به گزارش ایرنا، این اقدام برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ با فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در ۲۴ فرودین ماه به صورت اکران آنلاین رقم خورد و باعث شد سینماگران مختلف دیگری نیز چون محمدکارت، پیمان قاسم خانی، پرویز شهبازی و ... نیز ریسک انجام این کار بپذیرند و وارد چرخه اکران آنلاین شوند.
در این بین نهادهای مختلفی چون اوج، حوزه هنری و ... دست به این اقدام زدند و موازی با آن نیز آثار سینمایی خود را با شرایط پخش خاص یک نوبت پخش و یک بار تکرار وارد تلویزیون کردند.
در سال ۱۴۰۰ همزمان با اوج گیری کرونا بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی «یدو» (مهدی جعفری) یکی از بهترین آثار سینمایی مشترک سالهای اخیر خود را که در قالب مشارکت با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ساخته شده بود، از طریق تلویزیون پخش کرد.
همچنین فیلم سینمایی «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی که در سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان موفق به کسب دو جایزه ویژه دبیر و جایزه پروانه زرین شهید بهنام محمدی شد، در ایام نوروز ۱۴۰۰ برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شد.
در راستای این رفتار امسال هم فارابی فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و «شماره ۱۰» به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد که در جشنواره فیلم فجر دوره چهل و یکم حضور داشت را راهی تلویزیون کرد؛ تا با شرایط یک نوبت پخش و یک بار تکرار بتوانند علاوه برسرگرمی مخاطبان کمی از بار مشکلات سینمایی ایران کم کند. مشکلی که با توجه به پیشتازی آثار کمدی در جذب مخاطب گریبان فیلم های غیرکمدی را گرفته است.
به عنوان مثال طبق آمار سمفا فیلم سینمایی «فسیل»، به گارگردانی کریم امینی پس از ۲۰ روز با فروش بیش از ۳۰ میلیارد تومان یکه تاز اکران نوروزی بوده است.
پس از بررسی گیشه حالا نوبت آثاری است که روانه تلویزیون شده است، این آثار در خوش بینانه ترین حالت ممکن بین ۵ تا ۷ میلیارد فروش خواهند داشت که فارابی با تزریق فیلم جدید به تلویزیون و دریافت بخشی از هزینههای تولید به سود بیشتری از چرخه اکران دست پیدا کرده است.
چرخه ای که سود حاصل از فروش فیلم بین فارابی، سینمادار و پخش کننده تقسیم میشود و در خوش بینانهترین حالت ممکن ۲ تا ۳ میلیارد، حاصل دریافتی فارابی از اکران سینمایی خواهد بود.
با توجه به آمار سمفا و استقبال مردم از فیلمهای کمدی و گذر از سالی سخت شاید بتوان گفت این تصمیم درست ترین تصمیم برای حال حاضر بوده است؛ اما سازمان سینمایی و نهادهای فرهنگی با توجه به سال سینمایی که گذشت باید با برنامه ریزی درست، ایجاد ذائقه سازی و تنوع ژانری سبد محصول سینما را متفاوت کنند و با طرحهای حمایتی سینما را از بحرانی که در آن است، نجات دهد؛ تا سینمادار، تولید کننده و مخاطب در یک بازی سراسر برد قرار گیرند و شاهد روزهای اوج پرده نقره ای باشیم.
نظر شما