فارسی‌ها به حضور در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت فراخوانده شدند

شیراز-ایرنا-مدیرکل دفتر بانوان استانداری فارس اعلام کرد: جایزه ملی جوانی جمعیت با شعار «سهم من از جوانی ایران» و با محوریت رشد،ازدواج و فرزندآوری در بخش‌های رسانه،نخبگان،مدیران،خانواده‌ها،دستگاه‌های حاکمیتی،سازمان‌های مردم نهاد،شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی برگزار می‌شود. 

زهرا یقطین سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان‌ماه ۱۴۰۰ و ابلاغ این قانون به دستگاه‌های مربوطه برای اجرایی شدن طبق بند پ ماده یک استانداران مکلف شدند از طریق شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان راهبری، برنامه‌ریزی، هماهنگی بین بخشی، نظارت و ارزیابی سطح استان را در مورد احکام این قانون بر عهده بگیرند.

تلاش‌ها برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان فارس

مدیرکل دفتر بانوان استانداری فارس بیان کرد: وزارت کشور ساختار عملیاتی شدن این بند از قانون را در استان‌ها از طریق ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که به ریاست استانداران و با جانشینی و دبیری دفاتر امور زنان و خانواده تشکیل شده بود از خرداد سال گذشته ابلاغ کرد.

یقطین اظهارکرد: برای تحقق این امر در استان فارس حدود هشت جلسه در سال گذشته تشکیل شد که دستاوردهای خوبی به دنبال داشت؛ اما اغلب ۷۳ ماده تعریف شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیاز به اعتبارات و آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی برای عملیاتی شدن داشتند. این در حالی بود که هیچ اعتباری به استان‌ها اختصاص نیافته و برخی از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها در سال ۱۴۰۱ ابلاغ نشده بود.

تمرکز بر فرآیند هوشیارسازی و ایجاد گفتمان‌سازی

وی با بیان اینکه سیاست وزارت کشور و ستاد خانواده و جوانی جمعیت به سمت تمرکز بر فرآیند هوشیارسازی و ایجاد دغدغه و گفتمان‌سازی قبل از فرهنگ‌سازی عمومی حرکت کرد، گفت: بر همین اساس ۲ گروه ویژه دستیابی به هدف مورد نظر در فرآیند هوشیارسازی تشکیل شد و مسئولان و مدیران مؤثر در حوزه ازدواج، فرزندآوری، سلامت باروری و نخبگان جریان ساز غیر حاکمیتی که شامل اصحاب رسانه، هنرمندان، اساتید دانشگاه و حوزه، جامعه وعاظ و مداحین بودند به عنوان اعضای این گروه‌ها انتخاب شدند.

یقطین ادامه داد: طبق ماده ۱۹ قانون بحث اعطای سالانه جایزه جوانی جمعیت مطرح است و هم‌اکنون که ۱۵ ماه از ابلاغ قانون گذشته فرصتی در استان‌ها در سطح کشور فراهم شده تا ظرفیت‌های فعال در حوزه جمعیت در هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، نخبگان، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، دستگاه‌های حاکمیتی و مدیران بر اساس شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی جمعیت شناسایی و مورد ارزیابی قرار بگیرند.

فارسی‌ها به حضور در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت فراخوانده شدند

معرفی ۲۱ برگزیده در جایزه ملی جوانی جمعیت

مدیرکل دفتر بانوان استانداری فارس با اشاره به اینکه هفته ملی جمعیت از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه با شعار محوری «سهم من از جوانی ایران» برگزار می‌شود، گفت: برگزیدگان جایزه ملی جوانی جمعیت هم در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه مصادف با هفته ملی جمعیت معرفی خواهند شد.

یقطین افزود: استان‌ها مکلف شدند که سه برگزیده از هر هفت بخش را به ستاد ملی معرفی کنند. لذا ۲۱ برگزیده از استان فارس به ستاد ملی جمعیت معرفی خواهد شد.

نحوه انتخاب برگزیدگان در حوزه‌های مختلف

وی به بیان نحوه انتخاب برگزیدگان در این جایزه پرداخت و گفت: در حوزه خانواده، خانواده‌های موفقی که فرزندآوری مانعی برای موفقیت‌های آنها نشده و در بحث جوانی جمعیت دارای ابتکارات، خلاقیت‌ها و عملکرد مناسب است به عنوان خانواده برتر معرفی می‌شوند.

یقطین ادامه داد: سازمان‌های مردم نهادی هم که در چهار محور آموزش، پژوهش، خدمات و فرهنگ‌سازی در حوزه ازدواج و فناوری اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در حوزه رسانه نیز رسانه‌هایی که تعداد خروجی و خبرهای جلسات کارشناسی در حوزه جمعیت را با سرعت، دقت، خلاقیت و نوآوری منعکس کرده‌اند ارزیابی و معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر بانوان استانداری فارس بیان کرد: در بخش نخبگان هم نخبگانی که دارای مقالات، یادداشت‌ها، تدریس و سعی در رفع شبهه فرزندآوری و جمعیت داشته باشند می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند و به عنوان برگزیده معرفی شوند.

یقطین افزود: مؤسسات خصوصی و شرکت‌هایی نیز که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در تامین جهیزیه، سیسمونی، مسکن و مراسم‌های ازدواج اقداماتی انجام داده باشند امکان شرکت در این فراخوان را دارند. همچنین مدیران و دستگاه‌های اجرایی هم که شرح وظایفی بر اساس قانون جوانی جمعیت داشتند و به رغم تمام محدودیت‌ها اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند، می‌توانند در این فراخوان شرکت و به عنوان دستگاه برتر انتخاب شوند.

نحوه ثبت‌نام

وی به نحوه ثبت‌نام در این فراخوان اشاره کرد و گفت: علاقمندان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت jamiatyar.ir و در ایتا با شماره ۰۹۰۱۳۱۹۳۷۶۴ در این جایزه شرکت کنند.

یقطین با اشاره به برگزاری این رویداد به صورت متمرکز در استان فارس گفت: ما از طریق سیستم مکاتبات اداری به شناسایی برگزیدگان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف می‌پردازیم. با توجه به پهناوری استان و گستردگی فعالیت‌ها یک فراخوان عمومی هم پیش بینی شده که از طریق این فراخوان عمومی جذب ظرفیت‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم به شناسایی این ظرفیت‌ها در مناطق مختلف استان بپردازیم.

وی اظهار کرد: در این رویداد افزون بر تجلیل از برگزیدگان، بحث جریان‌سازی و گفتمان‌سازی موضوع جمعیت به صورت گسترده مطرح است و این گفتمان‌سازی در استان جزو اهداف اصلی این رویداد محسوب می‌شود.

ضرورت برگزاری یک رویداد متمرکز در استان فارس

یقطین بیان کرد: امیدواریم که با حمایت استاندار فارس، افزون بر معرفی ۲۱ مورد برتر بتوانیم با برگزاری یک رویداد متمرکز در شهر شیراز ظرفیت‌های بیشتری را در استان شناسایی و مورد تجلیل قرار دهیم و فضاسازی جدیدی را در این حوزه ایجاد کنیم.

مدیرکل دفتر بانوان استانداری فارس اظهار کرد: همچنین بحث سلسله نشست‌ها با موضوع رسانه با هدف طراحی و پیاده‌سازی گفتمان جمعیت را آغاز کردیم و نخستین نشست برگزار شده است که این جلسات با توجه به وظیفه اصلی رسانه مبنی بر جریان‌سازی گفتمان جمعیت و مطالبه‌گری از مسئولان در حوزه جوانی جمعیت با محوریت دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود.

فارسی‌ها به حضور در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت فراخوانده شدند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha