۱۲ فروردین ۱۳۵۸ سرآغازی نو در حکمرانی سیاسی جهان است

شیراز-ایرنا-تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ را سرآغازی نو در حکمرانی سیاسی جهان دانست و گفت: به نظر می‌رسد عبور جهان از قطب ‌بندی های گذشته و ظهور قطب ‌بندی «اسلام ناب و استکبار» نوید بخش رخداد عظیمی است که جهان و بشریت از اعماق وجود، نیل به عدالت و سعادت و بهروزی خود را در گرو آن می‌بیند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری در یادداشتی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد رفراندوم جمهوری اسلامی به بررسی و تبیین ابعاد مختلف این همه پرسی تاریخ ساز پرداخت و افزود: به فاصله کمتر از ۲ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، برگزاری همه ‌پرسی در روزهای دهم و یازدهم فرودین ۱۳۵۸ برای انتخاب نوع نظام سیاسی ایران پس از برچیده شدن نظام پوسیده سلطنتی و تعیین «نظام جمهوری اسلامی» را می ‌توان از پدیده ‌های سیاسی بسیار با اهمیتی دانست که در نوع خود در جهان معاصر و در میان انقلاب های بزرگ جهان بی بدیل است.

رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: در پی این همه ‌پرسی با شکوه، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) روز ۱۲ فروردین را روز جمهوری اسلامی اعلام کرده و در پیامی این رخداد عظیم را موهبتی الهی در حق مردم بزرگ ایران دانستند و فرمودند «خداوند‏‎ ‎‏تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است‏‎ ‎‏در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملت های مستضعف کرد، و با برقراری‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز‏‎ ‎‏امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می کنم.»

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اظهارکرد: با گذشت ۴۴ سال از آن رویداد بزرگ در تاریخ سیاسی معاصر ایران، اکنون در سالروز آن پدیده مبارک جا دارد مروری بر ابعاد نوآورانه و منحصر به فرد آن نقطه عطف تاریخی صورت گیرد. این مرور می ‌تواند ما را به عظمت و اصالت های انقلاب اسلامی بیشتر واقف سازد.

وی ادامه داد: مروری هر چند گذرا بر تاریخ و هویت ذاتی انقلاب اسلامی ایران، این حقیقت با ارزش را در اختیار می گذارد که این انقلاب به لحاظ شکل، ماهیتِ وجودی، هدف گذاری، سیر تطور، بالندگی و نیل به پیروزی، خود بزرگترین رفراندوم تاریخ سیاسی جهان به شمار می آید؛ رفراندومی که درآن، هم آن نظامی که باید از صفحه سیاسی ایران برچیده شود به ‌وضوح مشخص است و هم آن نظام سیاسی که باید جایگزین آن گردد.

تولیت حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) گفت: با وجود این، برگزاری رفراندوم به منظور تعیین نظام سیاسی جمهوری اسلامی با نظر مستقیم و حضور رسمی فرد فرد شهروندان ایرانی پای صندوق های رأی، پدیده جدیدی است که نه فقط ایرانیان در تاریخ سیاسی خود هیچگاه سابقه‌ ای از آن سراغ ندارند، که انقلاب های بزرگ جهان نیز هرگز خود را محتاج آن ندانسته‌ اند.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری افزود: بی گمان یکی از نقاط قوّتی که انقلاب اسلامی را در نگاه و تحلیل برخی از اندیشمندان سیاسی دنیا در جایگاه «بزرگترین انقلاب مردمی جهان» نشانده است توجه ویژه این انقلاب به نقش و جایگاه آحاد مردم در سرنوشت سیاسی خویش و ترسیم نوع نظامی است که قرار است مقدرات آنان و سکان حکمرانی کشور را در دست گیرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) به عنوان فقیهی جامع شرایط که معماری و رهبری انقلاب را بر عهده داشت، با اینکه از هویت ذاتی انقلاب اسلامی بیش از هر کس آگاهی کامل داشت و خواست بر حق توده مردم را به درستی می دانست، اما از همان آغاز بر انجام رفراندوم برای تعیین نوع نظام سیاسی پس از برچیده شدن نظام سلطنتی اصرار ورزید.

وی یادآور شد: آن حضرت در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۵۷ چنین فرمودند که «حالا که رژیم سلطنتی رفته و از بین رفته است ـ و قاعده هم این بود که از اول وجود پیدا نکند ـ حالا برای اینکه ما طرز حکومت را تعیین کنیم، محتاج به یک فعالیت هایی است. البته در نظر من ـ شخص من ـ این است که احتیاج به رفراندوم هم نیست؛ برای اینکه مردم آرای خودشان را در ایران اعلام کردند؛ با فریادها، با دادها اعلام کردند، لکن برای اینکه یک اشکالی [پیش نیاید] مثلًا، اگر یک دولتی اشکالی داشته باشد در اینکه خوب این ثبت نشده است این رفراندوم، تقاضا نشده است و باید تقاضا بشود ثبت بشود، شمارش بشود آرا. برای این، بنا بر این است که یک رفراندومی بشود. و چون این رفراندوم یک رفراندوم اساسی است که مقدرات مملکت ما را تعیین می‏‌کند و ما اگر بخواهیم یک حکومت اسلامی، یک جمهوری اسلامی در ایران برقرار کنیم با این رفراندوم باید بشود.»

رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: با این اقدام تاریخی، انقلاب اسلامی نخستین گام اساسی خود را پس از پیروزی برداشت. انقلاب اسلامی با این گام اساسی، نمونه ای منحصر به فرد از انقلاب را که فقط بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) میتواند به ظهور برسد در جلو چشمان جهانیان به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اظهارکرد: با برگزاری رفراندوم، انقلاب اسلامی ایران به یک توفیق بزرگ سیاسی در جهان معاصر دست یافت که از اهمیت فوق ‌العاده ‌ای در عرصه سیاسی جهان برخوردار است. این توفیق بزرگ عبارت است از تأسیس و تثبیت نوعی مردم سالاری جدید، یعنی «جمهوری اسلامی» و وارد کردن آن در ادبیات سیاسی رایج جهان.

وی ادامه داد: حقیقت آن است که وارد شدن این واژه نو در ادبیات سیاسی جهان، بزرگترین ضربه را بر تفوق و یکه‌ تازی نظام سلطه جهانی که دیر زمانی حاکمیت بلامنازع خود را بر مجموعه جهان گسترانده بود، وارد ساخت.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در تشریح این نکته ناب چنین می‌گویند که ما یک سخن نو را در مباحثات جهانی وارد کرده‌ایم؛ مردم‌سالاری دینی، مردم‌سالاری اسلامی؛ این یک حرف نویی است؛ این را ما در مباحثات سیاسی دنیا، در ادبیات سیاسی دنیا وارد کرده‌ایم؛ این علی‌الظّاهر یک کلمه‌ حرف است اما باطنش چیست؟ باطنش همین چیزی است که دشمنی و خصومت قدرت های درجه یک دنیا را علیه این ادبیات، علیه این واژه، علیه این حقیقت، علیه این پدیده برمی‌انگیزد؛ یعنی این حرکت در جمهوری اسلامی توانسته جدول تنظیم‌شده‌ نظام سلطه را به هم بریزد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری افزود: ایشان همچنین فرمودند نظام سلطه یک جدول مشخصی برای اداره‌ دنیا تنظیم کرده بود. نظام سلطه را بارها بنده معنا کرده‌ام؛ یعنی تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر؛ حد وسط ندارد. یک عده‌ای حتماً سلطه‌گر باید باشند، یک عده‌ای حتما سلطه‌پذیر؛ این نظام سلطه است. یک جدولی برای دنیا معین کرده بودند؛ یک روز به شکل استعمار، یک روز به شکل استعمار نو، یک روز دیگر هم استعمار پسا نو، بعد از استعمار نو. یک سیاستی، یک جدول منظمی را برای دنیا تنظیم کردند؛ این حرف نوِ جمهوری اسلامی آمده این جدول را به هم ریخته؛ تنظیم این جدول را به هم زده؛ لذا با آن مواجهند، با آن مقابلند.»

وی ادامه داد: اصرار معمار انقلاب اسلامی بر رفراندوم و اقدام فوری برای برگزاری آن، بخش مهم و مغفولی از نظریه سیاسی اسلام برای اداره جامعه اسلامی را آشکار ساخت که حقیقتا در جای خود بسی مهم و ارزشمند است.

تولیت حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) گفت: چگونگی هم‌نشینی و درهم آمیختن ۲ اصل مهم، یعنی اصل «اذن و نصب الهی حاکمان» از یکسو، و اصل «حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش» از سوی دیگر، همواره از ابعاد پیچیده و دیریاب نظریه سیاسی اسلام برای اداره جامعه اسلامی بوده است. رفراندوم و به دنبال آن انتخاب نظام سیاسی جمهوری اسلامی به عنوان اصلی ترین و اولین ثمره انقلاب اسلامی راه را برای فهم درستِ چگونگی این هم نشینی و درهم آمیختگی هموار ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری افزود: انقلاب اسلامی در مرحله برگزاری رفراندوم و برپایی نظام جمهوری اسلامی به همگان آموخت که در مقام ثبوت و تشریع الهی حکومت مشروع در اسلام فقط آن حکومتی است که حاکم حقانیت و جواز تصرف در اداره جامعه را از اذن و نصب خداوند دریافت کرده باشد؛ اما همین حاکمِ مشروع الهی در مقام اثبات و اعمال قدرت و تصرف در اداره جامعه نیازمند اراده، خواست و انتخاب مردم مسلمان است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، حقانیت و مشروعیت حکومت و حاکم در نظریه سیاسی اسلام، در «مقام تشریع وثبوت» صد در صد الهی و متکی بر اذن و نصب خداوند است، گرچه همین حکومت در «مقام اجرا و عینیّت یافتن» در متن جامعه، صد در صد متکی و مبتنی بر اراده و خواست و اقدام شهروندان جامعه اسلامی است. رفراندوم ۱۲ فرودین ۱۳۵۸ این هم نشینی را در عمل به زیبایی ترسیم کرد و در معرض نگاه و قضاوت جهانیان قرار داد.

رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن تأسیس نظام جمهوری اسلامی، در نگاهی دیگر قطب‌بندی جدیدی در جهان سیاسی معاصر پدید آورد که اکنون با گذشت ۴۴ سال از آن رخداد عظیم ابعاد تازه ای از این قطب‌بندی پیش روی جهانیان قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در ترسیم این حقیقت تاریخی چنین می‌گویند که «انقلاب ملت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطب های جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد.»

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد عبور جهان از قطب‌بندی های گذشته و ظهور قطب‌بندی «اسلام ناب و استکبار» نوید بخش رخداد عظیمی است که جهان و بشریت از اعماق وجود نیل به عدالت و سعادت و بهروزی خود را در گرو آن می بیند. این همان اراده حتمی خداوند است که در کتاب آسمانی اش وعده تحقق آن را اینگونه داده است که« وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha