تغییر بافت جمعیتی روستایی به شهری در فارس زنگ خطر برای مهاجرت است 

شیراز-ایرنا-مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس یکشنبه با بیان اینکه بافت جمعیتی در استان فارس از روستایی به شهری در حال تغییر است،گفت: نسبت ۲۵ درصد جمعیت روستایی به ۷۵ درصد جمعیت شهری بیانگر تغییرات جمعیتی و هشداری برای افزایش مهاجرت به شهرها است.

به گزارش ایرنا؛ سید علیرضا حمیدی یکشنبه شب در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: این در حالی است که تا چندی پیشتر در استان فارس نسبت جمعیتی حدود ۴۵ درصد جمعیت روستایی و ۵۵ درصد جمعیت شهری بود.

تغییر بافت جمعیتی روستایی به شهری در فارس زنگ خطر برای مهاجرت است 

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد : بنیاد مسکن با شروع طرح توسعه منظومه های روستایی، افزایش اشتغال در روستاها و ایجاد مشوق برای کاهش مهاجرت ها را کلید زده است. بر اساس این طرح که در یک بخش از یک شهرستان مطالعه می‌شود، زنجیره ارزش در روستاها تعریف و طرح‌های پیشران در آن بررسی و اجرا می‌شود. اشتغال در این طرح‌ها دنبال می‌شود و خود مردم متولی اشتغال در این طرح ها هستند. منظومه روستایی در شهرستان های شیراز ، جهرم و سپیدان در استان فارس به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

حمیدی در ادامه اضافه کرد: بنیاد مسکن در حوزه فنی و تهیه طرح های روستایی نیز موفقیت هایی داشته است. دراستان فارس ۲ هزار و ۳۸۲ روستا شناسایی و تعریف شده که طرح هادی دارند؛ ۷۰۰ روستای فارس نیاز به بازنگری طرح های هادی دارند و در سه سال آینده در همه روستاهای نیازمند به بازنگری طرح هادی این اقدام صورت می گیرد و امید است این اقدامات مشوقی برای نگهداشت جمعیت روستایی در این مناطق باشد.

وی اضافه کرد : اگر هر کدام از روستاها نیاز به تهیه طرح هادی یا بازنگری طرح داشته باشند، این اقدام از سوی بنیاد مسکن انجام می‌شود.

تغییر بافت جمعیتی روستایی به شهری در فارس زنگ خطر برای مهاجرت است 

وی درباره واگذاری اراضی به متقاضیان در مناطق روستایی هم گفت: زمین های مستعد برای توسعه روستا در این مناطق از سوی بنیاد تملک و به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود. آمار واگذاری ها حدود چهار هزار قطعه در سال است ، واگذاری اسناد مالکیت در روستاها نیز از جمله اقداماتی است که دنبال می شود ، برای حدود ۷۰ درصد از خانه های روستایی در فارس سند صادر شده، سالانه ۱۱ هزار خانه در استان فارس سند دار می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha