۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85078636
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

ممنوعیت ورود دام به مراتع چهارمحال و بختیاری تا اواخر اردیبهشت

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دامداران پیش از تقویم چرا که امسال ۲۵ اردیبهشت تعیین شده است حق ورود دام به مراتع استان را ندارند، گفت: در صورت رعایت نکردن این موضوع جریمه در انتظار دامداران و عشایر خواهد بود.

اصغر احمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر چه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای به عشایر و دامداران محلی برای رعایت تقویم کوچ انجام گرفته است اما با این وجود ایستگاه‌های بازرسی در ۶ گلوگاه ورودی استان مستقر شده است تا از ورود عشایر به استان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین در هر شهرستان سه گروه سیار ساماندهی شده است تا دامداران محلی تقویم کوچ را رعایت کنند و پیش از موعد دام خود را وارد مراتع نکنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جریمه برای هر راس دام گوسفند که زودتر از موعد تقویم کوچ وارد مراتع استان شود، ۷۰۲ هزار تومان است، اظهار داشت: علاوه‌بر آن طبق قانون، دامدارانی که خارج از تقویم چرا دام خود را وارد مراتع کنند به سبب آسیب به خاک و پوشش گیاهی می‌شوند می‌توان پروانه چرای آنها را نیز ابطال کرد.

احمدی با بیان اینکه به سبب بارش‌های مناسب فصل زمستان مراتع استان امسال دیرتر از سال‌های گذشته رشد کرده و قبل از ۲۵ اردی‌بهشت مناسب چرا نیست، اظهار داشت: تاکنون چندین مورد گزارش شده که عشایر زودتر از موعد قصد ورود به استان را داشته‌اند که به مناطق ییلاقی بازگشت داده شدند.

وی با بیان اینکه به ازای افزایش هر میلیمتر بارندگی۸۰ کیلوگرم علوفه در هکتار افزایش پیدا می‌کند، افزود: امسال وضعیت مراتع استان نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳.۷ برابر ظرفیت مراتع استان دام چرا می‌کند، افزود: این موضوع سبب می‌شود تا از پوشش مرتعی استان ضعیف شود که در پی آن فرسایش خاک، وقوع سیلاب و نابودی گونه‌های گیاهی خوش خوراک شکل می‌گیرد.

به گزارش ایرنا ،چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۵۵۰ هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است که ۱۰۲ هزار ۴۲۵ نفر از این تعداد کوچ برون کوچ و مابقی درون کوچ هستند.

عشایر با داشتن یک میلیون و ۵۵۰ هزار راس دام سبک سالانه ۱۱ هزار تن گوشت، یک هزار تن پشم و ۳۵ هزار تن شیر مورد نیاز را تامین می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha