۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۵۵
کد خبر: 85075126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاد دانشگاه: فرهنگ ایرانی اسلامی بر مدارس حاکم شود

شیراز-ایرنا-استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه مدیران باید فرهنگ ایرانی اسلامی را به عنوان فرهنگ حاکم بر مدارس ترویج و گسترش دهند، گفت: دانش‌آموزی که با ضدارزش‌ها پرورش یابد در جامعه با آسیب‌ها و معضلات بسیاری رو به رو می‌شود لذا مدارس باید محیطی برای شکل گرفتن ارزش‌ها و دوری از ضدارزش‌ها باشد.

دکتر سید سعید زاهدزاهدانی پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: جامعه ما حدود ۵۰ سال تحت تأثیر فرهنگ سکولاریزم بوده است، فرهنگ سکولار که زمینه آن در کشور ایران از اواخر دوران قاجار فراهم شد و در دوران پهلوی استقرار پیدا کرد؛ در آن دوران تمام دستگاه‌های رسمی از جمله آموزش و پرورش با فرهنگ سکولار اداره می‌شدند.

این استاد دانشگاه با اعتقاد به اینکه فرهنگ از جنس مکان است، افزود: فرهنگ زمانی می‌تواند نقش خود را ایفا کند که در یک مکان استقرار یابد، بنابراین برای اینکه بتوانیم تغییر و تحولاتی در فرهنگ ایجاد کنیم و فرهنگ دیگری را در جامعه جایگزین کنیم بایستی در وهله اول فرهنگ گذشته را به صورت کامل کنار بگذاریم.

زاهدزاهدانی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی تلاش شد تا فرهنگ اسلامی، جایگزین فرهنگ سکولار شود؛ در آن زمان تغییر و تحولات فرهنگی در کشور شکل گرفت و تغییر فرهنگ از فرهنگ سکولار به فرهنگ اسلامی موجب درگیری میان این ۲ فرهنگ شد. این درگیری در حالیست که اکثر مردم ایران اعتقاد بسیاری به فرهنگ اسلامی دارند و می‌خواهند زندگی خود را تحت‌تأثیر این فرهنگ اداره کنند.

وی بیان کرد: بدون شک کسانی که موافق فرهنگ سکولار هستند و منافع‌شان از ترویج این فرهنگ تأمین می‌شود، مخالف پیاده‌سازی فرهنگ اسلامی در کشور ایران هستند؛ دولت‌های برجسته غربی مانند اروپا و آمریکا که فرهنگ سکولار را طراحی کرده‌اند از مخالفان سرسخت ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی در کشورها هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: در شرایط کنونی کشور ایران افزون بر مشکلات اقتصادی که دشمن ایجاد کرده، دچار درگیری فرهنگی نیز شده است، لذا مدیران در دستگاه‌های مختلف وظیفه دارند که فرهنگ ایرانی اسلامی را در جامعه مستقر کنند.

زاهدزاهدانی بیان کرد: جامعه ایرانی در طول این مدت با حضور در رویدادهای ملی مختلف از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه نشان داد که خواهان فرهنگ اسلامی است و مسئولان هم باید شرایط را برای ترویج این فرهنگ فراهم کنند تا فرهنگ مورد نظر مردم در جامعه استقرار یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر درگیری میان فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی در مدارس و آموزش و پرورش نیز مشهود است و متأسفانه دانش‌آموزان‌ هم تحت‌تأثیر فرهنگی که از طریق فضای مجازی به جامعه تزریق شده است قرار گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: دشمنان درصدد هستند فرهنگ غربی را در مدارس کشور ترویج دهند و مدیران و معلمان باید تلاش کنند تا مانع از تحقق اهداف دشمن در مدارس شوند و فرهنگ ایرانی اسلامی را که ریشه هزار ساله دارد در مدارس مستقر کنند.

زاهدزاهدانی تأکید کرد: مدیران مدرسه باید با قاطعیت و درایت مدیریت کنند تا فرهنگ ایرانی اسلامی در مدارس حاکم شود؛ البته زور و اجبار پاسخگو نیست؛ اگر دانش‌آموزان‌ متوجه حُسن نیت مدیران و معلمان شوند قطعا از آنها پیروی می‌کنند.

وی با اعتقاد به اینکه فرهنگ نبض جامعه است، اظهارکرد: مدارس باید محیطی برای تعلیم و تربیت و شکل گرفتن ارزش‌ها و دوری از ضدارزش‌ها باشد؛ دانش‌آموزی که با ضدارزش‌ها پرورش یابد در جامعه با آسیب‌ها و معضلات بسیاری روبرو می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha