هواشناسی: بارندگی تا ظهر جمعه در استان کرمانشاه ادامه دارد

کرمانشاه- ایرنا- رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمانشاه گفت: براساس آخرین تحلیل از داده‌های هواشناسی، فعالیت سامانه قوی و ناپایدار حاکم بر جو منطقه، تا ظهر جمعه ادامه داشته، به تناوب سبب بارندگی همراه با وزش باد شدید، رعد و برق و احتمالاً رگبار پراکنده تگرگ در سطح استان می‌شود.

«سعید قاسمی» عصر چهارشنبه به ایرنا افزود: بارش که طی امروز (چهارشنبه) تا صبح فردا سنگین خواهد بود؛ با آبگرفتگی معابر عمومی، رواناب و احتمالاً سیلاب های محلی نیز همراه می شود.

وی اضافه کرد: بارش پنجشنبه شب تا صبح جمعه و در نواحی سردسیر، ممکن است به شکل رگبار برف نیز مشاهده شود. همچنین، تشدید سرعت وزش باد در منطقه، احتمالاً در ساعاتی از امروز و فردا، جو مناطق مرزی استان را کم و بیش غبار آلود نماید.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمانشاه اظهار داشت: دمای هوا نیز از امروز تا شنبه هفته آینده روندی رو به کاهش می یابد، شایان توجه است کاهش دما در روزهای جمعه و شنبه، بخصوص در نواحی سردسیر نسبتاً محسوس خواهد بود.

وی در ادامه میزان بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۹/۳۰ دقیقه امروز را ۱۴/۲میلیمتر اعلام کرد و گفت: شهرستان‌های کرندغرب با ۲۹/۵ میلیمتر، گواور با ۲۸/۶ و سومار با ۲۵ میلیمتر بیشترین بارندگی را در این مدت در سطح استان داشته‌اند.

قاسمی همچنین میزان بارندگی کرمانشاه ۱۶/۱ میلیمتر، روانسر ۱۹/۳، اسلام آبادغرب ۲۱/۷ میلیمتر، گیلانغرب ۲۲/۲، پاوه ۱۹/۴ میلیمتر، جوانرود ۱۸ میلیمتر و گهواره ۲۲/۸ میلیمتر اعلام کرد.

وی میانگین بارشهای سال زراعی جاری تاکنون را ۴۸۶/۱ اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سال قبل ۳۲ درصد افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۸ درصد کاهش دارد.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی کرمانشاه روز گذشته (سه‌شنبه) با صدور اطلاعیه‌ای به دلیل تقویت شرایط ناپایدار و احتمال بارش شدید باران، پس از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی، اقدام به صادر کردن هشدار سطح قرمز نیز کرد.

برهمین اساس جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و احتمال طغیان برخی رودخانه‌ها، انسداد برخی از راه‌های روستایی، خسارت به برخی از زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق، گاز و آب پیش بینی شده بود.
دستگاه های خدمات رسان استان با توجه به شرایطی که اداره کل هواشناسی استان پیش بینی کرده بود از روز گذشته در تمام شهرستانهای استان به حالت آماده باش درآمدند ولی تاکنون گزارشی از خسارت احتمالی بارش‌ها نشده است.

هشدارهای هواشناسی دارای سه سطح زرد، نارنجی و قرمز است، زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند، این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، داشته باشند و از سوی دیگر مسوولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد رنگ دارد و در این نوع از هشدار پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود، هشدار نارنجی رنگ جهت آماده‌باش دستگاه‌های مسوول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار قرمز رنگ نیز بالاترین سطح هشدار است که پیش‌بینی می‌شود یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی را به دنبال داشته باشد، از این‌رو با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

اداره‌کل هواشناسی کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارای ۲۴ ایستگاه هواشناسی است که از این تعداد پنج ایستگاه (سینوبتیک) اصلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha