۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85074237
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناتو در کشاکش تغییر دبیرکل

۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبر: 85074237
ناتو در کشاکش تغییر دبیرکل

تهران- ایرنا- درحالیکه اخباری در مورد تمدید دوره ریاست دبیرکل فعلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به گوش می‌رسد، مساله جانشینی او توسط رئیس فعلی کمیسیون اروپا نیز مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، نشریه نیوزویک امروز چهارشنبه گزارش داد که به تازگی با وجود انتشار گزارش‌هایی در مورد تمدید دبیر کلی ینس استولتنبرگ که دوره‌ ریاستش در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) به پایان می‌رسد، مطالبی در مورد انتخاب اورسلا فون درلاین رئیس فعلی کمیسیون اروپا در این سمت مطرح شده است.

به نوشته نیوزویک، این گزینه منطقی به نظر می‌رسد زیرا فون درلاین رابطه کاری خوبی با واشنگتن دارد و پیشتر وزارت دفاع آلمان را نیز برعهده داشته است. همچنین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا با اغلب سران ناتو تجربه کاری دارد. به علاوه در صورت انتخاب، وی به عنوان اولین زنی را از آن خود خواهد کرد که در این سمت جای دارد.

بااینحال طبق گفته مقام‌های ناتو و کمیسیون اروپا، زمزمه‌ها در این مورد بیشتر گمانه زنی است و هیچ شواهدی وجود ندارد که فون درلاین علاقه‌ای به این سمت داشته باشد. از طرفی هم مقام‌های بروکسل انتظار ندارند که وی پیش از پایان دوره ریاستش بر کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۴، کناره گیری کند.

شایعاتی در مورد انتخاب مارک روته نخست وزیر هلند که تاکید کرده دبیرکلی این ائتلاف نظامی را نمی‌خواهد، به میان آمده است. روته در ماه ژانویه (دی/بهمن) به خبرنگاران گفت که می‌خواهد عرصه سیاست را ترک کند و کاری کاملا متفاوت انجام دهد. سخنگوی نخست وزیر هلند این هفته تاکید کرد که نظر او تغییر نکرده است.

روته تجربه قابل توجهی در همکاری با سران کشورهای عضو ناتو دارد و می‌تواند روابط فرا آتلانتیک را تحکیم بخشد. هلند به نسبت هزینه دفاعی خوبی را تدوین کرده و یکی از بزرگترین کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین به این کشور تعلق دارد اما حس جنگ طلبی را در سیاست‌های خود ندارد.

این گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که جنگ بین روسیه و اوکراین ناتو را به فکرتغییر انداخته و چشم انداز جدیدی پیش روی آن قرار داده که سمت ریاست بر این ائتلاف را به لحاظ سیاسی حساس‌تر و مهم‌تر از قبل کرده است. از این رو متحدان ناتو نسبت به اینکه چه کسی می‌خواهد سخنگوی آنها در این سمت باشد، بسیار محتاط‌تر شدند.

مقام‌های اروپایی گفتند که دبیر کل بعدی ناتو باید یک اروپایی باشد که بتواند به صورت نزدیک با هر کسی در کاخ سفید کار کند.

طبق نوشته نشریه نیوزویک، این، همه ماجرا نیست، دبیر کل بعدی ناتو باید کسی باشد که از اوکراین حمایت می‌کند اما آنقدر جنگ طلب نباشد که کشورها را نگران تحریک روسیه کند. این شخص باید موقعیتی داشته باشد که بتواند حمایت ۳۱ عضو از همه مهتر آمریکا را داشته باشد.

نام‌های دیگری برای انتخاب به عنوان دبیر کلی ناتو مطرح شدند که از جمله آنها می‌توان به کایا کالاس نخست وزیر استونی و پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا اشاره کرد. احتمال کمی هم در مورد بن والاس وزیر دفاع انگلیس، کریستیا فریلند معاون نخست وزیر کانادا، کلاوس یوهانیس رئیس جمهوری رومانی و زوزانا چاپوتووا رئیس جمهور اسلوواکی مطرح شده است.

اما برغم شایعات، مقام‌های آگاه گفتند که انتخاب بسیاری از این نام‌ها به لحاظ سیاسی در این مرحله شدنی نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha