۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85078639
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

۴۸ هزار جعبه تخم نوغان برای توزیع در کشور آماده شد

۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبر: 85078639
۴۸ هزار جعبه تخم نوغان برای توزیع در کشور آماده شد

رشت - ایرنا - رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: حدود ۴۸ هزار جعبه تخم نوغان بر اساس نیاز امسال برای توزیع در ۳۱ استان کشور آماده شده‌است.

عدیل سروی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نیازهای استان‌ها در ارتباط با توزیع تخم نوغان از طریق سازمان‌ جهاد کشاورزی استان‌هاو شبکه توزیع در سطح کشور استعلام شده است، اظهار کرد: بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده سهم و نیاز هر استان مشخص شده است که بر این مبنا در مجموع معادل ۴۷ هزار و ۸۹۸ جعبه تخم نوغان تامین شده‌ است.

وی خاطر نشان کرد: توزیع تخم نوغان از سوم فروردین ماه امسال در استان‌های مناطق گرمسیری، خراسان رضوی، شمالی، اصفهان و گلستان آغاز شده و تاکنون در ۹ استان کشور نزدیک به ۶ هزار جعبه توزیع شده‌است.

سروی با بیان اینکه آمادگی و بسترهای لازم برای توزیع تخم نوغان در گیلان متناسب با شرایط آب و هوایی و بهره دهی درختان توت فراهم است و کمیته فنی مربوطه آمار و اطلاعات هواشناسی را نیز رصد می‌کند، افزود: توزیع تخم نوغان در سال‌های گذشته عمدتا در دهه اول اردیبهشت انجام می‌شد امسال هم با رصد شرایط طبیعی منطقه و گزارش هواشناسی به موقع تخم نوغان در اختیار نوغانداران استان قرار می‌گیرد.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور عنوان کرد: قیمت هر جعبه تخم نوغان برای توزیع بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی ۲۰ هزار تومان "به ازای هر جعبه" در سراسر کشور تعیین شده است که به قیمت واحد از طریق شبکه‌های موجود انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید پیله ابریشم در کشور اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۷۲۰ تن پیله ابریشم در کشور تولید شد که رکورد تولید ۱۳ سال گذشته را شکست، امسال نیز بر اساس پیش‌بینی‌ها، اقبال نوغانداران و اعلام نیاز سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها امید است این روند رو به رشد افزایش یابد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی تولید داخل از ۲۸ به ۵۳ درصد ارتقاء یافت که نتیجه زحمات نوغانداران، تلاش کشاورزان، کارشناسان و سایر مجموعه تاثیرگذار در این بخش است.

وی در ادامه ضمن تشریح اقدامات مربوط به تولید نهال توت در کشور اظهار کرد: در سال جاری علاوه بر تولید نهال توت در ۶ استان کشور شامل گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و شمالی از گذشته توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شده ومی شود امسال استان خراسان جنوبی نیز اضافه شده‌است.

سروی افزود: در عین حال علاوه بر این استان ها که سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تولید نهال توت اقدام می کند در ۹ استان دیگر کشور از جمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گیلان، آذربایجان شرقی، غربی و زنجان از طریق همکاری و تفاهمنامه‌ بین معاونت امور تولیدات دامی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تولید نهال توت با استفاده از ظرفیت نهالستان منابع طبیعی هم در حال انجام است.

وی با بیان اینکه قلمه برای تولید نهال توت در این استان‌ها نیز از ۲ محل در استان گیلان شهرستان فومن و آهنگرکلا در مازندران تامین و انتقال یافت ضمن اینکه کار قلمه‌گیری و تولید آغاز شده‌است.

وی اظهار کرد: تعداد قلمه‌های تحویل شده به پیمانکاران جهاد کشاورزی استان‌ها نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار قلمه بوده و برای استان‌هایی که از طریق تفاهمنامه همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تولید نهال توت را انجام می‌دهند، نیز حدود ۳۷۰ هزار قلمه تامین شده‌است.

سال گذشته بیش از ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شد.

بر اساس آخرین اطلاعات تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که سالانه با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است، ۳۱ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان به عنوان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌روند.

٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند، با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha