وزیر علوم درگذشت پروفسور باریکانی دانشمند رشته شیمی را تسلیت گفت

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی درگذشت پروفسور مهدی باریکانی، بنیانگذار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و استاد برجسته شیمی را تسلیت گفت.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم محمدعلی زلفی‌گل در این پیام نوشت: خبر تاسف‌بار درگذشت ناگهانی استاد ارجمند، پروفسور مهدی باریکانی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، بسیار موجب تأسف و تالم شد. چه بزرگ‌مرد سعادتمندی که در ایام ماه رحمت و مغفرت و مقارن با اولین شب قدر رمضان‌المبارک دعوت حق را لبیک گفت.

وی افزود: ایشان شخصیت برجسته علمی بین‌المللی در رشته پلیمر بود که باور داشت با علم می شود، نادیدنی ها رادید، ناشدنیها را شدنی کرد و به هرکجا فضا سفر کرد، با پشتکار، تلاش و مداومت می‌توان به هر ناشناخته‌ای در جهان هستی دست یافت و ملت ایران لیاقت این را دارد که در کشف ناشناخته‌های علمی همواره پیشتاز بوده و چون چلچراغی بر تارک علمی جهان بدرخشد.

زلفی‌گل ادامه داد: استاد باریکانی استادی فرزانه، متواضع، دلسوز، خوشنام و انسانی وارسته، فرهیخته و مسئولیت‌پذیر بودند که در دوران پر بار خدمت صادقانه خود با روحیه‌ای وصف ناپذیر خدمات شایانی به میهن اسلامی ارائه دادند و همواره عشق به وطن را در اولویت خدماتش قرار می‌داد. فقدان این استاد فرهیخته و پر افتخار را به خانواده محترم ایشان، جامعه دانشگاهی، خصوصاً شاگردان و اساتید پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه پروردگار متعال برای آن زنده‌یاد، رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان، شکیبایی و طول عمر با عزّت و سربلندی مسئلت می‌نمایم. خداوند متعال روح بلند آن بزرگ مرد آسمانی را با انبیا و اولیا محشور و همنشین کند.

به گزارش ایرنا، پروفسور مهدی باریکانی (متولد ۱۳۳۳) دانش‌آموخته رشته شیمی از دانشگاه تربیت معلم مقطع کارشناسی، دانشگاه شیراز کارشناسی ارشد و دانشگاه صنعتی لافبورا انگلیس در مقطع دکتری و رشته پلیمر، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پایه گذاران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بود که به عنوان عضو هیات علمی، معاونت پژوهشی، قائم مقام و رئیس این مرکز فعالیت کرد و بعدها به عنوان استاد، مشاور و رئیس قطب علمی پلیمرهای زیست‌سازگار در این پژوهشگاه، به فعالیت علمی و تحقیقاتی و تربیت دانشجویان فوق‌لیسانس و دکترا ادامه داد.

پروفسور باریکانی سه‌بار به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و به این منظور و به دلیل تلاش گسترده در ایجاد، توسعه و گسترش پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی ایران از وزیر علوم و رییس جمهور وقت لوح تقدیر دریافت کرد. جایزه جشنواره خوارزمی، عضویت در بیناد نخبگان البرز به عنوان چهره علمی و ماندگار این استان از دیگر افتخارات وی در طول حیات پربارشان بود. همچنین به عنوان مرد علمی سال ۹۲ و ۹۳ توسط موسسات ABI آمریکا و IBC کمبریج انگلستان انتخاب و معرفی شد.

از پروفسور مهدی باریکانی تا کنون بیش از۲۰۰ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر علمی داخلی و جهانی و کنفرانس‌های علمی بین‌المللی منتشر شده است. ثبت بیست و دو اختراع داخلی و چاپ وتدوین ۹ جلد کتاب علمی و تربیت بیش از ۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا از خدمات اوست.

وی شامگاه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ درگذشت و مراسم تشییع پیکر وی امروز (دوشنبه) از محل پژوهشگاه انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha