۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85074218
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بجنوردی ها پارسال در ۸۳ روز هوای پاک تنفس کردند

۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبر: 85074218
بجنوردی ها پارسال در ۸۳ روز هوای پاک تنفس کردند

بجنورد-ایرنا- کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سال گذشته شهروندان مرکز استان در ۸۳ روز هوای پاک تنفس کردند که این رقم نسبت به سال ما قبل ۱۰ روز بیشتر است.

جواد عمارلو روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته کیفیت هوای بجنورد در ۲۳۲ روز سالم و در ۴۵ روز برای گروه های حساس ناسالم گزارش شد.

وی افزود: همچنین امسال هوای مرکز استان در چهار روز برای تمام گروه ها ناسالم و در یک روز خیلی ناسالم شد،.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: افزایش غلظت آلایندگی ها و میزان گرد و غبار در آسمان استان سبب شد تا ادارات به تعطیلی کشیده شود.

وی افزود: سال گذشته شمار روزهایی که هوای مرکز استان در شرایط ناسالم قرار گرفت، بیشتر از سال ماقبل بود که علت آن خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها است، کاهش بارندگی ها و کاهش پوشش گیاهی سبب شده تا شرایط برای افزایش گرد و غبار در آسمان بیشتر باشد.

عمارلو خاطرنشان کرد: در سال ماقبل، شمار روزهای هوای پاک در بجنورد ۷۳ روز و شمار روزهای هوای سالم ۲۶۰ روز ثبت شده است.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در سال ۱۴۰۰، هوای آسمان بجنورد در ۳۰ روز برای گروه های حساس ناسالم و در ۲ روز برای تمامی گروه ها ناسالم شد.

به گزارش ایرنا، در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

علت اصلی آلودگی هوای بجنورد، گردو غبار است و کارشناسان می گویند زمین های کشاورزی رها شده منشا این گرد و غبارها است، زمین هایی که سبزینگی خود را از دست داده و اکنون کانون گردو غبار شده است.

اطراف شهر بجنورد واحدهای آلاینده نظیر سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت فعال است که باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند البته علت مهم بروز این پدیده خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در مراتع است.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا برطرف کردن آن به سختی انجام می شود، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha