۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹
کد خبر: 85075079
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم در استان بوشهر

۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹
کد خبر: 85075079
آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم در استان بوشهر

بوشهر – ایرنا – بارش رحمت الهی گندمزارهای استان بوشهر را سرسبز و پس از چند ماه کار و تلاش امروز با طلایی شدن خوشه‌های گندم کشاورزان خوشحال و امیدوار کار برداشت را آغاز کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فصل برداشت گندم در کشور، همه ساله از اوایل بهار در استان‌های گرمسیر از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان، بوشهر و جنوب فارس آغاز شده و در نهایت در استان‌های سردسیر به پایان می‌رسد.

به بار نشستن خوشه‌های طلایی گندم زیبایی بهار بوشهر را دوچندان کرده و آراستگی دشت‌های وسیع از این خوشه‌ها؛ فصلی تماشایی را در سایه سار دست‌های پرتلاش و چشمان پرامید کشاورزان به رخ کشانده است.

امروز حاصل بذر امید کشاورزان بوشهری به ثمر نشسته و با برداشت نخستین خوشه‌های گندم و روانه شدن آنها به سمت سیلوها سالی پربار با تولید ۱۵۰ هزار تن گندم در این استان پیش‌بینی می‌شود.

کمی که به عقب برگردیم؛ سال گذشته ۹۰ درصد گندمزارهای بوشهر به دلیل قهر آسمان و خشسکالی شدید دچار خسارت شدند و گندمکاران این استان در چنین روزهایی حال و روز خوبی نداشتند.

آنان در سال زراعی قبل به امید بارش رحمت الهی ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را به زیر کشت گندم آبی و ۹۰ هزار هکتار را به زیر کشت گندم دیم برده بودند، به دلیل تاخیر ۴۰ روزه بارندگی در ابتدای فصل زراعی، نداشتن بارش مناسب در روزهای پایانی سال (بهمن و اسفند) و تنش دمایی اسفند ماه، با خسارت‌ سنگین به مزارع خود روبرو شدند.

درسال یادشده ۹۰ درصد مزارع دیم گندم در استان بوشهر دچار خسارت و مزرعه‌های آبی نیز با افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی روبرو شد و در پایان تنها حدود۳۰ هزار تن گندم برداشت و از این میزان ۲۰هزار و۴۵۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد.

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم در استان بوشهر

اما این نامهربانی و سرسختی طبیعت در سال زراعی جاری ادامه‌دار نبود؛ هرچند برای بوشهری‌ها پائیز کم بارشی پیش بینی شده بود اما کشاورزان بوشهری امیدوار به بارش رحمت خداوند دست به کار شده و ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به زیر کشت گندم دیم و ۱۵ هزار هکتار را نیز به زیرکشت گندم آبی بردند.

بارش مناسب و تامین ۱۰۰ درصدی سهمیه کود شیمیایی استان شامل فسفاته، پتاسه و ازته با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها به میزان ۲۷ هزار تن همه چیز را برای به زیر کشت بردن زمین‌های کشاورزی استان به محصول گندم آماده کرد.

هرچند شرایط در پائیز نگران کننده بود اما پیش بینی اداره کل هواشناسی در خصوص داشتن زمستان پربارش کشاورزان را امیدوار کرد و بوشهری‌ها زمستانی پربارش و با پراکُنش مناسب را تجربه کردند و همین امر ثابت کرد که رحمت الهی نسبت به بشر هیچگاه تمامی ندارد.

آنطوری که سهیل مساعدی کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر به خبرنگار ایرنا می‌گوید: میانگین بارش استان در فصل پائیز و زمستان ۳۲۲.۴ میلی متر است که نسبت به ۲۳۰.۲ میلی متر میانگین بارش بلند مدت استان ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته او این میزان بارش نسبت به ۱۷۰.۷ میلی متر مدت مشابه سال گذشته ۸۸.۹ درصد افزایش داشته است.

خوشه‌های طلایی گندم هدیه پشتکار و امید کشاورزان بوشهری

امروز در جای جای استان گرمسیری بوشهر خوشه‌های طلایی گندم با پشتکار و امید کشاورزان به رحمت ایزد یکتا به بار نشسته و همه چیز برای برداشتی خوب که استان را در تامین گندم مورد نیاز خود خودکفا می‌کند فراهم است.

آغاز بارش‌ها از ابتدای فصل کشت و پراکنش مناسب آن در فصل زمستان، همچنین اجرای طرح‌های گوناگون، تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و ماشین‌آلات کشاورزی همه چیز را برای تولید و برداشت مناسب محصول در استان فراهم کرده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از نیمه‌های آبان سال زراعی جاری ۱۰۰هزار هکتار (۸۵ هزار هکتار گندم دیم و ۱۵هزار هکتار گندم آبی) از زمین‌های کشاورزی استان به زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفت.

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم در استان بوشهر

امروز پس از پشت سرگذاشتن تقریبا پنج ماه از دوره کاشت زمان برداشت محصول فرا رسیده و آنطوری که کبری توکلی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: برای برداشت این خوشه‌های طلایی ۷۱۷ دستگاه کمباین شامل ۷۰۰ دستگاه کمباین غیر بومی سبک و سنگین از استان فارس و ۱۷ کمباین بومی پیش بینی شده است.

او بارش مطلوب باران در سال زراعی جاری را سبب افزایش پنج برابری تولید محصول گندم و خودکفایی استان در تامین نیاز خود عنوان می‌کند و به کشاورزان توصیه می‌کند برای جلوگیری از ریزش محصول از کمباین داران درخواست استقرار راننده فنی بر روی کمباین خود کنند.

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم در استان بوشهر

آمادگی ۱۴ مرکز برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان بوشهری

خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی اعلام شده از سوی شورای اقتصادی از جمله اقداماتی است که هر سال همزمان با آغاز برداشت این محصول استراتژیک از سوی شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود.

در همین ارتباط جمال زارعی مدیرکل غله استان بوشهر به خبرنگار ایرنا می‌گوید: با توجه به بارش‌های مناسب و شرایط مطلوب به بار نشستن مزارع گندم انتظار می‌رود امسال ۱۰۶ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان خریداری و در انبارها نگهداری شود که این میزان خرید نسبت به خرید ۲۰ هزار و ۴۵۰ تن سال گذشته افزایش چند برابری نشان می‌دهد.

به گفته او در همین راستا اداره کل غله استان بوشهر امسال شمار مراکز خرید گندم را از ۱۳ به ۱۴ مرکز شامل ۹ مرکز مربوط به تعاون روستایی به عنوان مباشر فعالیت می‌کنند و ۲ مرکز خرید ملکی و سه مرکز خرید نیز مربوط به کمیسیون کارخانه‌جات پیش بینی شده است.

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم در استان بوشهر

زارعی کل ظرفیت نگهداری گندم در استان بوشهر را ۱۰۵ هزار تن اعلام می‌کند و معتقد است: با توجه به پیش‌بینی بالای خرید گندم براساس برنامه‌ریزی انجام شده به طور تقریبی ۸۸ هزار تن از محصول خریداری شده در انبارهای استان و مابقی برای استفاده یا ذخیره‌سازی به خارج از استان حمل می‌شود.

به گفته زارعی نرخ خرید تضمینی گندم معمولی تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم نیز ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.

البته مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نیز روز گذشته در گفت وگو با ایرنا جلسه بازنگری تعیین قیمت خرید تضمینی گندم را به روز دوشنبه هفته آینده موکول کرد و افزود: براساس آنالیزهای انجام شده برحسب نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم نیازمند اصلاح است تا قیمت خرید تضمینی سایر کالاها نیز اصلاح شود.

انتظار می‌رود با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید از جمله سم، کود، بذر، کرایه کمباین و نوسان نرخ ارز قیمت خرید تضمینی گندم در راستای کمک به گندمکاران و تشویق برای کشت این محصول استراتژیک و حرکت به سمت خودکفایی در تامین این محصول فراهم و به این صورت کام گندم‌کاران شیرین شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha