۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۲:۳۵
کد خبر: 85080558
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شب شهادت مولای متقیان در حرم امام راحل چگونه گذشت؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۲:۳۵
کد خبر: 85080558
شب شهادت مولای متقیان در حرم امام راحل چگونه گذشت؟

شهرری - ایرنا - قرآن به سر گرفتند و طلب استغفار از پروردگار خود کردند؛ فضای حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در شب شهادت مولی الموحدین علی(ع) مملو از اشک و ماتم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم از ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه شروع شد و رئیس جمهور در این آئین در جمع روزه داران و عزاداران حضرت علی(ع) گفت: لیلة القدر بهتر و برتر از هزار ماه و یک عمر است؛ خداوند این شب را برای امت پیامبر قرار داد که در یک شب، راه صدساله‌ و راه یک عمر را طی کنند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی این شب را راهی برای سیر انسان به سوی خداوند و سلوک در مسیر الهی توصیف کرد و افزود: در ماه رمضان بندگان خدا مهمان او هستند تا از بهترین ها که نزد اوست، پذیرایی کند و خداوند می خواهد با مقام ریانیتش از خلایق پذیرایی کند تا بنده اش به مقام ربانی برسد.

وی افزود: انسان‌ با قیام و صیام و قرآن و لیلة القدر به مقام ربانی دست می‌یابد و جایگاه خلیفة اللهی پیدا می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: با نزول قرآن بر قلب مبارک پیامبر در شب قدر، خداوند رحمان زمینه را برای هدایت و ضیافت الهی فراهم کرده است هرچند که برخی از آن بهره ای نمی برند.

آیت الله رییسی گفت: سنگ زیربنای اندیشه سیاسی و مبانی فقهی و حکومتی و سیره و سلوک شخصی امام راحل (ره) این است که فرمود عالم محضر خداست‌ که این اندیشه برگرفته از آموزه‌های مولا علی (ع) به عنوان مراد امام و همه ماست.

شب شهادت مولای متقیان در حرم امام راحل چگونه گذشت؟


پس از سخنرانی رئیس جمهور مراسم احیا با نوای حاج حمید رمضانپور و قرائت دعای جوشن کبیر ادامه یافت؛ عزاداران قرآن ها را بر سر گرفتند و نوای الغوث الغوث سر دادند و از خداوند در این شبی که ارزشی بیشتر از هزار شب را دارند طلب استغفار کردند.

مداح این مراسم حاج احمد زمانی و اجرای مراسم احیا نیز بر عهده حجت الاسلام ادیب یزدی بود.

شب قدر یا لیلة القدر، شبی باارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و شب مقدرشدن امور انسان‌ها است.

این شب با فضیلت‌ترین شب سال است که با امور مهم و باعظمتی همانند نزول اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها، تدبیر و برنامه‌ریزی‌های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‌ها همراه است و شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان بوده و در آن شب، فرشتگان بر زمین فرود می‌آیند.

طبق برخی از روایات شیعه، مقدرات انسان‌ها به امام زمان (عج) عرضه می‌شود.

زمان دقیق این شب معلوم نیست ولی طبق بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم است.

طبق روایات، عبادت در آن شب، قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست. از جمله اعمال شب قدر، غسل، احیاء و شب زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای ماثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه‌دادن را می‌توان بیان کرد.

ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) در این شب‌ها، بر اهمیت و عظمت آن نزد شیعیان افزوده و با سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر همراه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha