۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبر: 85076577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زمان گره‌گشایی بحران اوکراین در روابط چین-اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا - براساس گزارش روزنامه چینی دیدارهای رئیس جمهوری چین با رئیس جمهوری فرانسه و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از برگزاری در جوی آرام و دوستانه به نتایج قابل توجهی در بسیاری مسائل از جمله اجماع در بحران اوکراین رسید.

به گزارش روز شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، پس مذاکرات بسیار و مهم امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اورسولا فوندر لاین با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین، این سری گفت و گوها به نتایجی قابل توجه رسید که در میان آن اشاره شد چین، فرانسه و اروپا به اجماعی در خصوص بحران اوکراین دست یافتند که نشان می دهد چین و اروپا می توانند در این زمینه شریک یکدیگر باشند.

پس از آغاز جنگ اوکراین برخی کشورهای اروپایی بحران اوکراین را به روابط اتحادیه اروپا و چین ربط دادند و آمریکا نیز این گره را محکم تر و به برجسته ترین سوتفاهم در دیدگاه کنونی اروپا از چین مبدل کرد. گره گشایی از این موضوع اولویت و وظیفه فوری در روابط اروپا و چین است اما در نهایت بستگی به این دارد که کشورهای اروپایی ابتدا این موضوع را در میان خود حل و فصل کنند.

برخی کارشناسان و نخبگان سیاسی اروپایی بحران اوکراین را به روابط چین و اروپا مرتبط می دانستند و حتی از آن به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه روابط چین و اتحادیه اروپا نام می بردند. چین تاکید می کند که روابط اتحادیه اروپا با این کشور وابسته و هدف گذاری شده از سوی هیچ طرف سومی نیست. موضوع اوکراین نباید به مشکلی در روابط اروپا و چین بدل شود بلکه باید فرصتی برای دوطرف برای تقویت همکاری باشد.

بنظر می رسد امانوئل مکرون در این سفر امیدوار بود که چین بتواند نقش مهمی و سازنده ای را برای پایان دادن به جنگ اوکراین ایفا کند.

فرانسه بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی که کورکورانه از ایالات متحده پیروی می کنند، دارای سیاست خارجی مستقل تری در قبال آمریکاست. به عنوان مثال، فرانسه در زمره کشورهایی بود که مخالفت خود با حمله ایالات متحده به عراق در۲۰۰۳ اعلام کرد.

مکرون در مقایسه با ایالات متحده، مقامات عالی کشورهای حوزه ناتو و اتحادیه اروپا از طرح ۱۲ ماده‌ای پیشنهادی چین برای حل و فصل بحران اوکراین استقبال کرد و افزود: چین می خواهد «مسیری به سوی صلح» ایجاد کند.

چین چندین دهه است که روابط دوستانه خود را با روسیه و اوکراین حفظ کرده است. در یک سال گذشته پکن همچنان خواستار کاهش تنش و راه حل های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری ها شده و از تشدید تنشهای میان دو طرف خودداری کرده است.

مکرون تنها مقام عالی در اتحادیه اروپا است که خواستار تضمین امنیتی روسیه برای پایان دادن به درگیری ها شده است. این در حالیست که سخنان وی نه تنها نتوانسته کسی را در واشنگتن و بروکسل متقاعد کند بلکه در سراسر اروپا نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

چین و اروپا اجماع گسترده ای درباره شرایط جهان و روندهای تاریخی داشتند. چین این دیدگاه را مطرح کرد که جهان در آستانه تغییرات عمیق قرن است و از سوی دیگر اروپا نیز باور دارد اکنون نقطه عطفی تاریخی شکل گرفته است. سفر مکرون و فون در لاین به چین نشانگر نیاز چین و اروپا به یکدیگر در شرایط کنونی جهان است و روابط می تواند برمبنای احترام، دوستی برقرار بماند. اگرچه رقابت در برخی زمینه ها شدت گرفته و تفاوت ها هنوز وجود دارند اما همکاری همچنان در اولویت است. بدین ترتیب سفر این دو نفر به چین تغییرات مثبتی از این بابت در اروپا بوجود خواهد آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha