۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85077819
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مراحل نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲+ فیلم

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85077819
مراحل نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲+ فیلم

تهران- ایرنا- نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به دلیل تغییرات جدی در این آزمون برای اولین بار با دوره‌های قبل تفاوت‌هایی دارد که درگزارش زیر این تغییرات را بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز شد و بنابر اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور تا عصر دیروز حدود ۳۰۰ هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند.

از آنجا که امسال آزمون سراسری بعد از ۵۳ دوره و برای اولین بار با تغییرات جدی برگزار می‌شود، ثبت نام در آزمون متفاوت است و داوطلبان باید به نکات مختلف در دفترچه راهنمای ثبت‌نام توجه کنند.

آزمون سراسری بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود، ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از طریق درگاه سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

همچنین بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. ولی فقط یکبار باید برای پذیرش و انتخاب رشته اقدام کند. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد ماه امسال انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

افزون بر این، در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

مراحل نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲+ فیلم

مراحل ثبت‌نام در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲

همه داوطلبان در قدم اول باید با ورود به سایت my.medu.ir کد ۱۹ رقمی سوابق تحصیلی را از پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند. سپس در قدم بعدی با ورود به سایت سازمان سنجش دفترچه ثبت نام را دریافت و دقیق مطالعه کنند.

داوطلبان در گام سوم با ورد به درگاه epay.sanjesh.org با توجه به تعداد گروه آزمایشی اصلی و زبان های خارجی و هنر نسبت به خرید سریال ثبت نام اقدام کنند.

در گام بعدی افراد باید با ورود به درگاه سازمان سنجش آموزش کشور و انتخاب فهرست سراسری وارد اطلاعیه‌های آزمون سراسری شوند و با انتخاب سیستم ثبت نام نسبت به شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ اقدام کنند.

داوطلبانی که در دی ۱۴۰۱ و نوبت اول آزمون ۱۴۰۲ ثبت ‌کرده بودند، باید با کد ملی و رمزی که از پیامک سازمان سنجش آموزش کشور برای آنها ارسال می‌شود، نسبت به تکمیل یا اصلاح فرم‌ها اقدام کنند. متقاضیانی که در نوبت اول آزمون ثبت نام نکرده‌اند، باید در فهرست هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید ثبت نام کنند و وارد صفحه عضویت در سامانه شوند و بعد از ثبت‌نام برای خود رمز عبور تعیین کنند.

داوطلبان در صفحه بعد باید فایل عکس را با فرمت JPEG و پیکسل و اندازه خواسته شده بارگذاری کنند؛ البته داوطلبانی که در دی ۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند نیازی به بارگذاری عکس ندارند ولی می‌توانند عکس جدیدی بارگذاری کنند.

متقاضی ثبت‌نام در صفحه اطلاعات هویتی باید اطلاعات تماس و محل زندگی خود را تکمیل یا اصلاح کند، در صفحه مربوط با سوابق تحصیلی داوطلب باید نوع دیپلم، نوع نطام تحصیلی آموزشی و کد ۱۹ رقمی سوابق تحصیلی را وارد کند.

انتخاب گروه آزمایشی اصلی در صفحه بعد و در ردیف بعدی گروه آزمایشی، گروه آزمایشی هنر و زبان خارجی در صفحه بعد انجام می شود. جابجایی و تغییر گروه بعد از پایان ثبت نام قابل ویرایش نیست، بنابراین داوطلبان باید دقت کنند.
صفحه بعدی داوطلبان باید سهمیه خود را انتخاب و مدارک مورد نیاز را در آن تکمیل کنند. مشخص کردن معلولیت یا عدم معلولیت و نوع آن انجام می‌شود. نکاتی که دوطلبان باید در این صفحه در نظر داشته باشند، این است که برای درج معلولیت باید فرد ضوابط و شرایط سازمان بهزیستی و در سازمان پرونده داشته باشد. همچنین ملاک تعیین حوزه انتخابی بند اقامت است که فرد باید در آن شهر امتحان دهد و بعد از پایان امکان ویرایش وجود ندارد، بنابراین متقاضی باید با با دقت استان شهر و بخش رو درج کنند.

مرحله پایانی مشاهده خلاصه پرونده ثبت نام و تایید و دریافت کد رهگیری به عنوان مرحله ضروری است.

به گزارش ایرنا، نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامگاه نهم اسفند به صورت کارنامه حاوی نمرات خام روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار می‌شود و بر اساس برنامه قبلی سازمان سنجش آموزش کشور، نتیجه اولیه علمی آزمون اواسط مرداد اعلام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha