۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 1021
کد خبر: 85079330
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سد شهید یعقوبی در خراسان رضوی خشک شد

۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85079330
سد شهید یعقوبی در خراسان رضوی خشک شد

تربت حیدریه - ایرنا - منابع محلی اعم از مسوولان ذیربط و نیز کشاورزان پایین دست سد شهید یعقوبی در خراسان رضوی می گویند با خشک شدن دریاچه سد، آبی برای اهالی منطقه باقی نمانده است.

به گزارش ایرنا؛ کشاورزان پایین دست سد شهید یعقوبی در خراسان رضوی حوالی تربت حیدریه و رشتخوار می گویند به علت خشک شدن دریاچه سد؛ زمین های کشاورزی آنها در خطر نابودی است.

شماری از روستاهای شهرستانهای تربت حیدریه و رشتخوار در مرکز استان خراسان رضوی به آبدهی سد شهید یعقوبی وابستگی دارند که حوزه آبریز آن طی سالهای اخیر با تشدید خشکسالی مواجه است.

روستائیان منطقه به خبرنگار ایرنا گفتند: آب رودخانه کال سالار به عنوان منبع اصلی تغذیه سد شهید یعقوبی در بالا دست توسط روستاهای حاشیه آن گرفته می شود و چیزی برای پایین دست و دریاچه حوزه سد باقی نمی ماند.

در همین رهگذر کم شدن آب رودخانه کال سالار باعث بروز اختلاف جدی بین اهالی روستاهای پیرامون آن شده است بطوریکه چند روستای منطقه تاکنون برای حق آبه خود دچار اختلاف و تنش شدند.

محمد زیرک از اهالی روستای "اسفیوخ" به خبرنگار ایرنا گفت: رودخانه کال سالار در تمام طول سال جریان داشته و دارد اما به سبب کاهش بارندگی اکنون در پایین دست آن آبی برای روستائیان و کشاورزان باقی نمی ماند.

وی اضافه کرد: همه ساله در فصل زمستان و بهار چند سیل مهیب در بستر این رودخانه جاری می شود که کشاورزان با احداث بند و مهار آب آن را به زمین های کشاورزی خود منحرف و هدایت می کنند و باقیمانده آن نیز به دریاچه سد شهید یعقوبی می ریزد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در زمستان گذشته و فروردین ماه جاری فقط شاهد روان آب های عادی در بستر رودخانه کال سالار بودیم که نه تنها زمین های تشنه کشاورزان را سیراب نکرد بلکه سهمی برای دریاچه سد شهید یعقوبی باقی نماند.

برات الله احمدی بکاولی از اهالی روستای "بکاول" تربت حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه بکاول در بالادست حوزه آبریز سد شهید یعقوبی قرار دارد اما اهالی منطقه با کمبود آب مواجهند و امیدواریم تا تابستان آینده شاهد چند بارندگی مناسب باشیم.

همچنین مدیر آب منطقه ای تربت حیدریه گفت: بر خلاف تصور و پیش بینی قبلی؛ آبگیری مجدد سد شهید یعقوبی در شهرستان رشتخوار طی زمستان گذشته و فروردین ماه جاری اتفاق نیفتاد و اکنون ذخیره ای در بستر خشک دریاچه سد باقی نمانده است.

مهدی طلعتی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه روان آبهای ناشی از بارش های بهاری خراسان رضوی طی فروردین ماه جاری در حد انتظار نبود و سد شهید یعقوبی بهره ای از آن نبرد.

وی اضافه کرد: با تشدید خشکسالی اکنون در تربت حیدریه و رشتخوار تقریبا آب سطحی و رودخانه ای وجود ندارد از دیگر سو ارتفاعات رباط سنگ در مرکز استان خراسان رضوی به عنوان منبع تغذیه سد شهید یعقوبی وضعیت آبی مناسبی ندارد.

همچنین رییس اداره هواشناسی تربت حیدریه گفت: بارندگی سال زراعی امسال در شهرستانهای مرکزی استان خراسان رضوی نسبت دوره بلند مدت ۴۰ ساله به حدود نصف کاهش یافت.

رضا صفایی با بیان اینکه بارندگی امسال در حوزه آبریز تربت حیدریه و حومه نیز نسبت به پارسال هم کاهش دارد، افزود: از مهرماه پارسال تاکنون فقط ۹۲.۸ میلی متر بارش در سطح شهرستان داشتیم که با میانگین ۲۵۰ میلی متری سالیانه فاصله زیادی دارد.

سد شهید یعقوبی با ظرفیت ۷۲ میلیون متر مکعب در ۲۰ کیلومتری شرق تربت حیدریه و حوزه جغرافیایی شهرستان رشتخوار حوالی روستای ملک‌آباد بر روی رودخانه کال سالار ساخته شده و هدف از ساخت آن بهبود کشاورزی در اراضی پایین دست سد و هم چنین مهار سیلاب بوده است.

شهید یعقوبی نماینده اسبق تربت حیدریه و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha