بررسی بیش از ۵۴ میلیون سند رتبه‌بندی معلمان/ رسیدگی فوری به اعتراضات

تهران - ایرنا - سرپرست آموزش و پرورش گفت: بیش از ۵۴ میلیون سند در حوزه رتبه بندی معلمان بررسی شد که این مقدار سند آمار بسیار زیادی است و نشان از کار بزرگی است که در اجرای قانون رتبه بندی معلمان انجام شد.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در دیدار با تشکل‌های فرهنگیان اظهارکرد: اولین جلسه خود را برای درک بیشتر مسائل آموزش و پرورش و معلمان به تشکل های فرهنگیان اختصاص داده ام، زیرا می دانم تشکل ها با کف مدرسه و معلمان ارتباط نزدیکی دارند.

وی ضمن تشکر از تلاش های وزیر پیشین آموزش و پرورش که در یک سال و نیم گذشته زحمت های زیادی برای نظام تعلیم و تربیت کشیدند، افزود: یکی از افتخاراتم تحصیل در دانشسرای تربیت معلم و خدمت به عنوان معلم در نظام تعلیم و تربیت کشور است و سطوح مختلف معلمی را طی کرده ام، به همین دلیل آموزش و پرورش را به خوبی می شناسم و آموزش و پرورش را دوست دارم و به دلیل همین شناخت و دوست داشتن بود که مسئولیت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را با مشکلات بزرگی که این دستگاه عظیم پیش رو دارد، پذیرفتم.

باید دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت بیان شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین دستگاه های کشور است و کسی که عهده دار این دستگاه را بر عهده می گیرد، مسئولیت بسیار سنگینی خواهد داشت، اظهار کرد: یکی از وظایف تشکل ها امید دادن است. بن مایع و ذات انقلاب، امید دادن است و مادامامی که انسان امید داشته است به خواسته های خود خواهد رسید. رابطه بین امکانات و پیشرفت، یک به یک نیست اما رابطه بین امید و پیشرفت یک به یک است، لذا آموزش و پرورش ما به امید نیاز دارد. ممکن است، جایی امکانات باشد، اما بدون امید با وجود امکانات نیز به خواسته ها نخواهیم رسید، لذا امید مهمترین نکته ای است که باید بر آن تاکید نماییم و در این راستا باید دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت بیان شود.

باید شان معلم حفظ شود و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم

وی ادامه داد: معلمی مسئولیت سنگینی است و دارای جایگاه ویژه ای است، نباید شان معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شان معلم مربوط به ماموریت معلم است، لذا نباید شان معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، بنابراین باید به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت شان معلمان را حفظ و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم و باید رسالت خود را ایجاد و ارتقای شان معلم بدانیم.

معلم بر جهل و تاریکی، نور آگاهی می تاباند

صحرایی با بیان اینکه امام علی (ع) می فرمایند، جهل ریشه هر مصیبت و بلایی است و در جایی دیگر می فرمایند درد بی درمان جهل است، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از جهل است، معلمان مسئولیت رسالت و آگاهی مردم را برعهده دارند، لذا معلمان مسئولیت و جایگاه خاصی دارند، زیرا معلم بر جهل نور می تاباند و به همین علت پیکان همه حملات دشمنان به سمت مدرسه است.

مشکلات نظام و تعلیم و تربیت باید از نگاه مدرسه بررسی شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مدرسه و معلم جایگاه ویژه ای در حکمرانی آموزش و پرورش دارند، گفت: حکمرانی آموزش و پرورش فقط از خیابان سپهبد قرنی تهران میسر نمی شود، حکمرانی با خرد جمعی به نتیجه می رسد. حکمرانی در آموزش و پروش بدون مشارکت معلمان و خانواده ها و شنیدن صدای آنها به سرمنزل مقصود نمی رسد. باید مشکلات نظام تعلیم و تربیت از نگاه مدرسه بررسی شود و از جایگاه مدرسه برای آن راه حل ارایه شود، زیرا اگر معلمان همراهی نکنند، هیچ برنامه ای قابلیت اجرایی سازی پیدا نخواهد کرد.

آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد

صحرایی تصریح کرد: نظام پیشرفت هر کشور در مدرسه شکل می گیرد و بر این اساس باید مدارسی را طراحی نماییم که پیشرفت کشور را رقم می زند. وزیری خوب است که آموزش و پرورش را به مساله اول آن کشور تبدیل نماید و هر کشوری که مساله اول آن آموزش و پرورش باشد، پیشرفت خواهد یافت، زیرا بذر پیشرفت در مدرسه کاشته خواهد شد.

وی در مورد اجرایی سازی سند تحول بیان کرد: مدرسه قرارگاه تحول است، لذا اجرایی سازی سند تحول باید مستقیما از داخل مدرسه شروع شود. به دلیل این که برنامه های تحولی آموزش و پرورش از ستاد و ادارات شروع می شود، معلمان از برنامه ها بی اطلاع هستند و بر این اساس آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد.

یکی از مسایل فوری و جاری آموزش و پرورش رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که یکی از مسایل فوری و جاری آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان است، اظهار کرد: دولت گذشته به دلیل مشکلاتی که رتبه بندی داشت و امروز ما با آن مواجه هستیم، رتبه بندی معلمان را به مدت ۳ سال اجرایی نکرد، اما وجود اعضای جوان در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باعث شد تا همت کافی برای اجرای رتبه بندی ایجاد شود.

هدف بررسی اعتراضات رتبه بندی کمک به معلمان از طریق مسیرهای قانونی است

وی با تبیین سیاست های وزارت آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان در سه مسیر، اظهار کرد: رسیدگی به اعتراضات معلمان درباره رتبه‌های اعلام شده یکی از برنامه های آموزش و پرورش است که در این مسیر نیز هدف، کمک به معلمان در کسب رتبه های خود البته بر اساس قانون خواهد بود.

صحرایی ادامه داد: کارگروه نظارت تشکیل خواهد شد تا ویژگی های متعارف رتبه ها مشخص شود و با هدف صحت سنجی و اعتبار بخشی، رتبه ها سنجیده خواهد شد تا کیفیت رتبه بندی افزایش یابد.

برای ایجاد تحول باید معلمان همزمان با توسعه فناوری، به روز شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اصلی رتبه بندی بهبود کیفیت مدارس است، بنابراین باید مسیر رشد معلم را ترسیم کنیم، آموزش های خاصی برای توسعه شایستگی های معلمی باید برگزار شود و معلم باید دایم به روز شود. دانش آموزان ما تغییرات بسیاری را تجربه می کنند، باید برای به روز آوری معلمان در راستای هدایت نسل تلاش کنیم و تا زمانی که این کارها را انجام ندهیم، تحول اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان این که تشکل ها در تدوین برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش کمک کنند، اظهار کرد: برنامه های جاری نباید با سندهای بالادستی ابلاغی نظام به آموزش و پرورش، مغایرت داشته باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر با هم کار کنیم، تکثیر می شویم و باید اصلی ترین دغدغه ما نظام تعلیم و تربیت باشد، به ویژه به کودکان و نوجوانان که در دوره ای زندگی می کنند که سرعت تغییرات زیاد است، لذا باید به آن ها کمک کنیم که در این دنیای به سرعت در حال تغییر مسیر رشد صحیح خود را پیدا کنند.

در این دیدار نمایندگانی از تشکل های؛ کانون تربیت اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جوان، هیئت هم اندیشی بسیج فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جهادی، کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر، کانون مدارس اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان، گروه معلمان فکور، کنگره معلمان انقلاب اسلامی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha