روز طبیعت و ماه خدا، تفرج شاکرانه در آغوش آفرینش

مشهد- ایرنا- اینکه سیزدهم نوروز و روز طبیعت، امسال در ماه مبارک رمضان قرار گرفته است، نمی‌تواند منافاتی با حضور شهروندان در دامان دشت و صحرا داشته باشد و مانع آن شود که آنان ساعاتی از اوقات خود را در دل طبیعت خدادادی بگذرانند.

به گزارش ایرنا، مردم نقاط شهری و روستایی استان خراسان رضوی امروز یکشنبه، همزمان با روز طبیعت برای برگزاری آیین سنتی سیزده بدر به دامن طبیعت رفته‌اند. به همین مناسبت بوستان های ملت، کوهسنگی، باغ ملی، بوستان غدیر و دیگر فضاهای سبز شهری پر از جمعیت شده است.

برخی نیز به خاطر روزه ماه مبارک رمضان و اینکه می خواهند مسافتی دورتر را پیموده و در جاهایی دور از شهر، از جمله شاندیز، طرقبه، اخلمد، میامی، جاغرق، بند گلستان، سد کارده، سد طرق و یا مکان دیگری روز طبیعت را سپری کرده و افطار کنند، بعد از اذان ظهر راهی می‌شوند.

در شرایطی که مشغله زندگی امروزی فرصت دید و بازدید را از بسیاری از خانواده ها گرفته و یا محدود کرده است عید نوروز و تعطیلات آن و به ویژه سیزده فروردین، به عنوان آخرین روز تعطیلات نوروزی، فرصتی مغتنم برای تالیف قلوب و افزایش همدلی بین خانواده ها است.

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی برای امروز بارش های رگباری و وزش باد با احتمال بروز خسارت در استان را پیش بینی کرده است که در نواحی مستعد همراه با بارش تگرگ در برخی نقاط به ویژه نواحی شمالی و مرکزی با احتمال آبگرفتگی و رواناب خواهد بود.

طبق این پیش بینی، این جبهه هوایی تا صبح فردا - دوشنبه- با شدت و ضعف در استان فعال خواهد بود.

لزوم رعایت حرمت دین خدا

امام جمعه مشهد در خطبه اخیر نماز جمعه این شهر با اشاره به روز طبیعت گفت: امسال شاهد تقارن روز طبیعت با ماه مبارک رمضان هستیم و در این مناسبت زائران باید بدانند که مهمان خدا و امام رضا(ع) و مجاوران نیز مهمان خدا و مجاور امام هشتم(ع) هستند.

آیت الله سیداحمد علم الهدی افزود: همشهریان باید توجه داشته باشند به گونه ای رفتار کنند که حرمت دین خدا در روز طبیعت محفوظ بماند.

پرهیز از رها کردن زباله در طبیعت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز دیروز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: انتظار آن است که با مشارکت مردم و همراهی فعال و مؤثر آنان، اهتمام بیشتری نسبت به حفظ محیط زیست و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به داشته های طبیعی استان صورت گیرد.

مهدی اله پور با اشاره به برخی توصیه های زیست محیطی و تاثیر آن در افزایش فرهنگ زیست محیطی جامعه بیان کرد: کوچکترین اقدام در حوزه محیط زیست می تواند مانع از تخریب و از بین رفتن بخش بزرگی از محیط زیست کشورمان شود و امیدواریم که شهروندان هنگام حضور در طبیعت با جمع کردن زباله ها و عدم افروختن آتش در محل هایی که امکان آتش سوزی وجود دارد، نسبت به حفظ محیط‌ زیست کوشا باشند.

وی بیان کرد: پرهیز از اقداماتی مانند بوته کنی، قطع شاخه درختان، از بین بردن رستنی‌ها و تخریب خاک توسط وسایل نقلیه، رهاسازی زباله و پسماند در طبیعت، اقدام به شکار و صید، شب مانی در مناطق چهارگانه و نیز کنترل سرعت و مراقبت از حیات وحش در هنگام رانندگی در جاده ها، برای حفظ این میراث ارزشمند خدادادی ضروری است.

چرا نحوست ۱۳

برخی از مردم روز سیزده فروردین را نحس می دانند و حال آنکه در کتابهای قدیم چیزی درباره اعتقاد ایرانیان باستان مبنی بر نحوست ۱۳ وجود ندارد و آنچه مسلم است این که آنان سیزدهم فروردین را در دامن طبیعت به سر می بردند.

علامه علی اکبر دهخدا در اثر گرانسنگ خود لغتنامه آورده است که در زبان فارسی گاهی کلمه "در" مخفف در و دشت است و یکی از معانی واژه "به" نیز طرف و سوی است، چنانکه "به مدرسه" معنی "به سوی مدرسه" می دهد، بنابراین طبق این قاعده «سیزده به در» را نیز می‌توان به "سیزدهم سوی دره ودشت" معنا کرد.

ایرانیان باستان هم سیزدهم فروردین را به دامن طبیعت می رفتند و این روز را متعلق به ایزد باران می دانستند و روز فرخنده ای نزد آنها بوده است.

ادوارد گرانویل براون( ۱۸۶۲_۱۹۲۶) که به مدت یکسال از ۴ اکتبر ۱۸۸۷ تا ۲۸ سپتامبر ۱۸۸۸ میلادی در ایران اقامت داشته است، در خاطراتش گفته است: حاکم جدید چند روز در نزدیکی شیراز بود اما منجمین گفته بودند که باید روز سیزدهم فروردین وارد شهر شود، چون این روز میمنت دارد.

وی در ادامه می‌افزاید: روز سیزدهم چون تمام شیرازی ها برای تفریح از شهر خارج می‌شوند بهتر می‌توانند حاکم را ببینند. پس معلوم می شود حدود ۱۳۵ سال قبل هم مردم ایران روز سیزده فروردین و همین روز طبیعت را به تفریح می‌رفتند ولی این به خاطر نحسی این روز نبود.

استاد شهید مرتضی مطهری هم درباره نحسی سیزده گفته است: ما از این نحسی بخواهیم خارج شویم چه باید بکنیم؟ برویم بیرون سبزه ها را گره بزنیم تا از نحسی خارج شویم؟ با سمنو پختن از نحسی خارج می شویم؟ با سبزه بیرون انداختن؟ چرا خانه ات را رها می کنی؟

شهید مطهری افزوده است: از خودت بیرون بیا، از این افکار زشت خودت خارج شو، از این کثیفی و پلیدی که به آن گرفتاری از آنها خارج شو تا از نحوست بیرون بیایی. سیزده چه گناهی دارد؟ خانه ات چه گناهی دارد؟ از سمنو و سبزه گره زدن چه کاری ساخته است، بدانید ابدا این مسائل برای اسلام نیست. (یادداشتهای استاد مطهری، ج‌۶، ص۱۳۱)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha