به گزارش ایرنا، زمانی که با یک حادثه جانی روبرو میشوید قبل از تماس با نزدیکترین اشخاص زندگیتان فوری شماره ۱۱۵ اورژانس را در صفحه گوشی شماره گیری میکنید قبل از اطلاع رسانی حادثه به دیگران، فرشتههای نجات فوریتهای پزشکی در کمترین زمان بر بالین بیمار برسند.
تصادف، افت فشار خون، سکته قلبی، دعوا و زد و خورد، افتادن از پلهها، اصابت اشیا با بدن، پرت شدن و مسموم شدن تنها بخشی از اتفاقاتی است که در صورت مشاهده آن حتی قبل از تماس با پلیس ۱۱۰ به ۱۱۵ اورژانس اطلاع میدهید.
دلیل این اولویتبندی هم مشخص است؛ صرفا برای نجات جان انسانها.
اما افرادی هم پیدا میشوند که جان انسان ها را جدی نمیگیرند و شوخی با ۱۱۵ را امری عادی و برای خندیدن و ثبت لحظات شادی خود میدانند، افرادی که تاکنون اجازه ندادهاند نسل این معضل در هم شکند، معضلی به نام مزاحمتهای تلفنی!
به نظرتان این افراد مزاحم چه زمانی به درک انسانیت و قدرشناسی از فرشتگان ۱۱۵ خواهند رسید؟ آیا اگر فردی بیمار خود را در اثر همین مزاحمتها از دست بدهد؛ خوابی راحت در بالین نرم خود خواهد داشت.
مردم و رسانهها همگی نگران این معضل در اورژانس هستند چون این سامانه نیاز همگانی است و فردی نمیتواند ادعا کند که هیچ وقت با این شماره تماس نخواهد گرفت.
مزاحمت تلفنی برای اورژانس ۱۱۵ یعنی به خطر انداختن جان امداد خواهانی است که منتظر تماس و کمک هستند.
حتی در تخیل هم نمیگنجد که برخی افراد چگونه به خود اجازه میدهند تا با مهمترین سامانه امداد و نجات کشوری شوخی کنند و آن را به تمسخر بکشند و با ایجاد مزاحمتهای پی در پی، جان دیگران را به خطر بیندازند.
اگر در دهههای گذشته مزاحمتهای تلفنی پیش میآمد مسلما با توجه به کاربری تلفنهای آنالوگ شماره تماس گیرنده مشخص نمیشد اما جای تعجب دارد اکنون با تلفنهای دیجیتال که امکان مخفی کردن شماره تماس هم وجود ندارد چگونه افراد این اجازه را به خودشان میدهند که نه تنها مزاحمت تلفنی ایجاد کنند، بلکه برای یک سازمان امداد رسان مهم مثل اورژانس ۱۱۵، شرایطی پر مخاطرهای را ایجاد کنند که میتواند جان افراد را به خطر بیندازد.
جای نگرانی این موضوع زمانی است که برخی مزاحمتها چنان با جدیت تمام صورت میگیرد که اپراتور مجبور به اعلام خبر و اعزام نیروی امدادی میشود و خودرو اورژانس با گذر از ترافیک و شلوغی خیابانها به محل دقیق گزارش شده، میرسد.
پس از رسیدن به محل اعزامی، متوجه تقلبی بودن گزارش میشوند و این فرشتگان امداد و نجات با چهره بهت زده نمیدانند که از نبود بیمار و اتفاق واقعی خوشحال شوند یا از این مزاحمت تلفنی که باعث اتلاف انرژی شان شده، ناراحت و عصبانی باشند!
چنین عمل زنندهای میدانید چقدر ماموریت امداد و نجات آنها را به تعویق میاندازند؟
با بررسی افکار عمومی در این خصوص سراغ دکتر فرزین رضازاده رییس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی رفتیم تا این دغدغه اورژانس را بیشتر بررسی کنیم.
ایرنا: مزاحمتهای تلفنی چنانکه برای این مزاحمین سرگرمی دارد آیا برای شما هم باعث ایجاد سرگرمی و خنده همکارانتان می شود؟
اشتباهی که این افراد میکنند همین سوال ریز بینانه است که آنها فکر میکنند ما از این کارشان خوشحال میشویم در حالیکه گاهی با این مزاحمتها شاهد بغض همکاران و حتی اشکهای بی صدایشان هستیم.
باورم نمی شود که برخی از افراد اینگونه با جان مردم بازی میکنند و حتی نمیدانند که گاهی مجبور میشویم با اعزام نیرو به محل گزارش شده از تقلبی بودن ماجرا با خبر شویم چون جان افراد برای ما شوخی بردار نیست و هر لحظه احتمال میدهیم که فرد مزاحم شونده شاید پس از ۱۰ بار تماس مسخره آمیز در تماس یازدهم واقعا به کمک اورژانس نیازمند باشد.
ایرنا: با آغاز سال ۱۴۰۲ آیا مزاحمتی برای اورژانس پیش آمده است؟
متاسفانه بله، از اول تا ۲۲ فروردین طبق آمار ثبت شده در مرکز فوریتهای پزشکی استان آذربایجان غریی ۶ هزار و ۳۳۰ نفر با تماس تلفنی خود و گزارش غلط مزاحم اورژانس شدند.
این در حالی است که تمامی تماسها در این مدت کم ۳۱ هزار و ۶۴۰ مورد بوده است حال شما قضاوت کنید که آیا این قساوت در حق اورژانس نیست که با چنین مزاحمتهایی باید دست و پنجه نرم کند و بیشتر انرژی خود را بر سر واقعی یا غیر واقعی بودن گزارش امداد رسانی اتلاف کند.
ایرنا: شما چند خودرو اورژانس دارید؟
تعداد آمبولانسهای فعال ۱۱۰ خودرو است که هم اکنون در چرخه ی ماموریتهای استانی فعالیت دارند.
چهار دستگاه موتور لانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد امداد هوایی نیز از دیگر امکانات اورژانس استان است که در صورت نیاز از این تجهیزات بهره میبریم.
ایرنا: تاکنون از این امکانات استفاده غلط هم شده است؟
اگر منظورتان در خصوص مزاحمتهای تلفنی است باید عرض کنم؛ بله.
بارها و بارها شده است همکارانم با لبخند تلخ به محل پایگاه بازگشته و گفتهاند این ماموریت هم مزاحمت تلفنی بود.
باور کنید این مزاحمتها ذره ای از انرژی کاری همکارانم کم نمیکند ولی باید درک کنیم که این مزاحمتها نیاز به مدیریت دارد و نباید آمارش روز به روز رشد کند.
ایرنا: خواسته شما در این باره چیست؟
این امر استانی نیست بلکه معضلی کشوری است و همه همکارانم در تمامی استانهای کشور درگیر مزاحمت تلفنی هستند لذا رفع این معضل دخالت و ورود نمایندگان مردم و بررسی دقیق دستگاه قضایی را میطلبد تا با به اجرا گذاشتن قانون سختگیرانه در این باره، هیچ مزاحمتی در سامانه ۱۱۵ اورژانس ثبت نشود.
اگر قانونی در این خصوص وضع شود مسلما راندمان و بهره وری امداد رسانان کشوری نیز رشد میکند.
ایرنا: این مزاحمتها چه آسیبی را به دنبال دارد؟
با مزاحمت ایجاد شده مسلما نیروهای ما متحمل آسیبهایی میشوند که دود آن به چشم امداد خواهان واقعی میرود چرا که مشغول کردن و منحرف نمودن آمبولانس و نیروهای اورژانس در لحظه میتواند منجر به ممانعت از خدمات رسانی مهم به یک مصدوم و بیمار واقعی شود.
این مزاحمتها گاهی منجر به مشغول کردن خط تلفن فوریتهای پزشکی و در نتیجه جلوگیری و یا تاخیر در تماس فرد مصدوم، بیمار یا مددجو میشود.
البته باعث خجالت است که عرض کنم گاهی نیز مواردی پیش میآید که این مزاحمتها منجر به هتک حرمت اپراتور اورژانس یا فرد پاسخگو میشود.
فرد مزاحم در تماس خود متاسفانه گاهی با حرفهای رکیک و بی ادبانه یا با طرح موضوعهای تمسخر آمیز حرمت اورژانس را میشکند که با هر تماس این افراد ممکن است بیمار واقعی در پشت خط باشد و نتواند اعلام امداد خواهی کند.
ایرنا: این مزاحمتها معمولا از سمت چه گروه سنی است؟
متاسفانه از هر سنی در این معضل ثبت شده است از کودک گرفته تا بزرگسال. البته معنی این مزاحمت را درک نمیکنیم و این کار نیاز به روانشناسی دارد.
ایرنا: همکاران شما در چند بخش کار میکنند؟
همکاران اورژانس به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی هستند و در پایگاه سامانه تلفنی ۱۱۵ نیز در هر شیفت چهار نفر از کارشناسان حضور دارند تا پاسخگوی تماسهای دریافتی باشند.
ایرنا: آیا این تماسهای مزاحمت آمیز ساعات خاصی را دارد؟
خیر، متاسفانه این معضل در همه ساعات شبانه روز در حال تکرار است و ساعت خاصی ندارد.
گاهی افراد مزاحم در ساعت ۳:۳۰ بامداد و حتی در ساعت ۴:۳۰ بامداد و گاهی ساعت ۶ صبح تماس میگیرند.
جالب اینکه اکثر این مزاحمتها از خط موبایل ثبت میشود و رهگیری آن آسان است ولی در این خصوص نیاز به وضع قانون جدی هستیم.
باید عرض کنم، افرادی که در این تماسها اقدام به پرخاشگری میکنند به عواقب رفتارشان فکر نمیکنند و بطور معمول از رفتار خود پشیمان نمیشوند چرا که با تکرار تماسهای خود این نظریه را ثابت میکنند اما با اقدامات آنها جان دیگران بطور جدی به خطر میافتد.
ایرنا: تعداد تماسهای تلفنی با اورژانس در سال گذشته چقدر بود و از این بین چه میزان در آمار مزاحمتها ثبت شد؟
در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ هزار تماس تلفنی در سامانه ۱۱۵ اورژانس استان ثبت شد که مردم در این تماسها اغلب درخواست راهنمایی یا اعلام نیاز به کمک و امداد رسانی داشتهاند.
از این تعداد ۴۵ درصد آن یعنی حدود ۴۵ هزار تماس منتهی به عملیات و امداد رسانی شده است.
و متاسفانه از کل این تماسها، ۲۰ هزار هم مورد مزاحمت تلفنی بود که همین آمار باعث میشود تا در اعزام نیروهای اورژانس بر بالین بیماران و نیازمندان واقعی با خلل و تاخیر احتمالی روبرو شویم.
ایرنا: آیا برای همه تماسها نیرو اعزام میکنید؟
نامش مزاحمت است ولی ما با اطلاع بر آن مجبور به پاسخ این تماسها هستیم حتی اگر تکراری باشد و برای چندمین بار ایجاد مزاحمت کنند.
برخی از این مزاحمتها با دادن آدرس غلط و اعلام کمک دروغی منجر به اعزام تیم و در نتیجه ایجاد اختلال در روند امداد رسانی میشود برخی از تماسها نیز با رفتارهای نامتعارف همراه است.
مردم عزیز بدانند هنوز افرادی هستند که حین تماس با اورژانس به جای صحبت کردن، رفتارهای نامناسبی از جمله فُوت کردن را دنبال میکنند که البته کار نادرست و به دور از فرهنگ ایرانی است.
مزاحمت تلفنی یکی از دغدغههای اورژانس است که همکارانم در حوزه ارتباطات تلفنی مجبور هستند در همه تماسها پاسخگوی اینها باشند چون احتمال این را میدهیم که اگر ۹ بار مزاحمت تلفنی از یک خط رخ دهد شاید در تماس دهم واقعا نیاز به امداد رسانی اورژانسی داشته باشد.
جالب اینکه همه این تماسها در سامانه ۱۱۵ ضبط و ثبت میشوند.
آمار بالای تماس با اورژانس از عینیت تا مستند
به گزارش ایرنا، در حال حاضر نیز با وجود ۸۵۰ نیرو در اورژانس، صرفا ۲۲ نفر در سامانه پاسخ دهی ۱۱۵ ارومیه فعال هستند و در شهرستانها نیز تعداد پایین تری فعالیت دارند که اغلب نیروی عملیاتی مشترکا پاسخگوی تماسهای تلفنی نیز هستند.
هم اکنون ۱۰۶ پایگاه شهری و جادهای اورژانس در استان آذربایجان غربی به جز شهرستان خوی فعال است که آماده ارایه خدمات به مردم هستند.
نظر شما