حجم ذخایر آبی سدهای استان اردبیل ۶ درصد کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به دلیل کاهش بارندگی و رواناب‌ها حجم ذخایر آب در پشت سدهای این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا ، حمید فضایلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: میزان حجم ذخیره آبی سدهای استان ۴۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که این میزان هم‌اکنون به ۱۲۸ میلیون مترمکعب رسیده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان جمع شده بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری ۹۲ میلیون مترمکعب آب به مخزن سدهای استان اضافه شده ، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱۵ میلیون مترمکعب بود که ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

فضایلی با اشاره به آخرین وضعیت سد یامچی به عنوان تامین کننده آب آشامیدنی اردبیل افزود: حجم آب ذخیره شده در پشت سد یامچی در حال حاضر ۲۷.۴ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به کاهش ۳۱ درصدی بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ در استان نسبت به بلندمدت نیز ۳۶ درصد کاهش یافته و ضرورت دارد صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی آورد رودخانه‌های استان اردبیل گفت: آورد رودخانه‌های دره رود، بالیخلوچای، قره سو و فیروزآباد چای به عنوان چهار رودخانه مهم استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۳ درصد کاهش یافته است.

فضایلی با اشاره به تشکیل قرارگاه مدیریت بحران آب آشامیدنی استان با هدف تامین آب مطمئن و پایدار افزود: برای گذر از بحران کم‌آبی و چالش پیش رو شهروندان باید در مصارف آب آشامیدنی، بهداشت و کشاورزی توجه ویژه‌ داشته باشند.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha