۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85075150
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تندبادهای لحظه‌ای، مهمترین مخاطره هشدار زرد هواشناسی استان سمنان

سمنان- ایرنا- اداره کل هواشناسی استان سمنان با اعلام هشدار زرد، تندبادهای لحظه‌ای را مهمترین مخاطره طی روزهای آینده معرفی کرد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هشدار زرد هواشناسی برای عصر امروز تا اواخر وقت جمعه در سراسر استان سمنان است.

ایرج مصطفوی با اشاره به افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و گرد و خاک طی این هشدار زرد در استان سمنان، افزود: وزش باد شدید و تندبادهای لحظه ای و گرد و خاک در بیشتر نقاط استان به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، رگبار پراکنده و رعد و برق در برخی نقاط به ویژه نواحی شمالی در ساعات بعدازظهر و شب، مهمترین مخاطرات این هشدار زرد محسوب می شود.

وی یادآورشد: دمای هوا نیز طی روزهای آینده روند افزایشی خواهد داشت و بیشتر شهرهای استان سمنان هوای صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و گرد و خاک را در پیش دارند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: احتمال خسارت ناشی از باد شدید به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهنسال، در برخی نقاط خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مناطق جنگلی به دلیل افزایش دما همراه با باد شدید، مخاطرات اصلی طی این هشدار زرد است.

وی ادامه داد: اطمنان از استحکام سازه های موقت و چادرهای مسافرتی وپوشش گلخانه ها، خودداری عابران از عبور از مقابل ساختمانهای نیمه‌کاره و درختان کهنسال، پرهیز از توقف و پارک خودرو در این نقاط، احتیاط در تردد در محورها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی و مراتع یا اطمینان از خاموش شدن کامل آن قبل از ترک محل، خودداری از چرای دام در ارتفاعات، تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارت باد در حوزه کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سمپاشی باغ ها و مزارع به ویژه در ساعات بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها، توصیه های مهم اداره کل هواشناسی استان سمنان است.

وی کمینه و بیشینه دمای هوای امروز شهر سمنان را ۱۴ و ۲۵ درجه سانتیگراد عنوان و خاطرنشان کرد: امروز گرمسار و ایوانکی با ۲۷ و رضوان با ۲ درجه سانتیگراد گرمترین و خنک‌ترین شهرهای استان خواهند بود.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha