۱۳ فروردین روزی برای حفظ طبیعت

ارومیه - ایرنا - آخرین روز از تعطیلات نوروز در فرهنگ مردم آذربایجان غربی به مانند سراسر کشور انس با طبیعت است تا به این طریق شهروندان در کنار حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از شاهکارها و زیبایی‌های خلقت نیز بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، طبیعت بکر آذربایجان غربی به علت آب و هوای مناسب و بارش‌های متناوب، صحنه زیبایی از شاهکار خلقت را در جای جای استان در ایام نوروز به نمایش گذاشته و در روزهای بهاری موجب علاقه‌مندی گردشگران و شهروندان به بوم‌گردی و طبیعت گردی شده است.

بارش‌های مستمر در روزهای گذشته، بر این جذابیت‌ها افزوده و ساکنان و مهمانان نوروزی آذربایجان غربی را به طبیعت زیبا و سایر ظرفیت‌های گردشگری این استان راهی کرده است.

از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به کاخ موزه باغچه جوق، جنگل‌های «پردانان پیرانشهر»، «مارمیشو»، «آبشار سوله دوکل» و «سلوک ارومیه»، «تخت سلیمان تکاب»، «تالاب کانی برازان» و «غار سهولان مهاباد» و «آبشار شلماش سردشت» اشاره کرد.

البته تفرجگاه‌های بسیاری در ارومیه وجود دارد که در ایام مختلف سال پذیرای مردم است و از جمله آنها می‌توان به حاشیه دریاچه پشت سد شهرچای، تفریحگاه‌های اطراف امامزاده‌های ارومیه، دره شهدا، کاظم داشی، تفریحگاه چی چست و تفرجگاه نازلو اشاره کرد.
در این بین شهرستان ارومیه مرکز آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن باغ‌ها و مزارع زیبا، میزبان بسیاری از هموطنان بوده و از جمله سایر نقاط دیدنی این شهرستان که در روز طبیعت پذیرای مهمانان است می‌توان به پارک‌های بزرگ ارومیه از جمله پارک جنگلی ارومیه، پارک ائللر باغی و پارک تخم مرغی اشاره کرد.

در کنار وجود این مکانهای دیدنی و چشم نواز حفظ محیط زیست، مراقبت و صیانت از منابع طبیعی از موارد مهمی است که در روز طبیعت مورد توجه دوستداران طبیعت قرار می گیرد و به همین علت برنامه های متعددی را برای پاسداری از این میراث و مواهب الهی اجرا می کنند.

رعایت اخلاق طبیعت‌گردی در این میان موضوعی است که بسیاری از این افراد بر آن تاکید دارند چرا که مظاهر طبیعی را امانت آیندگان در دست نسل فعلی می‌دانند و بر این نکته تاکید دارند که از برپایی آتش در طبیعت، تخریب درختان و درختچه‌ها و رهاسازی زباله در طبیعت به صورت جدی خودداری شود.

۱۳ فروردین روزی برای حفظ طبیعت

صیانت از طبیعت با ارتقای فرهنگ زیست محیطی

مسعود قدرتی از فعالان زیست محیطی ارومیه در این زمینه معتقد است که تشکل‌های زیست محیطی در زمینه فرهنگ سازی برای حفاظت محیط زیست نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند در کنار محیط زیست با اقدامات خود در بهبود فرهنگ زیست محیطی جامعه موثر باشند.

به گفته وی، تشکل‌ها و دوستداران محیط زیست، کارهای کوچکی را که می‌تواند در ابعادی وسیع تر مانع از تخریب محیط زیست کشور شود، اجرا کنند تا با عمل به آنها در روز سیزده بدر، جلوه‌های چشم نواز طبیعت برای آیندگان محفوظ بماند.

قدرتی که خود سال‌ها در این بخش فعالیت داشته می‌گوید: لازم است تا شهروندان در روز طبیعت به نحوی رانندگی کنند که به مرگ هیچ جانداری منجر نشود چرا که جانداران در این روز اغلب به علت حضور افراد در طبیعت از محل زندگی خود خارج و به سمت جاده ها حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رعایت بیشینه سرعت در هنگام عبور از جاده های همجوار با مناطق حفاظت شده به خصوص در پارک‌های ملی ضروریست، افزود: بیشینه سرعت در این نقاط ۴۰ کیلومتر در ساعت است که لازم است از سوی همگان در نظر گرفته شود.

این فعال زیست محیطی اضافه کرد: بهتر است که به جای افروختن آتش با چوب یا خرید ذغال، از کپسول‌های سفری گازی کوچک استفاده کنیم و به جز رد پای خود اثری در طبیعت باقی نگذاریم.

۱۳ فروردین روزی برای حفظ طبیعت

بی مسوولیتی شهروندان بلای جان طبیعت

محسن رضازاده یکی دیگر از فعالان در عرصه محیط زیست هم معتقد است که بی مسوولیتی برخی شهروندان در قبال محیط زیست که در جمله «به ما مربوبط نیست و یا چه اتفاقی می‌افتد» خلاصه می‌شود، آفتی برای طبیعت است.

وی اضافه کرد: اگر دوستدار طبیعت هستیم و خواهان بهره‌مندی بیشتر از این نعمت خدادادی باید همواره از آن صیانت کنیم.

به گفته وی، لازم است تا در دل طبیعت از ایجاد هر نوع آلودگی صوتی، مواد منفجره و ترقه پرهیز شود، زیرا گوش حیوانات چندین برابر گوش انسان به صدا واکنش نشان می‌دهد.

وی توصیه می‌کند: مردم در هنگام حضور در طبیعت و غذا خوردن از ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی استفاده نکنند چرا که باید در این روز دوستدار طبیعت باشیم، اگر زباله ای را در طبیعت رها شده دیدیم یا اگر آتش نیمه خاموشی را یافتیم، نگوییم به ما مربوط نیست و مسوولانه با آن برخورد کنیم.

رضازاده با اشاره به اینکه درست کردن تاب و شکستن شاخه درختان بدترین نوع حضور در طبیعت است، گفت: تلاش کنیم شاخه هیچ گیاه وحشی را نشکنیم و از طبیعت جدا نکنیم.

۱۳ فروردین روزی برای حفظ طبیعت

وی از رانندگان هم خواست تا خودرو خود را در کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها نشویند و مواد شوینده را در محیط‌های آبی و طبیعت رها نکنند.

این دوستدار طبیعت افزود: آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کارکردهای طبیعت و نگهداری از آن می‌تواند نقش مهمی در انس آنان با منابع خدادادی ایفا کند.

بوته کنی یعنی تخریب طبیعت

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: دیده شده برخی افراد در روز طبیعت اقدام به کندن بوته‌ها برای زیرانداز و یا روشن کردن آتش می‌کنند که این اقدام آسیب جدی به طبیعت است.

مختار خانی از شهروندان خواست تا از شکار هر گونه جانور وحشی خودداری کنند چرا که صید و شکار جانداران جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

وی با بیان اینکه آلوده کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها باعث از بین رفتن آبزیان می‌شود، ادامه داد: از هرگونه عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم کند باید اجتناب شود.

۱۳ فروردین روزی برای حفظ طبیعت

به گفته وی، آتش سوزی یکی از حوادثی است که مهار آن نیازمند توان و نیروی بسیار بوده و آسیب آن به طبیعت نیز غیر قابل تصور است که لازم است از هرگونه ایجاد آتش در مناطق مختلف تا حد امکان خودداری شود.

خانی اضافه کرد: برای جلوگیری از آتش سوزی در طبیعت نکات مهم مانند خاموش کردن ته سیگار، کبریت و خاکسترهای باقی مانده، رها نکردن مواد شیشه‌ای و قابل اشتعال در طبیعت، روشن کردن آتش در حداقل پنج متر دورتر از چادر، بوته و درختان، ریختن آب بر روی آتش بعد از اتمام کار و اطمینان حاصل کردن از خاموش بودن آن و خودداری از آتش زدن و سوزاندن زباله‌ها باید توسط شهروندان رعایت شود.

کیسه زباله تجزیه پذیر در ۶ خروجی شهر ارومیه توزیع می شود

رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه ادامه داد: یکشنبه سیزده فروردین در ۶ خروجی شهر ارومیه، شامل جاده بند، جاده اشنویه، جاده مهاباد، جاده انهر، جاده سلماس، جاده چی چست کیسه زباله بین طبیعت گردان توزیع می‌شود.

خانی اظهار کرد: ۶ تیم به همراه تشکل‌های زیست محیطی، یگان حفاظت استان و ارومیه، شهرداری ارومیه، بخشداران، دهیاران و سایر علاقمندان به محیط زیست کیسه زباله‌های تجزیه پذیر در بین گردشگران در روز طبیعت توزیع خواهند کرد.

۱۳ فروردین روزی برای حفظ طبیعت

به گزارش ایرنا، اکوتوریسم و طبیعت گردی مختص یک روز از سال و سیزده فروردین نیست و علاقه مردم به طبیعت بیانگر وجود ظرفیت‌های فراوان سرمایه گذاری در زمینه بوم‌گردی است.
آذربایجان غربی با دارا بودن هزاران جاذبه گردشگری طبیعی و آثار تاریخی در صورت توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند به استانی نمونه در زمینه اکوتوریسم تبدیل شود و پیش نیاز این توسعه صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی خدادادی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha