هشدار روسیه به غرب؛ روابط کشورهای آسیای مرکزی را با مسکو تضعیف نکنید

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه شب به غرب هشدار داد و گفت: اگر کشورهای آسیای مرکزی را مجبور به تضعیف روابط خود با روسیه کنید قطعا مسکو ساکت نخواهد ماند.

به گزارش ایرنا از آناتولی، سرگئی لاوروف پس از دیدار با مورات نورتلئو همتای قزاقستانی خود در مسکو، خطاب به اصحاب مطبوعات افزود که شرکای اوراسیایی روسیه می‌دانند که ما در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.

اوایل اسفند گذشته، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به آستانه سفر کرد و در نشست گروه C۵+۱ شرکت کرد. این گروه از آمریکا و پنج کشور آسیای میانه شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تشکیل شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این نشست قرار است بر تقویت همکاری‌های اقتصادی، انرژی، محیط زیست و امنیتی بین آمریکا و پنج کشور آسیای مرکزی متمرکز شود.

لاوروف گفت که روسیه از ایده مشارکت اوراسیا در یک فرآیند ادغام گسترده حمایت می‌کند و خاطرنشان کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا قبلاً با سازمان همکاری شانگهای (SCO) روابط برقرار کرده است.

وی تاکید کرد: روابط مشابهی بین کشورهای مشترک المنافع و سازمان همکاری شانگهای و و انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا یا همان آسه آن برقرار شده است.

لاوروف افزود: بنابراین چنین شبکه‌ای از تماس‌ها و ارتباطات در حال حاضر در حال شکل گیری است و من متقاعد شده‌ام که این فرآیندها امکان دستیابی به منافع واقعی، عملی و مادی را برای همه شرکت کنندگان در این فرآیندها فراهم می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که در حال حاضر هیچ تغییری در موضع غرب در قبال اوکراین نمی‌بیند و افزود که همچنان به حفظ خط تقابل ادامه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha