به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری اوراسیا ریویو، ربات جدیدی در دست ساخت است که امکان گفت و گوی متوازن را برای کودکان با توانایی های بینایی متفاوت فراهم می کند و همه می توانند در شرایط یکسان در این گفت و گو شرکت کنند.
محققان موسسه فناوری های تعاملی در پرتغال اخیرا مطالعه ای در مورد استفاده از یک ربات به عنوان واسطه بحث های گروهی بین کودکان با توانایی های بینایی متفاوت انجام داده اند. این تیم این مطالعه را در کنفرانس بین المللی ACM/IEEE در مورد تعامل انسان و ربات که ماه مارس امسال در استکهلم برگزار شد، ارایه کرد.
این گروه تحقیقاتی مشکل کودکان دارای معلولیت را که به دلیل نبود فناوریهای در دسترس متناسب با نیازهای کودکان با و بدون اختلال بینایی، در بحثهای گروهی کمتر شرکت میکردند، شناسایی کرد.
ایزابل نتو، محقق برجسته موسسه Instituto Superior Técnico می گوید: بیشتر فناوریهای در دسترس فقط برای استفاده کودکان دارای معلولیت ابداع شدهاند که آنها را از مشارکت در بسیاری از فعالیتهای کلاسی محروم میکند. کودکان دارای اختلال بینایی در درک گفت و گو و نشانههای غیرکلامی مرتبط با آن، با چالشهای بیشتری مواجه هستند.
محققان برای حل این مشکل، از یک اسباببازی رباتیک تجاری به نام Dash اقتباس کردند که واسطه بحثهای گروهی بین کودکان دارای تواناییهای بینایی متفاوت است. این ربات بین بچهها حرکت میکند و بهعنوان یک یار شنونده در مقابل کودکی که در حال صحبت کردن است می ایستد. ربات از میکروفون استفاده میکند تا دریابد هر کودک چقدر صحبت کرده است. ربات موقعیت خود را تغییر می دهد و به سراغ کودکی می رود که در گروه کمتر صحبت کرده و او را به تعامل تشویق می کند. این ربات از نورهای ال ای دی روشن و رنگارنگ و کلمات شفاهی برای تعامل گفت و گو یا تشویق کودکان به مشارکت در بحث استفاده می کند.
رفتارهای این ربات از طریق توسعه نرم افزاری که به طور خاص برای استفاده کودکان با توانایی های متفاوت طراحی شده، ایجاد شده است.
این محقق تصریح کرد: هر کودکی با هر میزان حدت بینایی، این رفتارها را درک می کند.
این مطالعه با گروههایی از کودکان انجام شد و هدف آن بررسی این نکته بود که آیا دخالت ربات باعث مشارکت برابر کودکان با و بدون اختلال بینایی در گفت و گوهای گروهی میشود یا خیر.
نتو گفت: ما می خواستیم میزان توازن مشارکت گروهی را ارزیابی کنیم. هر زمان که بچهها مدت یکسانی عادلانه صحبت میکردند، گروه را متعادل قلمداد می کردیم. اما گروه هایی را که حداقل یک کودک به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر از بقیه صحبت می کرد، نامتعادل در نظر گرفتیم.
این مطالعه نشان داد ربات اختلاف بین میزان مشارکت کودکان با و بدون نقص بینایی را کاهش داد. این تیم با استفاده از یک استراتژی رهنمودی به این نتایج رسیدند. در این مورد، ربات نزدیک کودکی که کمترین مشارکت را دارد حرکت می کند و او را به صحبت کردن تشویق می کند.
اگرچه این ربات تفاوت ها را به طور کامل از بین نبرد، اما این نابرابری را کاهش داد. به همین دلیل، یک گام کوچک و در عین حال امیدوارکننده برای مشارکت عادلانهتر همه کودکان در فعالیتهای کلاسی است.
این تحقیق مزایای ایجاد فناوریهای فراگیر را که هر کسی میتواند از آن استفاده کند و ترویج تجربیات منصفانه و عادلانه را برجسته میکند. در آینده، تیم تحقیقاتی موسسه فناوریهای تعاملی، این راهبراد را تکمیل می کند تا به آن احساس طبیعیتری بدهد.
این محقق میگوید: میخواهیم مخاطبان خود را گسترش دهیم و بررسی کنیم که چگونه میتوانیم از یک ربات در سایر گروهها دارای توانایی متفاوت مانند کودکان طیف اوتیسم استفاده کنیم. محققان امیدوارند یافته های آنها بر پویایی کلاس های درس، محیط های کار و خانه تأثیر مثبت بگذارد.
این مطالعه حاصل همکاری مشترک موسسه فناوری های تعاملی، موسسه Instituto Superior Técnico ، INESC-ID و دانشکده علوم دانشگاه لیسبون است.
نظر شما