گردشگران از افروختن آتش در عرصه های طبیعی مازندران خودداری کنند

ساری- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از همه مسافران و گردشگران طبیعت خواست که از افروختن آتش در کف زمین و لابه لای درختان و مراتع خودداری کنند.

سید علی علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که مردم در صورت مشاهده هر گونه تخریب، آتش‌سوزی، قطع درخت و سایر تخلفات زیست محیطی را با سامانه ۱۵۰۴ تماس بگیرند، افزود: اگرچه جنگل‌بانان به همراه ماموران محیط زیست در همه نقاط استان حضور دارند، اما لازم است مسافران هشدارها و توصیه‌ها را جدی بگیرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخبزدازی مازندران-ساری ضمن تبریک سیزدهم فروردین ماه روز طبیعت ابراز امیداوری کرد تا هموطنان عزیز در آخرین روز تعطیلات نوروز سیزده بدر را در کنار خانواده محترم و در دامان طبیعت زیبای استان مازندران به خوبی و آرامش سپری کنند.

وی توضیح داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش سبزینگی در عرصه های منابع طبیعی و افزایش نسبی دما در روزهای آتی، ضرورت دارد که گردشگران عزیز و طبیعت دوستان به نکات مه زیست محیطی با هدف کاهش عوامل تخریب و جلوگیری از وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به جنگل‌ها و مراتع بعنوان موهبت های الهی و میراث گران بها مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: مسافران و گردشگران حتی الامکان از روشن نمودن آتش در خارج از محل های تعبیه شده در پارک‌ها خودداری کنندو قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان این که چوب های نیم سوخته، زغال های باقیمانده و ته سیگار از مهمترین عامل ایجاد حریق محسوب می شوند، گفت: محل اطراف خود را حداقل تا فاصله ۱۰ متر از شاخ و برگ درختان خشک و پوسیده پاکسازی کنید، زیرا با کوچکترین جرقه منجر به آتش سوزی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری تصریح کرد: گردشگران در طبیعت از برپایی آتش های عظیم و غیر قابل مهار جدا اجتناب ورزند، زباله های ایجاد شده در سطح مراتع و جنگل ها و زمین های کشاورزی را حتما جمع آوری و در محل های تعیین شده قرار دهند.

علوی از شهروندان خواست تا در صورت بروز هرگونه آتش سوزی با شماره تلفن‌های ۱۵۰۴یا۱۳۹ و یا ۱۲۵ تماس حاصل نمایند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha