بحران احتمالی سد کیلانبر روانسر به صورت جهادی مدیریت شد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به تخریب بخشی از سازه سد کیلانبر در سیل سال ۹۸ و سر ریز شدن آب آن در بارندگی‌های اخیر گفت: با توجه به حجم زیاد آب پشت سد و آسیب دیدگی آن، هر لحظه ممکن بود سد ریزش کند، که با کار جهادی و به موقع جلوی آن گرفته شد و این بحران احتمالی مدیریت شد.

«محمودرضا شهلایی» روز چهارشنبه با حضور در ایرنا مرکز کرمانشاه به تشریح جزئیات مدیریت این سد پرداخت و افزود: سد کیلانبر روانسر در سال ۹۶ در مسیر رودخانه محلی در سه بند با ظرفیت ذخیره آب یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب با هدف تغذیه مصنوعی آب دشت پایین دست احداث شد.

وی تشریح کرد: اگرچه کیلانبر را سد اطلاق می کنیم؛ اما در واقع سه بند پشت سر هم در مسیر رودخانه فصلی و محلی است، که بند سوم آن؛ بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در خود جای می دهد و در بارندگی های اخیر آب ذخیره شده این بند سریز کرد که در حالت عادی طبیعی است اما سازه این بند سوم در سیل ۹۸ دچار تخریب شد و با توجه به حجم فراوان آب پشت سد و آسیب دیدگی آن، هر لحظه بیم آن می رفت تخریب شود و خسارت زیادی به واحد های تولیدی، اراضی کشاورزی و خانه های مجاور رودخانه در پایین دست وارد کند.

شهلایی توضیح داد: این بندها آب رودخانه در فصل های بارش باران را در خود جمع می کند و بتدریح آن را جذب سفره زیر زمین می کند؛ طرحی بی نظیر برای تغذیه سفره زیر زمینی است که مورد استفاده اراضی کشاورزی پایین دست سد قرار می گیرد و نظیر آن در گودین کنگاور با چاله های کوره پزی آجر نیز در دست اجرا است.

اقدامات شرکت آب منطقه ای کرمانشاه برای مدیریت بحران احتمالی سد کیلانبر روانسر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در ادامه گفت: به دنبال پیش بینی سازمان هواشناسی برای بارش خوب باران در این منطقه با توجه به پر بودن بندهای سد کیلانبر و شناختی که از آسیب دیدگی سد داشتیم؛ این احتمال قوت گرفت اگر حجم زیاد آب ناشی از بارندگی ها به پشت سد بیایید با فشاری که به سازه بند وارد می کند به احتمال قوی سد دوام نیاورد و تخریب شود و خسارت فراوانی به همراه داشته باشد به همین خاطر قبل از وقوع فاجعه به فکر راه علاج افتادیم.

شهلایی گفت: اولین تدبیر ما با فرض تخریب سازه، و رها شدن آب پشت سد؛ ایمن سازی مسیر پایین دست رودخانه با خاکریز زدن در نقاط حساس مانند کنار خانه‌های مجاور بستر رودخانه، واحدهای تولید، ایجاد کانال های انحرافی برای مستهلک کردن آب رها شده بود.

بحران احتمالی سد کیلانبر روانسر به صورت جهادی مدیریت شد

وی همچنین اطلاع رسانی به مردم محلی پایین دست رودخانه و احتمال تخلیه خانه هایشان را از دیگر تدابیر پیش دستانه این شرکت عنوان کرد.

این مقام مسئول سپس بیان داشت: با توجه به حجم فراوان آب پشت سد و بارندگی های پیش رو؛ احتمال ایجاد یک بحران بزرگ می رفت، به همین خاطر استاندار کرمانشاه و وزیر نیرو را در جریان اضطرار کار قرار دادیم و وضعیت سد را به آنها گزارش دادیم.

شهلایی اضافه کرد: با تاکیدی که «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه داشت که نباید به مردم خسارت وارد شود با نظر کارشناسان فنی شرکت و تایید وزارت نیرو، به این نتیجه رسیدیم ۲ کانال وای پس سد از ۲ طرف برای هدایت آب پشت سد به پایین دست زده شود تا بار و فشار از روی بند و سازه اصلی برداشته شود.

وی اظهار داشت: بنابراین در کمترین زمان ممکن به ایجاد کانال ها اقدام کردیم و در کمتر از یک شبانه و روز با تلاش فراوان و کار جهادی موفق شدیم یک کانال وای پس بزنیم و آب را با دبی سه هزار متر مکعب بر ثانیه از پشت سدخارج کنیم و وضعیت سد را به یک وضعیت ایمن برسانیم.

شهلایی در ادامه به مشقت کار و شکستن سنگ های بزرگ بستر کانال و ایمن سازی کانال برای رها شدگی آب اشاره کرد و گفت: در این ایده با تلفیق کار جهادی و تدبیر سعی کردیم ابتدا احتمال خسارت به مردم را به حدقل برسانیم همچنین آب سد نیز از بین نرود. لازم است در اینجا از حمایت ها و پشتیبانی استاندار کرمانشاه و وزیر نیرو در این خصوص کمال قدردانی را داشته باشیم.

بحران احتمالی سد کیلانبر روانسر به صورت جهادی مدیریت شد

وی در پایان در پاسخ سوال خبرنگار ایرنا، چرا شرکت آب منطقه ای زودتر اقدام به مرمت و بازسازی سازه آسیب دیده سد کیلانبر روانسر نکرده است تا این وضعیت پیش نیایید، گفت: بارها برای مرمت و بازسازی سازه این سد درخواست اعتبار کرده بودیم اما متاسفانه برای آن بودجه اختصاص نمی یافت.

بحران احتمالی سد کیلانبر روانسر به صورت جهادی مدیریت شد

سد کیلانبر در حدود ۱۲ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد و سه حوضچه آن در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت دارد. ظرفیت این سد پس از بارندگی های پرحجم اخیر پر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha