سردشت پربارش‌ترین و گرمترین شهر آذربایجان‌غربی در سال آبی جاری شد
تصویر مربوط به منطقه جنگلی مسیر جاده میرآباد- سردشت است

مهاباد - ایرنا - رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: سردشت با میانگین ۴۸۷ میلی‌متر بارندگی و متوسط دمای ۸.۸ درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر آذربایجان غربی در سال آبی جاری (از اول مهر تا پایان زمستان) شد.

اردلان محمدپور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار بارش در سردشت در سال آبی جاری، در مقایسه با ۶۰۹ میلی متر بارندگی سال قبل ۲۰ درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در سال آبی جاری چایپاره با میانگین بارندگی ۷۸ میلی متر، کم‌بارش ترین شهر آذربایجان غربی بود که بارش ها در این شهر در مقایسه با سال قبل ۲ درصد افزایش و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۳۹ درصد کاهش یافته است.

در سال آبی جاری ۱۶۷ میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که در مقایسه با ۱۹۲ میلی متر بارندگی سال قبل ۱۳ درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بارندگی بلند مدت ۲۰ درصد کاهش یافته استرییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در سال آبی جاری به طور میانگین ۱۶۷ میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که در مقایسه با ۱۹۲ میلی متر بارندگی سال قبل ۱۳ درصد کاهش و در مقایسه با ۲۰۹ میلی متر میانگین بارندگی بلند مدت ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در این مدت ۲۰۵.۶ میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که در مقایسه با ۲۸۵.۵ میلی متر بارندگی سال گذشته و میانگین بلندمدت نیز ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص افزایش دمای هوا در استان در سال آبی جاری نیز اظهار کرد: میانگین دمای استان در این مدت ۶ درجه سانتی‌گراد ثبت شده که در مقایسه با میانگین ۵.۱ سانتی‌گراد سال قبل ۹دهم درجه افزایش یافته و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۱.۵ درجه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در سال آبی جاری سردشت گرمترین شهر استان بود که دمای این شهر نیز در مقایسه با ۷.۸ درجه میانگین سال قبل یک درجه افزایش و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۱.۵ درجه افزایش پیدا کرده است.

محمدپور با اشاره به اینکه در سال آبی جاری تکاب سردترین شهر آذربایجان غربی بود افزود: میانگین دمای تکاب در این مدت ۱.۹ درجه سانتی گراد ثبت شده که در مقایسه با میانگین دمای سال گذشته سه دهم درجه سردتر و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۶ دهم درجه گرم تر شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت میانگین دمای مهاباد نیز ۸.۳ درجه سانتی‌گراد بود که دمای این شهر در مقایسه با سال گذشته ۹ دهم درجه افزایش و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۲.۳ درجه افزایش پیدا کرده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد در خصوص وضعیت جوی در جنوب آذربایجان غربی نیز گفت: از امروز با ورود امواج ناپایدار در منطقه شاهد افزایش سرعت وزش باد در این منطقه خواهیم بود که سرعت آن در برخی مناطق تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

وی اضافه کرد: این امواج ناپایدار تا پایان هفته جاری در آسمان منطقه ماندگار هستند و با توجه به سرعت وزش باد و جهت آن احتمال ورود گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا نیز در این منطقه وجود دارد.

محمدپور ادامه داد: تکاب در شبانه روز گذشته با حداقل دمای صفر درجه سانتی‌گراد سردترین شهر آذربایجان غربی و پلدشت با حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان بود و در این مدت دمای هوا در مهاباد بین ۶ و ۲۰ درجه سانتی‌گراد نوسان داشت.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقاء یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و در سال آبی گذشته (۱۴۰۱ - ۱۴۰۰) نیز با ثبت ۶۱۱.۱ میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین شهر آذربایجان غربی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha