۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85079668
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تصویب ۲۱ طرح کلان کشاورزی ارمغان سفر رییس جمهور به اصفهان

اصفهان - ایرنا - اجرا و تکمیل ۲۱ طرح جامع و کلان صنعت کشاورزی با تصویب ۲ هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان از جمله مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور به دیار نصف جهان بود که گامی موثر در توسعه این صنعت در اصفهان تلقی می‌شود.

به گزارش ایرنا، اهمیت گسترش صنعت کشاورزی تاثیر مستقیم بر توسعه کشور دارد و اتکا به تولید داخل، اشتغالزایی، کاهش وابستگی به واردات، ارزآوری، امنیت غذایی، سلامت عمومی و رفاه را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

در کشورمان سالانه ۱۲۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که در مقایسه با چهار دهه گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تن افزایش داشته است، بخش کشاورزی افزون بر اینکه امنیت غذایی را بر عهده دارد، سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می‌کند، از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم در تلاش است با شناسایی بازارهای هدف جدید صادراتی تولید را مدیریت کند.

طرح‌های متعدد کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی در دست اجراست؛ برای مثال برای اجرا و ساخت زیرساخت‌های بخش آب و خاک در حوزه کشاورزی گام‌هایی مهمی برداشته شده و هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت کشاورزی کشور سه میلیون هکتار آن تاکنون به سامانه آبیاری جدید مجهز شده، از این اراضی کشاورزی زیر کشت آبیاری نوین بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن از اعتبارات دولتی و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار آن از سوی کشاورزان اجرا شده است.

بدون تردید یکی از مناطق حائز اهمیت، موثر و کارآمد در صنعت کشاورزی کشور استان اصفهان است که با تولید محصولات گوناگون و اجرای طرح‌های مختلف نقش بسزایی در تامین مواد غذایی را بر عهده دارد.

تصویب ۲۱ طرح کلان در بخش کشاورزی ارمغان سفر رییس جمهور به اصفهان

سفر رییس جمهور به اصفهان سرآغازی برای توسعه کشاورزی

اجرای طرح‌های توسعه بخش کشاورزی در این استان همواره وجود داشته است اما در پی سفر رییس جمهور به این دیار در سال گذشته شتاب مضاعف به خود گرفت، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در قالب بیست و پنجمین سفر استانی ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۱ به دیار نصف جهان سفر کردند و آیت الله رییسی در آن سفر اعلام کرد که مساله آب، زاینده رود و نگرانی مردم و کشاورزان اصفهان با همت آن‌ها و خدمتگزاری دولت پیگیری خواهد شد و به مدد الهی قضیه‌ای نیست که حل نشود و در آن تردیدی نیست.

تصویب ۲۱ طرح کلان در بخش کشاورزی ارمغان سفر رییس جمهور به اصفهان

۲۱۷ مصوبه عمرانی و تعداد قابل توجهی مصوبات در بخش‌های گوناگون از نتایج بیست و پنجمین سفر استانی هیات دولت به استان اصفهان بود و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رفع مشکلات این استان پیش‌بینی شد.

تصویب ۲۶۶۵ میلیارد تومان برای سه سال

بر همین اساس مدیر امور برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: رقم ۲ هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان برای اجرای ۲۱ طرح کلان و جامع کشاورزی برای مدت سه سال مصوب شده است و سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ را شامل می‌شود.

محمد باقریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رقم مورد اشاره از منابع استانی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی تامین خواهد شد و هدف اصلی آن اجرای پروژه‌های کلان و توسعه بخش کشاورزی در این خطه است.

وی اضافه کرد: آبیاری جدید، توسعه شبکه آبیاری، پرورش شتر، اصلاح باغ‌ها، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، حدنگاری (کاداستر) ، ایجاد مرکز زیست بوم و نوآوری، رفع تداخلات اراضی، ایجاد صندوق ملی تخصصی گیاهان دارویی و گل محمدی، تجهیز و نوسازی اراضی، تکمیل انتقال آب با لوله، تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی، گسترش کانال‌های آبیاری عمومی، بازسازی قنوات از جمله طرح‌های مصوب است که شهرستان‌های مختلف استان را شامل می‌شود.

اختصاص ۱۶۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت های کشاورزی اصفهان

مدیر امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این ارتباط گفت: بخش قابل توجه و حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از رقم مورد اشاره به اجرای طرح‌های مهندسی آب و خاک اختصاص پیدا کرده است.

غلامرضا عُشاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این بخش که مباحث زیرساختی و زیربنایی کشاورزی را دنبال می‌کند، ۹ پروژه مصوب شده است که ۷۵۰ میلیارد تومان آن به سامانه‌های آبیاری جدید اختصاص دارد.

تصویب ۲۱ طرح کلان در بخش کشاورزی ارمغان سفر رییس جمهور به اصفهان

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های مرتبط با مهندسی آب و خاک در بازه زمانی سه ساله دنبال خواهد شد و تخصیص اعتبارات در زمان مقرر ما را در اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌ها یاری خواهد کرد.

همچنین در این ارتباط رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: توسعه صنعت کشاورزی این استان مستلزم افزایش طرح‌های آب و خاک به‌ویژه گسترش پروژه‌های آبیاری جدید است.

مهرداد مرادمند در گفت‌وگو با ایرنا افزود: افزایش اراضی تجهیز و نوسازی و تسطیح لیزری شده، توسعه کانال‌های آبیاری و احیای قنوات از جمله دیگر اقدامات حوزه آب و خاک است که برای پیشرفت صنعت کشاورزی استان باید به آن‌ها توجه شود.

بدون تردید با تخصیص ارقام مصوب در زمان مناسب و اجرا و تکمیل طرح‌های یاد شده، آینده روشن‌تری در انتظار صنعت کشاورزی استان اصفهان به عنوان یکی از صنایع پیشران این خطه خواهد بود و از سوی دیگر زمینه اشتغالزایی، تامین امنیت غذایی، ارزآوری و کاهش وابستگی به خارج مهیا خواهد شد.

استان اصفهان با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳. ۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، این خطه با برخورداری از شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، بگونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق مُعتدل و مُعتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود، مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن است.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیر خام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن (رتبه اول کشور) ، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال (رُتبه دوم) ، گوشت قرمز با تولید ۷۰ هزار تُن در سال (رُتبه پنجم) ، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال (رُتبه سوم) ، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن (رُتبه نُخست) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال (رُتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال (رُتبه نُخست) ، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالانه ۳۳۰ هزار تُن (رُتبه سوم) ، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزار تُن (رُتبه دوم) و سیب زمینی با تولید سالانه ۵۲۸ هزار تُن (رُتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تُن (رُتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تُن (رُتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha