۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۵۱
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85075654
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تحلیلگر ارشد سعودی: توافقات ایران و عربستان منطقه را امن‌تر می‌کند

تهران-ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات موسوم به «القرن» ریاض درباره توافقات صورت گرفته میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان در پکن گفت که این توافقات منطقه‌ای امن و باثبات را به ارمغان خواهد آورد و تنها متضرر آن نیز رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، سعد بن عمر، رئیس مرکز تحقیقات موسوم به «القرن» ریاض در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک عربی درباره مذاکرات وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن و همچنین امضای چند توافق میان آنها گفت: این توافقات نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در خاورمیانه است و دیدار وزرای عربستان و ایران در چین به این پیشرفت می‌افزاید.

وی افزود: در واقع اولین نتایج ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی هم اکنون قابل مشاهده است. توافقات ایران و عربستان در وهله نخست بر سایر کشورها از جمله سوریه، عراق و یمن نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این کارشناس سعودی در ادامه تصریح کرد: توافقات صورت گرفته میان ریاض و تهران به یک محیط امن‌تر و با ثبات‌تر در منطقه خاورمیانه منجر خواهند شد.

سعد بن عمر همچنین ادامه داد: تنها ضرری که از این توافقات حاصل می‌شود متوجه اسرائیل است که از این نزدیکی عربستان و ایران آشفته شده است.

به گزارش ایرنا، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

به همین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شب گذشته (چهارشنبه ۱۶ فرودین) در صدر هیاتی وارد پکن شد و امروز پس از دیدار با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود بیانیه‌ای مشترک به امضا رساندند.

وزیران خارجه ایران و عربستان در حضور وزیر خارجه چین برای گسترش روابط و همکاری دوجانبه بیانیه مشترک امضا کردند؛ طبق این بیانیه به زودی بازگشایی سفارتخانه‌ها و برقراری خطوط هوایی بین دو کشور انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha