۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85079454
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دامپزشکی زنجان پیشگام در تامین سلامتی فرآورده‌های دامی

زنجان - ایرنا - دامپزشکی استان زنجان با توجه به وظایف تعریف شده در مبارزه با بیماری‌های دامی و تامین بهداشت و سلامت دام پیشگام است تا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ریشه کن شود و امنیت غذایی جامعه به مخاطره نیفتد.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و بهداشت و سلامت جامعه، سازمان دامپزشکی در کشور و استانها تاسیس شد.

این سازمان رسالت ها و وظایف مهمی را برعهده دارد و برای تامین بهداشت و سلامت دام، مبارزه با بیماری‌های دامی و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌ها تلاش می کند.

دامپزشکی، همچنین پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام، فراهم کردن شرایط ورود تولیدکنندگان این عرصه به بازارهای جهانی، سرمایه گذاری در بخش دام و اجرای مقررات و دستورالعمل های بهداشتی را نیز با جدیت پیگیری می کند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با محمدباقر حاج کاظمی مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت و گو کرده و از او درباره اهمیت فعالیت های این بخش، چگونگی نظارت ها و میزان تولیدات دامی استان پرسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان معتقد است: این اداره کل با توجه به سیاست ها و وظایف تعیین شده نقش اساسی در بهداشت و سلامت تولیدات دامی دارد و تلاش می کند با انجام نظارت های مستمر از بروز تخلفات در این حوزه جلوگیری نماید.

دامپزشکی زنجان پیشگام در تامین سلامتی فرآورده‌های دامی

ایرنا: برای پیشگیری از شیوع و بروز بیماری های دامی در استان چه اقداماتی انجام شده است؟

حاج کاظمی: پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی به شمار می رود.

در سال گذشته چهار میلیون بار عملیات واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع و بروز بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام های سبک و سنگین حتی در دورترین روستاها توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی استان زنجان به صورت رایگان انجام شد.

۸۰۰ نوع عامل مشترک بیماری بین انسان و دام وجود دارد که از طریق دام یا فرآورده های دامی قابلیت انتقال به انسان را دارد و باید برای کنترل آنها با برنامه ریزی اقدام کرد.

در این خصوص برنامه های مشترکی را با همکاری سازمان محیط زیست و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اجرا کردیم چون مفهوم "بهداشت واحد" مطرح است که با سلامت انسان، دام و محیط عجین است و در صورت آسیب هر کدام، سلامتی انسان با خطر جدی مواجه می شود.

طی سال گذشته یک هزار تن گوشت قرمز، حدود ۱۲ میلیون تن شیر و بیش از یک میلیون تن تخم مرغ در این استان تولید شده که بهداشت و سلامت آنها از اهمیت بسزایی برای دامپزشکی برخوردار بوده است.

اغلب عموم در صورت بروز مشکل، متولی امر در این بخش را مرکز بهداشت علوم پزشکی می دانند در صورتیکه این کار در حیطه فعالیت های دامپزشکی است.

فرآورده های دامی در سه وعده غذایی هر خانواده ایرانی قرار دارد و مصرف آنها در ایام پایانی سال به ویژه ماه مبارک رمضان افزایش می یابد که در این زمینه نیز فعالیت های نظارتی دامپزشکی تشدید می شود.

ایرنا: درباره تخلفات احتمالی در تولید و عرضه فراورده های دامی و فرآیندهای نظارتی توضیح دهید

حاج کاظمی: به هر حال در هر جامعه‌ای افراد سودجو و متخلف وجود دارند که درصدد سرپیچی از قانون هستند، در فرایند تولیدات دامی و در نهایت عرضه آن به فروشگاه ها نیز از این دست تخلفات وجود دارد که در این خصوص واحد حقوقی اداره کل دامپزشکی استان ورود و گزارش های خود را به سیستم قضایی و تعزیرات ارسال می کند.

البته نباید موارد کوچک تخلفات را برجسته کرد چون موجب بی رغبتی مردم به خرید محصولات دامی می شود.

در زمان حاضر هفت کشتارگاه شامل پنج کشتارگاه طیور کاملا صنعتی و ۲ کشتارگاه دام صنعتی و نیمه صنعتی در استان وجود دارد و در کشتارگاه های دام روزانه حدود ۱۹ تا ۲۰ تن گوشت استحصال می شود که نظارت لازم بر فرآیندهای آن از سوی کارشناسان دامپزشکی استان انجام می گیرد.

ماهانه نیز ۲ میلیون قطعه مرغ در کشتارگاه های استان کشتار می شود، در این خصوص هم نظارت ها جدی صورت می گیرد به طوری که عرضه غیر قانونی و مشکل دار و خارج از شبکه امکان پذیر نیست و حتی در صورت بروز نیز نسبت به جلوگیری از آن اقدامات قانونی و سریع انجام می شود.

هم اکنون ۱۲ مرکز قطعه بندی و بسته بندی در استان تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان فعالیت می کنند که هر کدام از این مراکز ناظر دامپزشکی دارد.

محصولاتی هم که از خارج، وارد استان می شود به لحاظ تاریخ، کیفیت و سلامت بررسی و پس از تایید عرضه می شود.

شهروندان هنگام خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی حتما به مهر دامپزشکی و برچسبی که دارای تاریخ انقضا، تاریخ تولید، محل تولید و شرایط نگهداری بر روی لاشه است دقت کنند، از طرفی توصیه می شود از خرید هرگونه مرغ بدون بسته بندی خودداری کنند چرا که این نوع فرآورده ها غیربهداشتی و خارج از نظارت دامپزشکی است.

از مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی درخواست می شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تلفن ۱۵۱۲ ادارات دامپزشکی استان زنجان تماس برقرار کنند و موارد تخلف را جهت رسیدگی اطلاع دهند.

ایرنا: گوشت مرغ در سبد غذایی خانوارها نقش اساسی دارد و به ۲ صورت گرم و منجمد به بازار عرضه می شود، در خصوص تفاوت های آن توضیح دهید.

در زمان حاضر یک سوم مرغ تولیدی استان مازاد است و به دلیل کیفیت خوب آن به استان های همجوار به ویژه تهران ارسال می شود.

روش های نگهداری مواد غذایی نیز متعدد است و به ۲ روش بالای صفر و زیر صفر(حالت انجماد) در سردخانه ها نگهداری می شود که کیفیت آن را به مدت طولانی حفظ می کند.

دامپزشکی زنجان پیشگام در تامین سلامتی فرآورده‌های دامی

بهترین و سالمترین روش نگهداری مواد غذایی به روش انجماد است چون با حرارت دادن خاصیت اصلی مواد از بین می رود.

انجماد در گوشت قرمز و مرغ اعمال می شود که کارشناسان امر بر مراحل قبل از انجماد نظارت می کنند تا گوشت مرغ با کیفیت مطلوب به دست مصرف کننده برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha