روسیه: مسکو به توقف آزمایش‌های هسته‌ای خود پایبند است

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو به تلاش خود برای جهان‌شمول کردن «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» و تبدیل هر چه سریع‌تر آن به ابزاری فعال برای ممنوعیت این آزمایش‌ها ادامه خواهد داد، تاکید کرد: مسکو به توقف آزمایش‌های هسته‌ای خود پایبند است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه سه‌شنبه شب در بیانیه کتبی منتشر شده توسط این وزارتخانه اعلام کرد: «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» هنوز لازم‌الاجرا نشده است زیرا هشت کشوری که تصویب آنها برای این امر ضروری است، به طور کامل به آن ملحق نشده‌اند.

زاخارووا گفت: مسئولیت اصلی در اینجا بر عهده ایالات متحده است زیرا تعداد زیادی از هشت کشور فوق‌الذکر در این زمینه دنباله‌رو این کشور هستند.

زاخارووا در مورد بیانیه مشترک انگلیس و فرانسه که پنجشنبه گذشته به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تصویب «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» منتشر شد، گفت که این بیانیه، ادعاهایی بی‌اساس را علیه مسکو مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه لندن و پایس در بیانیه مذکور از اینکه روسیه اعلام کرده «آمادگی خود را برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای حفظ خواهد کرد.» ابراز نگرانی کرده‌اند، بار دیگر تاکید کرد: مسکو به توقف آزمایش‌های هسته‌ای خود پایبند است.

وی افزود: در همین زمینه باید توجه داشت که روسیه با تصویب «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» در سال ۲۰۰۰، به مفاد این معاهده پایبند است و با توقف داوطلبانه آزمایش‌های هسته‌ای‌اش این موضوع را اثبات کرده است.

زاخارووا با انتقاد از سیاست دوگانه انگلیس و فرانسه در برخورد با کشورهای مختلف در خصوص ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای، خاطرنشان کرد: مشخص است که لندن و پاریس در بیانیه خود یا فراموش کرده‌اند و یا می‌ترسیدند که به سابقه سیاه واشنگتن در زمینه ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای اشاره کنند.

وی افزود: علاوه بر امتناع واشنگتن از تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، لازم است به تصمیم اتخاذ شده در ایالات متحده برای افزایش آمادگی سایت آزمایش هسته‌ای در نوادا نیز اشاره شود.

زاخارووا با اشاره به اینکه بریتانیا و فرانسه ترجیح داده‌اند به اقدامات واشنگتن در این زمینه توجه نکنند، افزود: اجرایی نشدن «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» در طی ۲۵ سال گذشته نه تنها حاصل کارشکنی‌های آمریکا در این زمینه است بلکه متحدان واشنگتن در ناتو هم در اجرایی نشدن آن سهیم هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما به نظارت دقیق اوضاع ادامه می‌دهیم و تمام تلاش خود را برای جهانی‌سازی «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» (CTBT) و تبدیل آن به یک سند حقوقی بین‌المللی فعال در اسرع وقت ادامه خواهیم داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای و هرگونه انفجار هسته‌ای دیگر را ممنوع می‌کند. این معاهده در ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و از آن زمان توسط ۱۸۶ کشور امضا و توسط ۱۷۷ کشور به تصویب رسیده است.

با این حال، این معاهده لازم‌الاجرا نشده چرا که هشت کشور عضو سازمان ملل از جمله مصر، هند، (رژیم) اسرائیل، کره شمالی، پاکستان و ایالات متحده این معاهده را امضا یا تصویب نکرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha