۱۸ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۳۰
کد خبر: 85075959
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مازندران پنجه در پنجه کرونا

۱۸ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۳۰
کد خبر: 85075959
مازندران پنجه در پنجه کرونا

ساری - ایرنا - دغدغه های جولان کرونا در مازندران این روزها دیگر به افزایش تعداد مبتلایان و بستری بیماران خلاصه نمی شود و این بیماری در استان به‌دنبال طعمه برای جان گیری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا بنا به اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل از ابتدای فروردین ماه تاکنون ۲۹ مازندرانی در این استان براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند یعنی به طور معمول روزانه حدود ۲ نفر بخاطر ابتلا به این بیماری جان دادند .

همچنین جدول ابتلا و مرگ و میر کرونایی مازندران در فروردین ماه نشان می دهد در مدت ۱۸ روز سال جدید تنها روزهای اول سوم و چهارم فروردین ماه روزهای سفید کرونایی بدون فوت بیماران کرونایی را شاهد بودیم.

متاسفانه در دیگر روزها مازندران روزهای پر تب و تاب مرگ و میر کرونایی را در حال پشت سر گذاشتن است به طوریکه در برخی از روزهای امسال تعداد فوتی های استان به چهار نفر رسیده است که گاها یک ششم فوتی های این بیماری در کشور را به خود اختصاص داده اند .

مازندران در مدت سه سال شیوع بیماری کووید ۱۹ همواره مسیر پرتلاطم و پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته حتی در برخی مواقع از جمله استان های با تعداد بالای ابتلا و فوت در کشور بوده است.

اما حرکت قطار پرشتاب کرونا در مازندران از ۱۹ شهریورماه سال گذشته با آبی پوش شدن بابل و بابلسر کُند و در هفته های بعدی آن کُندتر هم شد به طوریکه در برخی هفته ها از جمله یازدهم آذر و نهم دی ماه تعداد شهرهای به رنگ زرد استان به سه شهر کاهش یافته بود.

این در حالیست مدت‌های زیادی بعد از ورود رنگ آبی کرونایی به مازندران، تعداد شهرهایی که در محدوده رنگ پرخطر زرد رنگ قرار داشتند بیش از ۱۰ شهر بود.

با وجود این از هفته های گذشته روند ابتلا به کرونا در مازندران تغییر کرده و هر هفته بر تعداد شهرهای با رنگ زرد، نارنجی و قرمز اضافه و تعداد مبتلایان و نیز بستری بیماران کرونایی در استان اضافه شد. به طوریکه در رنگبندی دهم بهمن پارسال هیچ شهر نارنجی و قرمز در مازندران وجود نداشت اما با افزایشی شدن روند ابتلا به این بیماری در آخرین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهدشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ دوازدهم فروردین امسال نشان می دهد که وضعیت این استان از نظر میزان گسترش رنگ پرخطر کرونایی مناسب نیست.

به طوری که تعداد شهرهای آبی به نسبت هفته های قبل کاهش چشمگیر یافته و در حال حاضر تنها ۶ شهرستان در وضعیت آبی یا عادی قرار دارند.
اما وضعیت شهرهای پرخطر و به نسبت پرخطر مازندران نشان دهنده افزایش این مناطق است و ۲ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۴ شهرستان هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

شهرستان های جویبار و رامسر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، سوادکوه، سوادکوه شمالی، بابل، آمل، بابلسر، فریدونکنار، چالوس، عباس آباد، کلاردشت و تنکابن شهرستان هایی هستند که در وضعیت زرد قرار دارند. و تنها میاندورود، قائمشهر، سیمرغ، محمودآباد، نور و نوشهر در وضعیت آبی قرار دارند.

هر چند در ابتدای شیوع این بیماری اطلاعات آنچنانی برای مقابله با گسترش آن وجود نداشت اما به مرور با طی شدن زمان و شناخته شدن جنبه های مختلف بیماری کارشناسان بر چند اصل برای مقابله با آن تکیه داشتند.

استفاده از ماسک و تزریق واکسن از جمله اصولی است که با کمرنگ شدن بیماری در این مدت از سوی جامعه به آن توجهی نشد و اکنون غول خفته بیماری بار دیگر بیدار شده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha