تفاهم نامه‌های اقتصادی مازندران و آستراخان به‌روز شود

ساری- ایرنا- استاندار آستراخان روسیه با اشاره به یک موافقت نامه و ۱۰ سند همکاری اقتصادی و تجاری امضا شده میان ۲ استان مازندران و آستراخان در سالی های گذشته خواستار به روز شدن این موافقت نامه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایگور بابوشکین روز جمعه در نشستی با عنوان "دریای خزر، دریای صلح و دوستی، گسترش روابط اقتصادی مازندران - آستراخان" در دیدار با سید محمود حسینی پور همتای مازندرانی خود در بابلسر با قدردانی از میزبانی استاندار مازندران افزود: باید همه مسیرهای رسیدن به پیشرفت و تبادل تجربیات ۲ استان را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: برای همین افزایش تعامل از پنج کشور حاشیه دریای خزر بازدید کردم و با مقامات دیدار داشته‌ام.
استاندار آستراخان با برشماری چند موضوع اقتصادی و تجاری مشترک بین مازندران و آستراخان ادامه داد: شعبه بانک مهر در آستراخان دایر شد که بسیار سپاسگزارم و تاکید بر فعالیت تجاری دارم و تجارت ایران و روسیه به طور عمده از مرز آستراخان انجام می‌شود و علاوه بر این از خاک ایران برای تبادل تجاری با دیگر کشورها هم استفاده می‌شود به عنوان مثال روسیه از طریق خاک ایران از هند به آستراخان چای، محصولات دارویی و ماشین آلات وارد می‌کند و برای صدور محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس از خاک آستراخان و ایران استفاده می کند.
بالوشکین با اشاره به اینکه سابقه روابط تجاری آستراخان- مازندران به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد، گفت: موافقت نامه همکاری بین ۲ استان امضا شد که نسبت این موافقت‌نامه و ۱۰ سند بین ۲ استان باید تجدید نظر و روی آنها کار شود.
وی تاکید کرد: این تقاهم‌نامه‌ها باید طبق شرایط به روز شود.
استاندار آستراخان اظهار کرد: استان مازندران کریدور بسیار خوبی برای شمال به جنوب است و آستراخان هم جای بسیار خوبی برای کریدور صنعتی دارد البته منطقه ویژه اقتصادی آستراخان جلب نظر کشورهای دور از دریای خزر هم است که می خواهند سرمایه خود را به اینجا بیاورند. حجم گردش کالا در آستراخان رو به افزایش است. ۱۶ میلیون تن کالاها در دو بندر این استان بارگیری و جابجا می شود.
بابوشکین هدف اصلی را ارتقای همکاری و ایجاد سیستم لجستیکی و پیدا کردن بازارهای جدید و کاهش مشکلات عنوان و از بندر امیرآباد برای پیوستن اتحادیه مناطق ویژه دریای خزر دعوت کرد.
وی افزود: استان مازندران ظرفیت بالای گردشگری دارد که تمایل داریم مردم آستراخان به این استان سفر کنند. ۲۳ سپتامبر هشتمین همایش رسانه ای دریای خزر در آستراخان برگزار می شود و موضوع اصلی آن دیپلماسی عمومی و رسانه اجتماعی عاملی برای نزدیک کردن کشورهاست؛ لذا از رسانه های استان برای حضور در این جشنواره دعوت می‌کنم.
وی تصریح کرد: آگوست جشنواره دریای خزر برگزار می شود که به هر یک از این کشورها یک روز فرصت داده می شود تا ظرفیت های هنری و گردشگری خود را در معرض دید علاقه مندان قرار دهند و با حضور هنرمندان از همه کشورهای دریای خزر یک موسیقی مشترک داشته باشد و از ایران هم برای حضور در این جشنواره دعوت می کنیم.
استاندار استراخان در پایان از استاندار مازندران برای حضور در این شهر و بازدید از آن دعوت کرد.

استاندار مازندران هم در ادامه افزود: ۲ استان آستراخان و مازندران می توانند نقش موثری در تعمیق ارتباط اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی دو کشور ایفا کنند و به دلیل وجود بنادر بین دو استان ارتباط اقتصادی مازندران و آستراخان می تواند قوی‌تر از آنچه که هست، باشد.
حسینی پور خطاب به همتای آستراخانی خود تصریح کرد: ۲ استاندار می توانیم نقش پشتیبانی داشته باشیم. اتاق بازرگانی در گذشته تعاملات خوبی با مجموعه آستراخان برقرار کرد که باید بخش بازرگانی در حوزه بازرگانی خصوصی فعال شود و کارگروه‌های هصوصی شکل بگیرد و ظرفیت های بزرگی در استان در بر طرف کردن فقر ۲ استان با مدیریت تعاملی عالی در حوزه تجارت، بازرگانی، گردشگری، صنعت و تبادلات علمی با یکدیگر داشته باشبم.
مقام عالی دولت در مازندران گفت: همکاری ۲ استان مازندران و آستراخان در حوزه اقتصادی و تعاملات و ارتباط مردمی بین دو استان می تواند تعریف شود.
وی ادامه داد: ایران و روسیه به تنهایی ۴۵ درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند که نقطه مثبتی است. ۴۷۰ کیلومتر مرز ساحلی سه بندر مهم امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر و سه فرودگاه مهم ساری، نوشهر و رامسر آمادگی دارد به عنوان کریدور شمال- جنوب در ارتباط بین اروپا و کشورهای سی آی اس به ویژه روسیه ایفا کند.
حسینی‌پور بیان کرد: ایران در جنگ روسیه و اوکراین در مقابله با عملیات روانی غربی ها و در حوزه های همکاری استراتژیک دو جانبه نقش موثری را بازی کرد و استان مازندران در زمینه ترانزیت و تجارت می تواند در این شرایط نقش موثری داشته باشد.
استاندار مازندران با بیان اینکه روسیه در قلب و مرکز ژئوپولتیک اوراسیا و ایران هم در نقطه اتصال آسیا و اروپا حضور دارد، گفت: به همین دلیل می توانیم نقش استراتژیکی در برقراری کریدور با وجود ظرفیت های مهم دو استان مازندران و آستراخان ایفا کنیم و این روابط می تواند تا ۳۰درصد هزینه های ترانزیت را کاهش و همچنین در صورت تعامل ۲ استان می تواند مازندران و آستراخان را بعنوان استان های برتر دو کشور قرار دهد.
وی یادآور شد: در گذشته ۱۰ تفاهم نامه بین آستراخان و مازندران امضا شد که کمترین آن حتی اجرا نشد به نظر می رسد با تعاملی که در سال گذشته بین ایران با محوریت آیت‌الله رئیسی رییس جمهور ایران و جناب آقای پوتین رییس جمهور روسیه برقرار شد و همچنین میان هیات های دیپلماتیک وجود داشت، بنده و جنابعالی در اجرای این تفاهم تامه ها می توانیم نقش موثری ایفا کنیم.
استاندار مازندران خطاب به همتای آستراخانی خود گفت: از ۶ ماه گذشته گروه راهبردی انتخاب کردم و درصورت آمادگی از شما هیات هایی از ۲ استان تشکیل و نسبت به آماده سازی زمینه ارتقای این تعامل به ویژه در حوزه ترانزیت انجام شود.
حسینی پور یکی از امتیازات آستراخان را وجود دانشگاه‌های معتبر دانست و تاکید کرد گروه دانش بنیانی از روسیه را چند ماه گذشته به مازندران دعوت کردیم و پیشرفت های علمی ۲ کشور در این کارگروه بررسی شد که می توانیم این امر را با استان دوست و برادر خود آستراخان هم ادامه دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha