بازخوانی دیدگاه‌های تکفیری در حمله به روحانیون جهادی حرم رضوی + فیلم اعترافات تروریست

مشهد- ایرنا- یکسال از حمله تروریستی به روحانیون جهادی در حرم مطهر رضوی گذشته است اما همچنان ابعاد جدیدی از نقش افکار و دیدگاه‌های تکفیری در شکل‌گیری چنین جنایت وحشیانه‌ای در دامان امت اسلامی نمایان می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک تروریست تکفیری روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم منور امام رضا(ع) با چاقو به سه روحانی حمله کرده و آنان را به شدت مجروح کرد که منجر به شهادت ۲ تن از آنان شد.

در همان روز حادثه، محسن داوری، فرماندار مشهد به انگیزه های تکفیری عامل این حمله تروریستی اشاره کرد و اظهار داشت: فردی تحت تاثیر تفکرات استکبار جهانی و تکفیری حمله امروز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه در حرم مطهر رضوی را مرتکب شده است.

فردای آن روز نیز یک مسوول امنیتی به خبرنگار ایرنا گفت: عامل حمله دیروز، در حرم مطهر رضوی فردی به نام "عبدالطیف مرادی"، ۲۱ ساله و دارای دیدگاه تکفیری بوده و از مرزهای شرقی کشور به صورت غیرقانونی وارد ایران شده است.

این منبع آگاه که خواست نامش در خبر ذکر نشود، اظهار داشت: مرادی یکسال قبل وارد ایران شده و پس از مدتی به مشهد آمده و در یک کارگاه به همراه برادرانش مشغول به کار بوده است.

وی گفت: ضارب روحانیون، ساعت ۱۳:۰۳ از باب الرضا وارد حرم مطهر رضوی شده و سپس در حدفاصل باب الهادی و رواق امام خمینی(ره) نماز خود را اقامه کرده و ساعت ۱۴:۱۶ با چاقو به سمت این روحانیان جهادی حمله کرده است.

وی بدون اشاره به نحوه ورود ضارب با چاقو به حرم رضوی، افزود: مرادی، ساکن محله مهرآباد مشهد بوده و از قبل با شهید "اصلانی"، از شهدای این اقدام تروریستی آشنا بوده است.

او ادامه داد: پس از این جنایت، زائران حرم رضوی ضارب را دستگیر و تحویل نیروهای امنیتی دادند که در ادامه نیز ۶ نفر از وابستگان وی احضار شده اند که یکی از آنها برادر مرادی است.

وی تصریح کرد: سه ساعت پس از دستگیری عامل حمله، مشخصات کامل وی به دست آمده است.

بازخوانی دیدگاه‌های تکفیری حمله به روحانیون در حرم رضوی + فیلم اعترافات تروریست

عامل اقدام تروریستی حرم مطهر، متاثر از تفکرات اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی

اما در همان روزها مدیر دفتر حراست و امور صیانتی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به یافته های حاصله از بررسی محتوای تلفن همراه ضارب اشاره کرد و گفت: اعترافات ضارب و بررسی هایی که نیروهای امنیتی از تلفن همراه وی و نحوه حضور و فعالیت او در فضای مجازی داشتند، مشخص کرده است که "عبداللطیف مرادی" عضو فعال فضای مجازی و دنبال کننده سایت ها و کانال های تندرو وهابی بوده است.

حجت الاسلام سیدجواد هاشمی افزود: نکته حائز اهمیت اینجاست که "مرادی" علاوه بر عضویت در شبکه های اجتماعی تندرو وهابی و تکفیری و مدافعان تفکرات داعش، جزوات "ابن تیمیه" و "عبدالوهاب" را در گوشی تلفن همراه خود ذخیره داشته و به مطالعه آنها می پرداخته است.

ابن تیمیه حرانی (۱۰ ربیع‌الاول ۶۶۱–۲۰ ذیقعدهٔ ۷۲۸) از علمای حنبلی‌مذهب و اندیشمند تأثیرگذار سلفی بود که برخی از دیدگاه‎های وهابیت در اندیشه‌های او ریشه دارد و شیعیان را منشأ همه فتنه‌ها در جهان اسلام معرفی می‌کرد و القاعده و داعش نیز به اندیشه های وی استناد می کنند.

مخالفت ابن تمیمه با زیارت قبور و طلب شفاعت یکی از دلایل جنجالی شدن عقاید او میان مسلمانان بود و محمد بن عبدالوهاب و وهابیت از نظرات او اثر پذیرفته‌اند.

حجت الاسلام هاشمی خاطرنشان کرد: مرادی، در کانال های وابسته به جریان تشیع انگلیسی در فضای مجازی نیز عضو بوده و محتوای منبرها و مداحی هیات های مذهبی را، که حاوی لجن پراکنی و نفرت افکنی و توهین به خلفای اهل سنت بوده، در تلفن همراه خود ذخیره داشته است، این فرد مدام در جریان اهانت به مقدسات اهل سنت به خصوص اهانت های مستقیم به خلفا قرار داشته و چه بسا همین مساله منجر به رفتارها و تفکرات تکفیری وی شده است.

این مسوول حوزوی با تاکید بر اینکه افراطی‌گری مذهبی و تفکر تکفیری در اهل سنت و نیز در میان شیعیان عامل اصلی این جنایت سوزناک است، تصریح کرد: تندروی هایی که به سبک قرائت های طیف شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی وجود دارد نه تنها باعث رشد و تنویر افکار مسلمین نخواهد شد، بلکه بر پیکر اسلام ضربه وارد می کند.

وی ادامه داد: اهل سنت آمریکایی و شیعه افراطی انگلیسی به عنوان ۲ گروه انحرافی با تفکر تکفیری مانند دو لبه یک قیچی عمل می کنند و تلاششان این است که مسلمانان را به جان هم بیندازند و این نوع عملکرد از اراده ای شیطانی نشات گرفته که همان دشمنی با اسلام و مسلمین است.

گمان می‌کردم روحانیون ناسزاگو به صحابه بوده اند!

به تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که گوشه ای از جلسات بازجویی عبدالطیف مرادی، عامل حمله تروریستی به روحانیان جهادی را روایت می کند.

مرادی در این ویدئو با تشریح ماجرای حمله، می گوید: کاری که من کردم خطا بوده است، فکر می کردم به کسانی حمله کرده ام که به صحابه پیامبر اسلام (ص) دشنام داده اند، این در حالی است که این روحانیون این گونه نبودند و من اصلا آنها را نمی شناختم.

وی گفت: فکر می کردم اینها مثلا همین شیعه انگلیسی هستند که به صحابه توهین کرده و دشنام می دهند.

مرادی بیان داشت: حرف آخر من این است؛ کاری که مرتکب شده ام افراطی و اشتباه بود و فریب دشمنان اسلام را خورده ام.

متهم در دادگاهی که برای رسیدگی به این جنایت برگزار شد، اظهار داشت: من در فضای مجازی فعالیت و بعضی از شبکه‌ها را دنبال می‌کردم و متاثر از آن در حرم با کارد به روحانیون حمله کردم.

عبداللطیف مرادی افزود: اقدامم خلاف اسلام، سیره صحابه و اشتباه بود و افرادی را که مورد حمله قرار دادم بیگناه بودند و قبول دارم که اقدامم تروریستی بوده است.

هرچند حکم اعدام مرادی ۳۰ خرداد پارسال اجرا شد و پرونده اقدام تروریستی او بسته شد، اما متاسفانه پرونده اقدامات جریان تکفیری در میان امت اسلامی همچنان باز است و شاید روزی نباشد که رسانه ها خبری از خونریزی و درگیری در جهان اسلام را منتشر نکنند که یک سوی ماجرا عوامل و فریب خوردگان تفکرات تکفیری نباشند.

با توجه به همگرایی سیاسی ایجاد شده میان حکومت های اسلامی از جمله برقراری روابط و تماس های دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، شایسته است موضوع اقدامات تکفیری در جریان بازسازی روابط سیاسی مورد توجه دو طرف قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، یک تروریست تکفیری روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم منور امام رضا(ع) با چاقو به سه روحانی حمله کرده و آنان را به شدت مجروح کرد.

هر سه روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفته بودند از فعالان جهادی و فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد بودند.

به دنبال این اقدام تروریستی حجت‌الاسلام محمد اصلانی، که برادر ۲ شهید بود، در همان لحظات اولیه به شهادت رسید و حجج اسلام پاکدامن و دارایی پس از انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که سرانجام حجت الاسلام دارایی نیز بر اثر جراحات و صدمات وارده به شهادت رسید.

پیکر هر ۲ شهید این حادثه تروریستی در صحن جمهوری حرم رضوی، در کنار شهدای انفجار تروریستی حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۷۳ به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha