جزء خوانی قرآن کریم در آستان حضرت عبدالعظیم سنت حسنه برای خودسازی جوانان

شهر ری - ایرنا - آیین جزء خوانی قرآن کریم همه روزه تا پایان ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی بعنوان یک سنت حسنه برای خودسازی و ارتقای معنوی جوانان و نوجوانان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا ، مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز و بین المللی از نخستین روز تا پایان ماه مبارک رمضان بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مصلای امام علی(ع) برگزار و از رسانه ملی بصورت زنده و مستقیم پخش می شود.

خیل کثیری ا ز مومنان زائران نمازگزاران و مجاوران حرم همراه با جو.انان و نوجوانان اعم از دختر و پسر در این آیین معنوی شرکت کرده و از برکات کلام الله مجید بهره مند می گردند.

جوانان و نوجوانان با شرکت پرشور در این مراسم معنوی ضمن بالا بردن درجات روحانی خود در این ماه پرفیض ، درسهایی از قرآن را فرا گرفته و در زندگانی خود در جوار مرقد و مضجع مطهر و نورانی حضرت سیدالکریم عبدالعظیم حسنی در شهر ری بعنوان قبله تهران بکار می بندند.

حضرت عبدالعظیم حسنی (۱۷۳-۲۵۲ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از سادات حسنی و از راویان حدیث. نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد.

شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافت.

حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری قرار دارد و زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است.

مسابقه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ / به مسابقه "رمضان با قرآن" خوش آمدید

هر روز یک سوال،یک امتیاز از مراسم ترتیل خوانی ماه مبارک رمضان

علاقمندان می توانند هر روز در این مسابقه شرکت کنند و بعد از عید سعید فطر قرعه کشی انجام خواهد شد و به برندگان جوایز متبرک اعطاء می گردد.

برپایی ۴ کارگاه تخصصی قرآن در شهرری

 جزء خوانی قرآن کریم در آستان حضرت عبدالعظیم سنت حسنه برای خودسازی جوانان

چهار کارگاه تخصصی قرآنی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری برگزار شد.

در کارگاه اول حجت‌الله میرزایی، حافظ کل قرآن پیرامون مباحث حفظ قرآن و ملوک‌سادات یثربی در مورد روخوانی و روان‌خوانی قرآن صحبت کرد.

کارگاه دوم نیز به موضوع مهد قرآن و حفظ شکوفه‌ها با تدریس زهراسادات احمدی اختصاص داشت. موضوع آخرین کارگاه وقف و ابتدا تجوید است.

سومین کارگاه از این کارگاه‌ها با موضوع نکات مهم در فراگیری صوت و لحن قرآن کریم و روش تربیت قاری برپا شد.

 جزء خوانی قرآن کریم در آستان حضرت عبدالعظیم سنت حسنه برای خودسازی جوانان

از جمله مباحثی که در این کارگاه بیان می‌شود می‌توان به آشنایی با صوت و لحن قرآن، روش تدریس صوت و لحن، چگونه قاری تربیت کنیم‌؟ روش صحیح تقلید از اساتید بزرگ قرائت و معرفی بهترین تلاوت‌های مجلسی برای شروع تلاوت قرآن اشاره کرد.

این کارگاه در تالار شیخ مفید دانشگاه قرآن و حدیث واقع در ضلع جنوبی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ویژه مربیان و قرآنیان بالای ۱۵ سال همراه با ارائه گواهینامه حضور به شرکت‌کنندگان برگزار شد.

محفل قرآنی در حرم عبدالعظیم(ع)

سه هزار و هشتاد و هشتمین محفل انس با قرآن کریم حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به مناسبت ولادت حضرت مهدی(عج) برگزار شد.

این محفل قرآنی با حضور امین پویا، مهدی شائق و محمد حسن حسن زاده از قاری بین‌المللی و ممتاز،همراه با گروه تواشیح نور و با اجرای غلامرضا احمدی برپا شد.

این محفل قرآنی سه شنبه، ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برپا شد.

روش آموزشی

 جزء خوانی قرآن کریم در آستان حضرت عبدالعظیم سنت حسنه برای خودسازی جوانان

دوره «روان‌خوانی قرآن» به آموزش قواعد پایه خواندن عبارات قرآنی می‌پردازد و اصولی چون شناسایی حروف و حرکات و تلفظ صحیح آنها را آموزش می‌دهد تا مخاطب را برای ورود به مراحل بعدی قرائت این کتاب آسمانی آماده کند.

در این درس که با همکاری مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تولید شده است، استاد محترم تلاش کرده‌اند تجربیات طولانی خود را در زمینه تدریس روان‌خوانی و فصیح‌خوانی قرآن با روشی جذاب و کاربردی در اختیار شما قرار دهند.

سامانه آموزش الکترونیکی حامیم به‌منظور بهره‌گیری بهینه از محتوای این دوره آموزشی در مسیر تعیین سطح کاربران و آموزش گام‌ به گام آنها در مسیر تلاوت بهتر کتاب خداوند، بخش تعیین سطح این دوره را در پنج مرحله تنظیم کرده که این مراحل عبارت است از:

ـ سطح یک: روخوانی؛ برای گذراندن این سطح لازم است قواعد مربوط به حرکات کوتاه و کشیده، سکون، تشدید، تنوین و حروف ناخوانا رعایت شود.

ـ سطح دو: روان‌خوانی؛ برای عبور از این مرحله باید قواعد مربوط به مد (در حد علامت و کشش)، اعراب همزه وصل، التقای ساکنین، اشباع، وقف و حروف مقطعه مورد توجه باشد.

ـ سطح سه: روان‌خوانی پیشرفته؛ برای دریافت تأییدیه این مرحله باید قواعد دو سطح قبل در تلاوت آیاتی دشوارتر به‌خوبی رعایت شود.

ـ سطح چهار: فصیح‌خوانی؛ در این سطح انتظار می‌رود حرکات کوتاه و حروف خاص با لحن عربی قرائت شود.

ـ سطح پنج: فصیح‌خوانی پیشرفته؛ برای دریافت تأییدیه نهایی این مرحله لازم است علاوه بر رعایت لحن عربی حرکات و حروف در آیاتی دشوارتر، به تفاوت این لحن در حروف خاص نیز توجه شود.

 جزء خوانی قرآن کریم در آستان حضرت عبدالعظیم سنت حسنه برای خودسازی جوانان

در هر یک از این سطوح پس از استماع تلاوت نمونه، باید آیات منتخب را بخوانید و صدایتان را برای سامانه حامیم ارسال کنید تا بر اساس ارزیابی تخصصی این قرائت، بازخورد آموزشی متناسب با نیازتان را همراه با ویدیوهای آموزشی مورد نیاز و اختصاصی خود دریافت کنید و با دریافت تأییدیه هر سطح به سطح بعدی وارد شوید. در صورت عدم تأیید تلاوت ارسالی، دوباره می‌توانید آیات منتخب را بخوانید و صدایتان را ارسال کنید تا مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار گیرد.

در کنار این آموزش سطح‌بندی‌شده، برای یادگیری بیشتر و دقیق‌تر مباحث این دوره تعداد ۱۴ (چهارده) جلسه کمک آموزشی با تدریس استاد احمد ابوالقاسمی (قاری بین‌المللی) در اختیار شما قرار دارد. در پایان هر جلسه یک خودآزمایی در نظر گرفته شده است تا شخصاً میزان یادگیری خود را مورد سنجش قرار دهید. البته توجه داشته باشید که نمره این خودآزمایی‌ها تأثیری در نمره دوره شما نخواهد داشت و فقط میزان موفقیت شما در گذراندن سطوح دوره ملاک نمره نهایی شما خواهد بود.

این دوره زمان‌بندی خاصی ندارد و شروع و پایان آن بستگی به شما دارد. دوره آموزشی جنبه عمومی دارد و برای همه کسانی که علاقمند به قرائت صحیح و زیبای قرآن باشند، مفید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha