۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85073259
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرما بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و باغی خلخال خسارت زد

اردبیل- ایرنا- فرماندار خلخال گفت: سرمای دیررس بهاره امسال بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش ایرنا ، سیدجواد یحیی‌زاده روز سه‌شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خلخال با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اثر بارش برف و یخبندان روزهای گذشته خسارات سنگینی به بخش‌های کشاورزی و باغی این شهرستان وارد شده است که کارشناسان میزان خسارات وارده را بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

فرماندار خلخال گفت: بر اثر سرمای دیررس بهاره بیش از ۴۰ درصد از محصولات سردرختی باغات گردوی خلخال شامل یک هزار و ۱۰۰ هکتار باغ گردو از بین رفته است.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از ۸۰ درصد از محصول درختان هسته‌دار از جمله زردآلو و بادام در این شهرستان که شامل ۳۷۱ هکتار باغ میوه است ، دچار خسارات شدید شده است.

یحیی‌زاده ادامه داد: علاوه بر این بیش از ۳۰ درصد از محصولات زراعی کشاورزان بخش خورش‌رستم خلخال شامل هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این بخش بر اثر سرما از بین رفته است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال در عین حال گفت: خسارات مربوط به سرمای دیررس بهاره مختص امسال نیست و در سال‌های گذشته نیز به علت تغییرات جوی و تغییر اقلیم خسارت‌های سنگینی به کشاورزان و باغداران خلخال وارد شده است.

وی اضافه کرد: سرمای دیررس بهاره همه ساله کشاورزان و باغداران این شهرستان را تهدید می‌کند، اما تنها ۶ درصد از محصولات باغی و کشاورزی خلخال تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد.

فرماندار خلخال خاطرنشان کرد: درصد بیمه محصولات کشاورزی در شمال استان که سطح آسیب‌پذیری آن در مقابل سرما پایین‌تر از جنوب استان است ، حدود ۴۵ درصد است.

یحیی‌زاده با بیان اینکه ۳۹ درصد از جمعیت خلخال در حوزه کشاورزی و باغی فعالیت دارند ، عدم انجام درست تعهدات بیمه‌ای از طرف شرکت‌های بیمه را از جمله علل بی‌رغبتی کشاورزان و باغداران در پوشش بیمه‌ای محصولات خود اعلام کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل هم در این جلسه از خسارت ۶۰ درصدی سرمای دیررس بهاره به محصولات باغی استان خبر داد.

مهدی خدمتی گفت: خساراتی ناشی از سرمای دیررس بهاره امسال به مرکز و جنوب استان به ویژه شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر و خلخال وارد شده که میزان ریالی دقیق خسارات وارد شده به حوزه های کشاورزی و باغی استان اردبیل در حال برآورد است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به وارد شدن خسارات سنگین همه ساله از جانب سرمای دیررس بهاره به بخش‌های کشاورزی و باغی این استان بیمه محصولات کشاورزی را از جمله عوامل جبران خسارات اعلام کرد.

وی افزود: پیش از این اعتبارات جبران خسارات سرمازدگی کشاورزی و باغی در اختیار اداره کل مدیریت بحران استانداری قرار می‌گرفت ، این در حالی است که این اعتبارات در حال حاضر بسیار به صورت محدود در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و با نظارت نظارت مدیریت بحران استان برای جبران بخشی از خسارات کشاورزی در اختیار کشاورزان و در حمایت از کشاورزان آسیب‌دیده قرار می‌گیرد.

خدمتی اضافه کرد: با وجود هشدارهای زرد، نارنجی و قرمز اداره کل هواشناسی استان اردبیل مبنی بر بارش برف و بروز پدیده سرما و یخبندان در مناطق مرکزی و جنوب استان متاسفانه کشاورزان برای مقابله با سرما و جلوگیری از آسیب به حوزه‌های کشاورزی و باغی خود به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه نکردند.

وی گفت: از این جهت میزان خسارت وارده امسال نسبت به سال‌های گذشته سنگین‌تر گزارش شده است.

خدمتی اظهار کرد: با توجه به تکرار تجربه تلخ سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی در سال‌های اخیر لازم است که سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تغییر الگوی کشت و جایگزینی نهال‌های مقاوم در مقابل سرما برای ادامه خسارات سرمازدگی اقدام کند.

وی با اشاره به آسیب‌های وارده به اقتصاد استان از ناحیه سرمازدگی تصریح کرد: با وجود تمام محدودیت‌ها لازم است دولت از کشاورزان و باغداران خسارت دیده حمایت‌ کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha