتوبوس رانی و قطارشهری مشهد نیز به منظور تسهیل تردد شهروندان، سرویس دهی در روز طبیعت را تقویت کرده است.

طبق گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد، ۲۸۵ دستگاه اتوبوس در روز طبیعت به شهروندان سرویس دهی خواهند کرد.

علی‌اصغر نیشابوری گفت: شهروندان روز ۱۳ فروردین را با حضور در تفرجگاه‌ها و بوستان‌های مختلف سپری می کنند لذا در این روز ۲۸۵ دستگاه اتوبوس برای انتقال شهروندان در مسیر مناطق تفرجگاهی و ییلاقی پیش‌بینی‌شده است.

وی اضافه کرد: این اتوبوس‌ها در مسیرهای بوستان‌های ملت، وکیل‌آباد و کوهسنگی، آرامگاه فردوسی، میامی و آرامستان بهشت رضا(ع) به شهروندان سرویس‌دهی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد ادامه داد: همچنین تمهیدات لازم برای سرویس‌دهی ناوگان به مناطق تفرجگاهی و ییلاقی شهرهای طرقبه و شاندیز در صورت تقاضا از سوی این شهرها اندیشیده شده است.

نیشابوری افزود: در روز طبیعت خودروهای امداد، حوزه فنی و عوامل انتظامات این سازمان نیز در آماده‌باش هستند و هماهنگی‌های لازم با پلیس‌راهور و پلیس‌راه مرکز استان نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: سرویس‌دهی برای بوستان‌های داخل شهر نیز با تقویت خطوط فعلی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد نیز از افزایش یک‌ساعته سرویس‌دهی قطارشهری در روز ۱۳ فروردین خبر داد.

مجتبی زمانیان افزود: در راستای آسان سازی دسترسی و رفاه حال زائران و مجاوران در روز طبیعت، سرویس‌دهی متروی مشهد یک ساعت افزایش می یابد و سرویس‌دهی مترو در روز یکشنبه سیزدهم فروردین‌ماه از ساعت ۶ صبح آغاز و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.

مشهدالرضا، مهیای هم‌نفسی با طبیعت

در مجموع تمهیدات لازم برای روز سیزده فروردین و حضور بی دغدغه شهروندان در طبیعت بهاری اندیشیده شده است اما شهروندان باید بدانند که حضورشان در محیط زیست به منزله آشتی با طبیعت و حفظ پاکی و زلالی آن باشد و نباید با برخی بی دقتی ها و سهل انگاری ها نطیر ریختن زباله در طبیعت و یا روشن کردن آتش، به جای پاسداشت طبیعت، بدان بی مهری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha