وقوع ۲۴۹۱ مورد حیوان گزیدگی در جنوب سیستان و بلوچستان 

چابهار- ایرنا- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: ۲ هزار و ۴۹۱ مورد حیوان گزیدگی فقط طی یکسال رخ داده که این مساله نگران کننده است و عملا تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به شمار می‌رود.

دکتر فیض الرحمن رسولی زاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بیماری هاری یک بیماری واگیر و ۱۰۰ درصد کشنده بوده که از طریق حیوان گزیدگی به انسان منتقل می‌شود اما در صورت اقدام بموقع قابل پیشگیری و درمان است.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۳۱ مرکز پیشگیری از هاری در سطح دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر وجود دارد که در صورت مراجعه بیماران دچار گزش حیوانات، اقدامات پیشگیرانه لازم از جمله تلقیح واکسن، پیشگیری و درمان را ارائه می‌کنند اما ضروریست سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر دامپزشکی، شهرداران، نیروی انتظامی، محیط زیست، بخشداران و فرمانداران نیز به موازات حوزه بهداشت همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ادامه داد: متاسفانه سال گذشته یک کودک بدلیل بیماری هاری دچار مرگ شده و طبق آمار در سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۴۹۱ مورد حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده‌اند که نسب به مدت مشابه سال قبل تر از آن نشان دهنده افزایش ۱۰۰ درصدی است.

وی تصریح کرد: همه سگ‌های صاحب دار نیازمند به واکسینه شدن توسط دامپزشکی هستند و البته کنترل سگ‌های ولگرد بلاصاحب توسط شهرداری ها از مهمترین عوامل کاهش موارد هاری است.

رسولی زاده گفت: ۷۰ درصد آمار حیوان گزیدگی در روستاها و مناطق حاشیه شهر رخ داده و بیشترین موارد حیوان گزیدگی نیز مربوط به گروه سنی پنج تا ۱۹سال بوده که نیازمند ورود جدی شهرداران و سایر نهادهای دولتی به موازات اقدامات حوزه بهداشتی است.

وی از همه شهروندان خواست که از تحریک یا نزدیک شدن به حیوانات وحشی بویژه سگ‌های ولگرد و بلاصاحب خودداری و در صورت گزش توسط حیوانات حتی خراش‌های جزیی به نزدیکترین مرکزبهداشتی درمانی جهت پیشگیری ،تلقیح واکسن و درمان هاری مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha