به گزارش ایرنا، سامانه ۱۳۷ از جمله پلهای ارتباطی شهروندان با شهرداریها به شمار میرود و افراد میتوانند با تماس با این سامانه مسائل و مشکلات و مطالبات خود را در زمینههای مرتبط مدیریت شهری با شهرداری مطرح کنند.
البته باید اذعان کرد این سامانه و ظرفیت های آن برای جامعه کمتر شناخته شده است به طوری که هنوز خیلی از شهروندان اطلاعی از وجود این سامانه و کارکردهای آن ندارند.
به گفته کارشناسان مدیریت شهری، شهروندان میتوانند مسائل مرتبط با خدمات شهری و عمرانی، حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری،جمع آوری پسماند، زیباسازی و دیگر مسائل مرتبط با امور شهرداریها را از طریق تماس با این سامانه اطلاع داده و پیگیری کنند.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور آشنایی بیشتر شهروندان با فعالیت این سامانه با مهدی کوزهگرها مدیر مرکز فوریتهای اجرایی شهر (۱۳۷) شهرداری قزوین پیرامون اقدامات و فعالیتهای این سازمان به گفت و گو نشست.
ایرنا. سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین از چه زمانی آغاز به کار کرده است؟
سامانه ۱۳۷ یکی از مهمترین راههای ارتباطی با شهروندان به شمار می رود، این سامانه حدود ۲۰ سال پیش در شهرداری تهران راه اندازی شد و سپس به تدریج در سایر شهرها راه اندازی شد.
شهرداری قزوین نیز ۱۶ سال است که مجهز به سامانه یا پل ارتباطی ۱۳۷ است و سال ۸۶ اولین ارتباط تلفنی مردم با مجموعه مدیریت شهری قزوین کلید خورد.
ایرنا. تعداد تماسهای شهروندان قزوینی با این سامانه چه میزان است؟
تعداد کل تماسها با تماسهای ثبتی متفاوت است؛ زیرا صرفاً مجموعه تماسهای شهروندان که مربوط به وظایف مجموعه مدیریت شهری است در این سامانه ثبت میشود. سال گذشته ۲۵ هزار و ۹ تماس در حوزههای مختلف شهری در این سامانه ثبت شد.
ایرنا. در این تماسها شهروندان اغلب چه مسائلی را پیگیری میکنند؟
بیشترین میزان تماس ها مربوط به حوزه مدیریت پسماند شهرداری است، سال گذشته هفت هزار و ۵۶۵ درخواست از قبیل نظافت شهری، جمعآوری سگهای ولگرد، جمع آوری خاک و نخاله، ضد عفونی کردن و شستن سطلهای زباله این خصوص ثبت شد.
ایرنا. کدام مناطق شهرداری بیشترین تماس را به خود اختصاص داده است؟
منطقه ۲ شهرداری قزوین سه هزار و ۶۷۰ تماس را به خود اختصاص داده است، بیشترین موضوعاتی که به این منطقه ارجاع داده شده شامل لکهگیری آسفالت، تعمیر و اعلام مفقود شدن دریچهها و مسائل عمرانی بوده است.
همچنین منطقه یک شهرداری با سه هزار و ۱۲۳ پیام، سازمان پارکها و فضای سبز با ۲ هزار ۹۲۵ پیام، منطقه سه شهرداری با ۲ هزار و ۳۱۰ پیام، منطقه چهار شهرداری با یک هزار و ۹۷۲ پیام، سازمان حمل و نقل و ترافیک با ۷۹۹ پیام، مرکز توسعه خدمات اجتماعی با ۴۱۵ پیام و سازمان زیباسازی با ۱۲۷ پیام در رتبههای بعدی درخواستهای شهروندان قرار دارند.
همچنین ساماندهی مشاغل و فرآوردههای کشاورزی و مرکز کنترل ترافیک در رتبههای بعدی قرار دارند.
ایرنا. دلیل اینکه سازمان پسماند بیشترین درخواستها را در سامانه ۱۳۷ به خود اختصاص داده،چیست؟
از آنجا که پاکیزگی و نظافت به زیبایی شهر کمک میکند و از حقوق بدیهی شهروندان به شمار می رود بنابراین طبیعی است که حدود ۵۰ درصد درخواستهای مردمی از شهرداری در حوزه خدمات شهری باشد و در این بین، سازمان پسماند بیشترین سهم را به خود اختصاص میدهد
البته خود شهروندان نیز در حفظ سیمای شهر که پاکیزگی هم از ارکان آن است، نقش پررنگی دارند چرا که رعایت فرهنگ شهروندی در توسعه پایدار شهری و شهری با نشاط مؤثر است.
بیشتر بخوانید:
ایرنا. سامانه ۱۳۷ به تازگی به عنوان مرکز فوریتهای اجرایی شهر تغییر نام داده است؛ این تغییر عنوان اساساً چه اهدافی را دنبال میکند؟
بخشی از درخواستهای شهروندان با سامانه ۱۳۷ ماهیت فوری و اورژانسی دارد که اگر در مدت زمان کوتاه پیگیری و انجام نشود، حادثه ایجاد میکند بنابراین نیاز است که در اسرع وقت رسیدگی شود.
شکسته شدن شاخه درختان، ساماندهی کارتنخوابها، نظافت سطح شهر، پرکردن چالههای حفاری ناشی از کندهکاریها و خرابی چراغهای راهنمایی و رانندگی موضوعاتی از این دست است که از فوریت برخوردار هستند.
ایرنا. به سهم شهروندان در حفظ پاکیزگی شهر اشاره کردید؛ یعنی مردم در اداره شهر مشارکت داشته باشند، مدیریت شهری در این حوزه چه انتظاری از شهروندان دارد؟
در حوزه مدیریت شهری زمانی به موفقیت خواهیم رسید که مشارکت مردم در اداره شهر اتفاق بیافتد؛ یعنی زیبایی چهره شهر که بخشی از آن به نظافت شهر بازمیگردد با حس تعلق شهروند محقق میشود که در رعایت فرهنگ شهر نشینی متبلور میشود.
برای مثال همین که شهروندان به موقع زبالههای خود را در جایگاههای تعبیه شده قرار دهند، زبالههای خود را با کمترین شیرابه در مخازن بگذارند، صنوف مختلف، زبالههای خود را بدون کیسه در مخزن تخلیه نکنند و جوی را به محل دپوی زباله تبدیل نکنند در اداره مطلوب شهر موثر است.
رعایت مسائل کوچکی از این دست بسیاری از آسیبهای پیرامونی را کمتر میکند و منجر به مشارکت شهروندان در اداره میشود.
شهرهای موفق دنیا طرحهایی با این شعار که «همسایهها محله را میسازند» عملاً محلات را در اداره شهر مشارکت دادهاند و در این زمینه موفق بودهاند.
باید تک تک افرادی که در شهرها زندگی میکنند و مسوولیت اجتماعی برعهده دارند نسبت به وظایف خودآگاه شوند، انتظارات مدیریت شهری و شهروندان تقریباً انتظار متقابلی است همانطور که شهروندان با بیش از ۲۵ هزار تماس گرفته شده از مجموعه مدیریت شهری انتظار دارند همچنین شهرداری از شهروندان در بسیاری از حوزهها انتظار همکاری و مشارکت برای اداره بهتر شهر را دارد.
ایرنا. بعضی پیام ها و درخواست ها به سامانه ۱۳۷ قابلیت رسیدگی ندارند، آیا این مساله به شهروندان گوشزد می شود؟
هدف ما در سامانه ۱۳۷ گفت و گوی شفاف شهروندان است و اگر امکان انجام درخواستی وجود ندارد، شفاف با شهروندان مطرح می شود و در سال جدید هم این ارتباط دو سویه تقویت خواهد شد، باور داریم باید بدون پیشداوری و قضاوت صحبت های شهروندان را شنید و آنان را نسبت به حقوق خود آگاه کرد.
ایرنا. از تقویت ارتباط با شهروندان سخن گفتید، چه کارهایی در این رابطه انجام شده است؟
پاسخگویی ۱۰۰ ساعته اعضای شورای شهر در سامانه ۱۳۷ یکی از این مواردی است که پیش از این سابقه نداشته، در کنار آن انتقال درخواستهای مردم به مدیران شهری، مدیریت ارشد شهری و معاونان به شکل بی واسطه انجام شده است.
تلاش شده است صدای مردم، رسا به گوش مسوولان برسد و از آنجا که مرکز فوریتهای اجرایی شهر پل ارتباطی بین مردم و مسوولان است، در بخش پیگیری، استراتژی به سمت نظارت میدانی بیشتر و پاسخ شفافتر پیش می رود، هرچند تا چشم انداز فاصله بسیاری داریم و امیدواریم در سال جاری مدت زمان رسیدگی به درخواست شهروندان را کاهش دهیم و بر سرعت انجام درخواستها بیافزاییم.
ایرنا. مهمترین برنامه سامانه ۱۳۷ برای سال جاری چیست؟
تقویت ارتباط دو سویه شهروندان و مدیریت شهری مهم ترین برنامه و هدف ماست، یعنی کارشناسان سامانه با شهروندان در خصوص برطرف کردن مشکل تماس خواهند گرفت؛ همچنین میزان پاسخگویی مدیران شهری در سامانه ۱۳۷ افزایش خواهد یافت و شاهد امتداد حضور اعضا شورای شهر در سامانه خواهیم بود تا از ظرفیت موجود برای حل بهتر مشکلات شهر بهره ببریم.
ایرنا. آیا مسائل مبتلابه کشور بر تعداد و نوع درخواستهای شهروندان تاثیرگذاشته است؟
شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه موجب میشود وظایف شهرداریها سنگینتر و قیمت تمام شده خدمات بیشتر شود؛ برای مثال تعداد وانت بارهای دوره گرد افزایش یابد، به دلیل نوسانات قیمتی، مدت زمان ساخت و ساز بیشتر شود، سرقت اموال عمومی مشکلاتی در نحوه خدمات رسانی ایجاد کند و در واقع شهرداریها را گریبانگیر معضلات اجتماعی کند که حل آن درجه اول وظیفه شهرداریها نیست.
با این وجود امیدواریم در سال جدید با همکاری و سعه صدر شهروندان، مطالبات آنان را به شکل مطلوبتر به نتیجه برسانیم.
کلام آخر:
سامانه ۱۳۷ محلی برای بیان مطالبات شهروندان است و میتواند نقش مهمی را در انتقال پیامها و درخواست های مردم با مدیریت شهری و بهبود خدمات رسانی شهرداری ها به همراه داشته باشد.
نظر شما