۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 85079155
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پژوهش‌های قرآنی باید هدفمند و بر اساس نیازها باشد

تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی و رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی گفت: در حوزه علوم انسانی و قرآن به دنبال طراحی مجموعه ویژه‌ای هستیم که نیازهای پژوهشی در آن مشخص باشد و معتقدیم پژوهش باید بر اساس نیاز انجام شود و پژوهش برای پژوهش نباشد. 

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) با شعار می‌خوانمت از جمعه ۱۲ فروردین آغاز به کار کرد و تا ۲۶ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان علاقه مندان به قرآن و اهل بیت (ع) است. البته نمایشگاه در شب های احیا تا ساعت ۲۱ باز است. همزمان با ایام نمایشگاه، محمدجواد هراتی قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور برای رونمایی از جدیدترین آثار مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در یکی از نشست‌های نمایشگاه حضور یافت.

هراتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در دانشگاه‌ها گفت: در حال انجام پژوهشی هستیم تا بر اساس آن بتوانیم برای فعالیت‌های قرآنی سیاست‌گذاری کنیم؛ زیرا این کار نیاز به پژوهش و اطلاعات بیشتر دارد تا بر مبنای آن سیاست‌گذاری دقیق‌تری صورت گیرد.

پژوهش‌های قرآنی باید هدفمند و بر اساس نیازها باشد

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان در مورد تحول در علوم انسانی نیز اظهار داشت: تحول در علوم انسانی را باید از استادان شروع کرد. یعنی مدل را باید طوری تعریف و طراحی کنیم که استادان خود در این زمینه تولید داشته باشند. وزارت علوم سیاست گذاری و تاثیر آن را برعهده دارد. برای نمونه اگر بتوانیم آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی را طوری طراحی کنیم که استاد برای گرفتن امتیاز و ارتقا، به سمت تولید در حوزه علوم انسانی برود، این امر اتفاق می‌افتد. وزارت علوم باید برای تسهیل این امر سیاست‌گذاری کند.

وزارت علوم باید آیین‌نامه‌های ارتقا را طوری طراحی کند که استاد را به سمت مقاله محوری سوق ندهد و استاد برای امتیاز و ارتقا به سمت تولید علم برود. وزارت علوم نباید در حوزه تحول علوم انسانی تصدی گری کند؛ بلکه باید هدایت‌گری داشته باشد. اگر به دیگر مجامع علمی هم دقت کنیم خود استادان در حوزه علوم انسانی تولید علم می‌کنند. اما در مجموعه آموزش عالی کشور آیین نامه ارتقای اساتید کاملا بر مبنای تولید مقاله و بیشتر در حوزه فنی و مهندسی طراحی شده است.

قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی و رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور در مورد کاربردی نبودن پژوهش های علوم انسانی نیز اظهار داشت: به دلیل کاربردی نبودن همین پژوهش ها وزارت علوم سامانه نان را طراحی کرده که نهادهای مختلف می‌توانند نیازها را در آن ثبت کنند تا پژوهشگاه‌ها و دانشجوها پژوهش خود را از سامانه نان و نیازهای آن انتخاب کنند و پژوهش‌ها در خلأ شکل نگیرد.

وی افزود: اقدامات تشویقی برای پژوهش های انجام شده در این سامانه از جمله اعطای پایه های تشویقی هم در نظر گرفته شده است. در مجموع سامانه نان کمک می کند پژوهش ها پاسخی به نیازهای جامعه باشد و در خلأ شکل نگیرد.

پژوهش‌های قرآنی باید هدفمند و بر اساس نیازها باشد

هراتی تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی و قرآن هم دنبال طراحی مجموعه ویژه ای (مانند سامانه نان و برای اعلام نیازهای پژوهشی) هستیم؛ زیرا معتقدیم پژوهش بر اساس نیاز باید انجام شود و پژوهش نباید برای پژوهش باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مطالبه و تاکید مقام معظم رهبری برای بازخوانی و گنجاندن اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی نیز توضیح داد: مجموعه دروس عمومی که به عنوان دروس معارف معرفی می شود، بیشتر در نهاد مقام معظم رهبری طراحی می شود و این امر باید در مجموعه کتب معارف لحاظ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha