فرماندار: دولت در زمینه ظرفیت‌های فرهنگی مراغه به دنبال اقدامات موثر است

مراغه- ایرنا- معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: دولت مردمی در زمینه بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی این شهرستان به دنبال اقدامات اساسی و موثر است.

«داود اسدیان» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این شهرستان اشاره کرد و افزود: ایجاد پایگاه ملی رصدخانه مراغه در آن سفر مطالبه شده بود و به دنبال همان مطالبه‌ها، به تازگی کارشناسانی از وزارت میراث فرهنگی در این شهرستان حضور یافتند.

وی اضافه کرد: در این بازدیدها مقرر شد تا در اولین جلسه مرتبط در وزارت میراث فرهنگی که اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد، ایجاد پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی مراغه مورد بررسی قرار گیرد.

فرماندار مراغه با ابراز امیدواری نسبت به تصویب این پایگاه، بیان کرد: تحقق این امر اقدام موثری برای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی، تایخی و طبیعی این شهرستان در دولت مردمی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سایه ایجاد این پایگاه اعتبار لازم برای کاوش‌های باستان‌شناسی، معرفی ظرفیت‌ها و توسعه بخش گردشگری این شهرستان تامین می‌شود، اضافه کرد: ایجاد این پایگاه زمینه را برای بهره‌برداری اقتصادی از آثار تاریخی و ظرفیت‌های طبیعی این شهرستان فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا آثار تاریخی متعدد مراغه، همان کهن‌شهری که در ردیف ۱۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور قرار دارد، نیازمند کاوش و توجه ویژه مسئولان بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان، ایجاد پایگاه ملی نه تنها نیاز اساسی این بخش بلکه راهکار رفع بسیاری از مشکلات شهرستان در حوزه میراث فرهنگی است.

ایجاد پایگاه ملی نه تنها نیاز اساسی برای اقدام موثر در زمینه بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی مراغه بوده، بلکه راهکار رفع بسیاری از مشکلات شهرستان در حوزه میراث فرهنگی استمهمترین شاخص تاریخی مراغه تداوم تمدنی و شهرنشینی آن از دوران پیش از اسلام تا به امروز بوده است اما در هیچ‌یک از ۳۰۰ اثر ثبت ملی آن کاوش‌های باستان‌شناسی به صورت کامل انجام نشده و همین موضوع موجب شده تا گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد میراث فرهنگی وجود داشته باشد و اجرای هر طرح عمرانی و توسعه‌ای در اطراف آثار تاریخی نیز با چالش‌های بسیار مواجه شود.

تا جایی که ساماندهی محوطه رصدخانه از سوی شهرداری و میراث فرهنگی، ساخت‌وساز در قبرستان تاریخی آقالار و دیگر طرح‌های پیرامونی آثار تاریخی شهرستان با اما و اگرها و حاشیه‌های بسیاری همراه شده و در ارتباط با تاریخچه بسیاری از آثار همچون «معبد مهر» نیز شک و شبهه‌های فراوان وجود داشته باشد.

به عقیده کارشناسان ایجاد یک پایگاه ملی بسیاری از چالش‌های پیش‌روی این شهرستان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری را مرتفع خواهد کرد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که روز ۱۶ اردیبهشت و مصادف با روز ملی مراغه به این شهر سفر کرده بود، اذعان کرد که «ظرفیت ایجاد پایگاه ملی در رصدخانه مراغه وجود دارد و این موضوع پیگیری خواهد شد».

به گفته «عزت‌الله ضرغامی»، اگرچه رصدخانه مراغه جزو ۱۰۰ پایگاه اصلی کشور نیست اما وقتی مراغه در ردیف ۱۰ شهر برتر تاریخی ایران قرار دارد، رصدخانه‌اش در سطحی است که می‌تواند جزو پایگاه‌های ملی باشد.

وی گفته بود که «در روزهای آینده با کمیته تخصصی میراث فرهنگی جلسه‌ای خواهیم داشت و دلایل آنها را خواهیم شنید و نظر شخصی من این است که اینجا باید یک پایگاه ملی حساب شود و انشالله ترغیب می‌کنیم تا به نتیجه برسیم».

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این را هم گفته بود که «مراغه قطب فرهنگ، علم و تمدن است و همه باید شایسته‌ی پیشینه و نام این شهر برای توسعه‌اش تلاش کنند».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha