فرهنگ ترافیکی کیش، جاذبه ای برای قانونمداری + فیلم

کیش - ایرنا - جا افتادن فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش هم اکنون پس از سه دهه به یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره تبدیل شده می توان آن را به عنوان الگویی برای سراسر کشور در قانونمداری رانندگان تبدیل کرد.

به گزارش ایرنا، فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جزیره کیش همواره به عنوان یکی از اصول بهره برداری از خودرو است و کیشوندان توانسته اند در سه دهه گذشته با تاکید و تکرار این فرهنگ اجرای این قوانین را از کاغذ به کف خیابان منتقل کنند.

شاید بتوان گفت که جزیره کیش قانونی خارج از قوانین راهنمایی و رانندگی کشور نداشته باشد اما فرهنگ سازی برای رعایت یک اصل نانوشته در مروارید خلیج همیشه فارس به شکل ویژه ای دهه ۷۰ شمسی با همت رییس پلیس راهنمایی و رانندگی وقت این جزیره پایه ریزی شد.

این اصل که مشارکت ساکنان کیش در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بود در این مدت به شکل ویژه ای پیگیری شد به گونه ای که هم اکنون این جزیره به عنوان الگلویی ویژه در جمهوری اسلامی در رعایت این قوانین تبدیل و مسافران این جزیره نیز به عنوان مبلغان جاذبه در نقاط مختلف کشور هستند.

بوق نزدن، رعایت حق تقدم و رعایت سرعت مجاز از جمله قوانینی است که مراعات آن در این جزیره به صورت ملموسی مورد توجه است و به گفته فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش، این جزیره در حوزه اقدامات فرهنگی و ترافیکی جزء رتبه های برتر کشور بوده و توسعه این فعالیت ها اولویت برنامه سال جاری است.

سرهنگ علی اصغر جمالی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت ۲۲ فرهنگ یاران ترافیک با همکاری امورزنان سازمان برای آموزش خانواده ها، تبلیغات و ارائه موارد آموزشی در سطح شهر با حمایت شرکت عمران و معاونت فرهنگی و اجتماعی، تولیدات آموزشی و انتشار در فضای مجازی از جمله برنامه های آموزشی پلیس راهور کیش در حوزه آموزش است.

وی در خصوص استفاده ویژه از توان فرهنگیاران ترافیک جزیره در ارتقای این فرهنگ افزود: آنان در این طرح تحت آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، علل تصادفات و راه های پیشگیری از آن قرار می گیرند تا بتوانند آن را در خانواده های خود بسط دهند.

رییس پلیس راهور کیش نیز در این رابطه با بیان اینکه نوروز امسال نیز این پلیس در مبادی ورودی دریایی به مسافران نوروزی جزیره کیش که با خودرو به منطقه گردشگری سفر کرده اند قوانین راهنمایی و رانندگی را یادآوری و تاکید کرد.

سرهنگ مهدی توانگر گفت: توزیع بروشور و نکته‌های آموزشی به رانندگان با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش ازدیگر موارد طرح نوروزی پلیس راهور در کیش است.

رییس پلیس راهور کیش افزود: استفاده کنندگان از معابر به چهار بخش رانندگان، سرنشین ها، عابران و پلیس تقسیم می‌شوند و رعایت نکردن قانون از سوی یک بخش تضییع حقوق دیگران است.

وی افزود: سرعت مجاز رانندگی در معابر شهری حداکثر ۶۰ کیلومتر و در معابر برون شهری بلوار خلیج فارس، جاده جهان حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

ایست کامل خودروها به هنگام عبور عابرین از عرض خیابان، رعایت حق تقدم در معابر از جمله میادین، نداشتن چراغ راهنمایی و رانندگی، پاکیزگی خودروها از جمله مواردی است که رعایت آن از سوی رانندگان به ویژه کیشوندان، موجب خلق لحظاتی به یادماندنی در خاطر مسافران می شود و انتظار می رود این فرهنگ سازی به صورت الگو در کشور از سوی برنامه ریزان و مردم برای اجرا مورد توجه قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha