۱۴۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری از کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان نیاز است

سمنان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: میزان اعتبار مورد نیاز به منظور سرمایه‌گذاری برای مرمت، احیا، تجهیز و آزادسازی‌های در مسیر اجرای طرح بهره‌برداری از کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان ۱۴۰ میلیارد تومان است.

امیر کرم‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای مرمت و احیای کل مجموعه، ۶۰ میلیارد تومان برای تجهیز و ۲۰ میلیارد تومان برای آزادسازی بنا در مسیر مرمت تا بهره‌برداری کاروانسرای شاه عباسی سمنان نیاز است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار جذب شد و پس از احصاء نقشه اجرایی از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان سمنان، قرارداد با بخش خصوصی به زودی امضا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود کاروانسرای شاه عباسی سمنان تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

کرم‌زاده یادآور شد: ملحقات شامل ساختمان و بناهای اضافه کاروانسرای شاه عباسی در مسیر اجرای طرح تخریب خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار کرد: کاروانسرای شاه عباسی سمنان پس از مرمت، احیا و راه‌اندازی به عنوان طرح فاخر فرهنگی و گردشگری همچون نگینی در شهر سمنان خواهد درخشید.

بیشتر بخوانید:

کاروانسرای ۴۰۰ ساله سمنان در یک قدمی آزادی

۱۴۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری از کاروانسرای شاه عباسی سمنان نیاز است

تاریخچه غریب بنایی تاریخی

کاروانسرای شاه عباسی سمنان، واقع در مرکز شهر تاریخی سمنان و یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در این شهر است. این بنای ارزشمند که ۴۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۵۲ خورشیدی به ثبت ملی رسید، به مدت ۴۰ سال و تا خرداد ۹۹ به عنوان زندان استفاده می شد و آزادسازی آن یکی از مطالبات مردم استان بود.

طی ۲ سال گذشته مسئولان کشوری زیادی از این کاروانسرا بازدید کردند از جمله وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سابق و کنونی و آیت‌الله رئیسی که در مقام ریاست قوه قضاییه و رئیس جمهور دستور آزادسازی این بنای ارزشمند تاریخی را صادر کرد.

در نهایت بعد از تلاش‌های زیاد، طی قراردادی، مدیریت شهری سمنان ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به صورت موقت به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی این استان اجاره داد و اداره کل میراث فرهنگی نیز تا زمان تخلیه این ساختمان، خانه تاریخی تدین را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی گذاشت و بدین ترتیب این کاروانسرا تخلیه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha