پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌های کشاورزی؛ بی‌رغبتی کشاورزان اردبیل به بیمه

اردبیل - ایرنا - پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌های محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه بی‌رغبتی کشاورزان و بهره‌برداران کشاورزی نسبت به بیمه محصولات خود در استان اردبیل را بدنبال داشته، توسعه بیمه را هم با چالش مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اردبیل جزو ۱۰ استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می‌رود و همه ساله بروز حادثه‌هایی مانند سیل، خشکسالی، صاعقه، طوفان، سرمازدگی، برف سنگین، سرما و یخبندان شدید خسارت‌ها و تلفات زیادی بر جای می‌گذارد که جبران این خسارت‌ها مستلزم حمایت جدی دولت با اختصاص اعتبار لازم به صندوق بیمه کشاورزی و پرداخت به موقع خسارت‌ها به خسارت‌دیدگان است. در این بین پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌ها و تاخیر در آن مانع جدی توسعه بیمه و همچنین بی‌میلی کشاورزان و باغداران استان به بیمه محصولات خود در برابر بلایای طبیعی شده است.

در همین زمینه برای بررسی آخرین وضعیت بیمه کشاورزی در استان اردبیل میزگردی با حضور علیرضا خواجوی معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان اردبیل، علی قنبری مدیر بیمه کشاورزی استان اردبیل و محمد نوروزی سرناظر صندوق بیمه کشاورزی اردبیل برگزار شد.

نحوه پرداخت قطره غرامت‌ها، بی‌میلی کشاورزان به بیمه محصولات خود، عملکرد صندوق بیمه در پرداخت غرامت‌ها، نقش و اهمیت بیمه در بخش کشاورزی، میزان ضریب نفوذ بیمه در زراعت و باغات استان، ضرورت آینده‌نگری در توسعه بیمه، لزوم اعمال سیاست‌های منطقه‌ای، سرمازدگی و راهکارهای جلوگیری از آن و فرهنگ‌سازی در توسعه بیمه از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این میزگرد است.

ایرنا: آقای خواجوی بهار هر سال کشاورزان و باغداران استان اردبیل گرفتار سرمازدگی و متحمل خسارت‌های فراوان می‌شوند ، به نظر شما با توجه به ضریب بیمه در بخش زراعت و باغات استان این خسارت‌ها به چه صورتی قابل جبران است و مهم‌تر از همه چرا کشاورزان و باغداران استان رغبتی برای بیمه محصولات خود ندارند؟

خواجوی: دولت برای جبران خسارت‌های احتمالی، یارانه‌ای را به بیمه‌شدگان اختصاص داده است و از کشاورزان در بحث بیمه حمایت می‌کند در واقع می‌توان گفت که خسارت‌ها قابل جبران هستند ولی اگر این خسارت‌ها از پرداخت قطره‌چکانی خارج و به موقع پرداخت شود رغبت کشاورزان برای بیمه محصولات خود بیشتر می‌شود. برای تحقق این امر باید آگاهی عمومی نسبت به بیمه افزایش یابد مانند خیلی از ممالک که در مصارف عمومی و بیمه فرهنگ‌سازی می‌شود ، اگر در کشور ما هم چنین شود رغبت عمومی نسبت به بیمه بیشتر می‌شود.


پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌های کشاورزی؛ بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه در اردبیل

ایرنا: علت بروز این خسارت‌ها چیست، آیا امکان جلوگیری از آنها وجود دارد؟

خواجوی: ببینید ما برای جلوگیری از تشدید خسارت‌ها چاره‌ای نداریم جز اینکه با طبیعت مدارا کنیم. به عقیده من در سال‌های اخیر رفتار بشر با اقلیم نامناسب بوده است. طوری که استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی باعث شده چرخه زیستی یا اکولوژیکی منطقه بهم خورده و این مشکلات گریبانگیر خودمان شده است. در واقع قهر طبیعت به خودمان بازگشته و هر سال شاهد خشکسالی و بلایای طبیعی از جمله سرمای دیررس بهاره و زود رس پاییزه هستیم. بنابراین نیاز است در رفتار خودمان با طبیعت تجدید نطر کنیم و تمام بخش‌ها دست در دست هم بدهند. بویژه بخش صنعت باید ملاحظات لازم را رعایت کند تا بتوانیم با طبیعت مدارا کنیم.

باید اذعان کرد که ما با قهر طبیعت مواجه هستیم و سیستم اکولوژیکی مناطق هم بهم خورده است ، طوری که سرما و تگرگ هرسال خسارت‌های فراوانی را در استان به جای می‌گذارد و به ناچار برای پیشگیری از آن باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدون و حتی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. همچنین نیاز است برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها درست و فرهنگ عمومی هم در صنعت و کشاورزی آماده و در نهایت به بیمه به عنوان سوپاپ اطمینان اهمیت داده شود.

ایرنا: آقای قنبری چند محصول زیرپوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دارد و عامل اصلی بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه محصولات خود چیست و با این روند چگونه می‌توان بیمه را در استان توسعه داد؟

قنبری: صندوق بیمه در سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون بالغ بر ۱۷۶ نوع محصول زیرپوشش بیمه قرار گرفته است. از آن زمان تا کنون هرسال میزان غرامت در مقایسه با حق بیمه به مراتب بالا بوده است که این امر صندوق را به یک صندوق زیان‌ده تبدیل کرده است . واقعیت این است که اگر بودجه دولتی نبود صندوق الان ورشکست می‌شد، بنابراین حمایت دولت باعث شده صندوق سرپا بماند. در حال حاضر دولت ۷۳ درصد غرامت‌ها را تامین می‌کند و کمترین یارانه‌ای که دولت در بخش کشاورزی می‌دهد به بیمه بدنه تراکتور و کمباین است و به بقیه بالای ۷۰ درصد غرامت می‌دهد.

همانطور که مهندس خواجوی اعلام کرد دلیل اصلی بی‌رغبتی کشاورزان و باغداران به بیمه محصولات خود، پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌ها است. به عقیده من حق بیمه و تعهدی که در صندوق بیمه لحاظ شده تقریبا باب میل باغدار نیست. برای همین باغدار برای بیمه محصولات خود رغبت نمی‌کند. هرچند ضریب بیمه استان اردبیل در مقایسه با دیگر استان‌ها بیشتر است ولی این ما را به عنوان یک استان کشاورزی قانع نمی‌کند. همواره تلاش کردیم این ضریب را در باغات و زراعت افزایش دهیم. ضریب بیمه در باغات ۱۱ درصد و در زراعت ۳۱ درصد برآورد شده است که واقعا قانع‌کننده نیست و دلیل نبود افزایش ضریب بیمه به بیش از ۵۰ درصد ناشی از تعهد بیمه و تاخیر در پرداخت خسارت‌ها است که می‌توان با فرهنگ سازی و سیاست‌گذاری جدید این مشکل را برطرف کرد. برای توسعه بیمه هم باید علاوه بر فرهنگ‌سازی، دولت بودجه لازم را به موقع اختصاص دهد که متاسفانه در سال‌های اخیر میزان اعتبارات صندوق از ۱۰ هزار میلیارد ریال به ۶ هزار میلیارد ریال کاهش یافته و این باعث شده بیمه نتواند به اهداف خود در بحث توسعه بیمه برسد.

ایرنا: میزان ضریب بیمه در بخش زراعت و باغات استان چقدر است و برای افزایش ضریب بیمه و توسعه بیمه در استان چه راهکارهایی را پیشنهاد می دهید؟

قنبری: کل میزان زراعت استان اردبیل ۵۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۶۲ هزار و ۵۳۱ هکتار زیرپوشش بیمه قرار گرفته است. مجموع باغات استان اردبیل۳۱ هزار و ۵۶۰ هکتار است که از این میزان سه هزار و ۵۷۶ هکتار زیرپوشش بیمه قرار دارد که نشان دهنده ضریب نفوذ ۱۱ درصدی بیمه در بخش باغی است.


پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌های کشاورزی؛ بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه در اردبیل

در مجموع بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در این استان زیرپوشش بیمه قرار گرفته و اخیرا هم پیشنهاد شده گیاهان دارویی هم زیرپوشش صندوق بیمه قرار بگیرد. در عین حال تلاش می‌کنیم ضریب نفوذ بیمه در بخش باغات استان به بیش از ۵۰ درصد برسد و پیش‌بینی شده است میزان بیمه کشت بهاره تا آخر فروردین ماه امسال به ۱۰ هزار هکتار برسد که با این حساب میزان اراضی بیمه شده در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۶ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

البته نباید فراموش کنیم که استان اردبیل به علت عملکرد مطلوب خود در بیمه بخش کشاورزی، چندین سال است که در رتبه اول و دوم کشوری قرار دارد و از استان‌های پیشرو در زمینه بیمه محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. راهکار اصلی توسعه بیمه اعمال مشوق‌های لازم برای کشاورزی، سیاست‌گذاری جدید و همچنین پرداخت به موقع خسارت‌های کشاورزان به ویژه آگاهی کشاورزان و باغداران از مزایای بیمه است.

ایرنا: چه میزان غرامت به کشاورزان و باغداران خسارت دیده استان پرداخت شده ، آیا این غرامت‌ها فارغ از تاخیر زمانی رضایت بخش است ؟

قنبری: میزان غرامت پرداختی به کشاورزان در سال گذشته در استان ۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال بوده و این در حالی است که حق بیمه دریافتی بیمه از کشاورزان ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است، بنابراین بیش از چهار برابر حق بیمه غرامت به کشاورزان استان در سال زراعی گذشته پرداخت شده است. در سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق بیمه کشاورزی استان اختصاص داده شد که ۲۵ هزار میلیارد ریال آن به صورت نقدی و ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت اوراق به این صندوق پرداخت شد و پیگیر هستیم بقیه مبالغ هم به زودی پرداخت شود.

در ارتباط با تاخیر زمانی پرداخت غرامت‌ها، باغداری که متحمل خسارت می‌شود انتظار دارد غرامت‌ها زود پرداخت شود. دیر پرداخت شدن غرامت‌ها باعث شده حق بیمه‌ها هم از سوی کشاورزان و باغداران به صورت اقساطی پرداخت شود و چون غرامت‌ها قطره‌چکانی پرداخت می‌شود حق بیمه کشاورز و باغدار هم به همین منوال به صورت قطره چکانی پرداخت می‌شود.

ایرنا: آقای خواجوی با توجه به اظهارات شما دلیل اصلی عدم توسعه بیمه ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست و نبود فرهنگ بیمه در بین مردم بوده است با چه مکانیزمی می‌توان بیمه کشاورزی را توسعه داده و تمایل کشاورزان را در این زمینه جلب کرد؟

خواجوی: با شیوه پرداخت قطره‌چکانی بیمه توسعه پیدا نمی‌کند. اعتباراتی که برای بیمه داده می‌شود، باید به موقع در اختیار بیمه استان قرار داده شود.به نظر من سیاست‌های اعمالی برای بیمه باید منطقه‌ای باشد نه ملی. استان‌ها باید اختیارات لازم را در بحث پرداخت غرامت داشته باشند تا متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منطقه سیاست‌گذاری شود، در این صورت می‌توانیم خشکسالی و سرمازدگی را مدیریت کنیم.

با شیوه پرداخت قطره‌چکانی بیمه توسعه پیدا نمی‌کند. اعتباراتی که برای بیمه داده می‌شود، باید به موقع در اختیار بیمه استان قرار داده شود ضمن اینکه سیاست‌های اعمالی برای بیمه باید منطقه‌ای باشد نه ملی

تصور من این است که عدم توسعه بیمه ناشی از سیاست‌گذاری نادرست و نبود آموزش و فرهنگ بیمه است. در حال حاضر میانگین و سرانه آموزش ترویج در سطح جهان ۲ هزار دلار برای هر نفر و بهره‌بردار کشاورزی است. سال گذشته این آمار در سطح کشور ۱۷ هزار تومان و در استان اردبیل ۳۰۰ تومان برای هر نفر بود که با این سرانه نمی‌توان مباحث مربوط به کشاورزی را به کشاورز انتقال داد. کشاورز نیازمند اطلاعات به روز است و وظیفه ذاتی آن است که این اطلاعات را داشته باشد.

در این زمینه سازمان برنامه و بودجه و فرمانداری‌ها باید کمک حال باشند، اینها دست ما را نمی‌گیرند. در مجموع یک مقدار به بخش کشاورزی بی‌مهری شده است. وقتی بیمه‌گذار پول خود را در وقت مقرر نمی‌گیرد بی‌اعتمادی نسبت به بیمه به وجود می‌آید و وقتی کشاورز محصول خود را کشت می‌کند و غرامت آن را تا پاییز سال بعد نمی‌تواند بگیرد دیگر سراغ بیمه را نمی‌گیرد. مکانیزم اصلی توسعه بیمه، واگذاری اختیارات به استان‌ها در بحث سیاست‌گذاری، آموزش، فرهنگ‌سازی، جلب اعتماد کشاورز و باغدار و تامین اعتبار لازم و پرداخت به موقع آن به صندوق است.
پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌های کشاورزی؛ بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه در اردبیل

میزان نزولات آسمانی ۲۲۰ میلی متر در استان اردبیل برآورد شده که اگر اینها مدیریت شود چهار هزار لیتر آب را در مخزن می‌توان ذخیره کرد که در کشورهای استرالیا و آفریقا این اتفاق می‌افتد. باید قبول کنیم که در این مورد و به ویژه در مورد توسعه بیمه و فرهنگ‌سازی ضعیف هستیم. برای کشاورزی مبحث تشویقی نگذاشته‌ایم. همین باعث می‌شود که با مشکل مواجه شویم. اگر درصدی از منابع حاصل از صرفه‌جویی آب توسط بخش کشاورزی را به حوزه کشاورزی اختصاص دهیم کشاورز رغبت بیشتری به صرفه‌جویی خواهد داشت. نظر من این است که اعتباراتی که برای بیمه پیش‌بینی می‌شود، ای کاش یک جا در اختیار بیمه قرار بگیرد.

وقتی کشاورز محصول خود را کشت می‌کند و غرامت آن را تا پاییز سال بعد نمی‌تواند بگیرد دیگر سراغ بیمه را نمی‌گیرد.

ایرنا: یکی از خسارت‌های عمده کشاورزی استان ناشی از سرمازدگی است. شما به عنوان یک مسئول چه راهکارهایی را برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی سرمازدگی در استان ارائه می‌دهید؟

خواجوی: کشاورزی و باغات استان طبق سنوات گذشته به لحاظ اختلاف ارتفاع از سطح دریا و یا کوهستانی بودن، در معرض سرمازدگی قرار دارد و ضروری است برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری سرمازدگی بخش زراعت و باغات استان داشته باشیم. در سالیان گذشته راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از سرمازدگی در باغ ارائه شده است که با این راهکار می‌توان از باکتری‌های محرک رشد گیاه برای جلوگیری از سرمازدگی باغ و یا از مباحث شیمیایی روغن‌های گل و ضد یخ‌های گیاهی در سرمازدگی گیاهان استفاده کرد. کما اینکه در کشاورزی هوشمند از باکتری‌های مولد هسته یخ استفاده می‌شود. بنابراین با انواع روش‌های مختلف می‌توان از سرمازدگی پیشگیری کرد و یا حتی با استفاده از فسفات و پتاس می‌توان مقاومت گیاه را در برابر سرما زدگی بالا برد. البته روش‌های متعدی وجود دارد که می‌توان با حمایت تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران از این روش‌ها در برابر سرمازدگی باغات و زراعت استفاده کرد.

ایرنا: آیا این راهکار در استان اردبیل قابل اجراست؟

خواجوی: سابقه اجرای استفاده از روش‌های مختلف برای سرمازدگی به سال ۱۳۷۳ بر می‌گردد. در استان اردبیل خودم به عنوان کارشناس حفظ نباتات این کار را انجام دادم و برای تعدادی باغ مورد استفاده قرار گرفت. این راهکارها را در آن زمان برای تعدادی باغ در ارتباط با جلوگیری از سرمازدگی با مرکز تحقیقات انجام دادم و برآیند مثبتی هم داشت. متاسفانه در ایران هرکسی یک باغ و یا گلی را پرورش می‌دهد به خود اجازه می‌دهد در مورد بخش کشاورزی اظهارنظر کند ولی غافل هستیم که کشاورزی علم پیچیده‌ای است که با مبحث اقلیم شناسی، مباحث آب و خاک، خاک شناسی، نیروی انسانی، سرمایه تکنولوژی و بازار سر و کار دارد و دلیل ضعف بخش کشاورزی اظهار نظر غیرکارشناسی است. الان دنیا با کشاورزی هوشمند سرو کار دارد ما در آن زمان برای تعدادی از باغات استفاده کردیم الان شاید در این باره غفلت کردیم ، سنسورهایی تعبیه شده که در گلخانه‌ها گیاهان و تخم حشره را شناسایی و رصد کرده و در نقطه‌ای سمپاشی می‌کند. این سنسورها نقطه بیماری را سمپاشی می‌کند. در واقع اینها راهکارهایی هستند که در کشاورزی هوشمند از آن استفاده می‌شود و ما الان در کشاورزی مکانیزه هستیم و هنوز به کشاورزی هوشمند دست نیافته‌ایم

متاسفانه در ایران هرکسی یک باغ و یا گلی را پرورش می‌دهد به خود اجازه می‌دهد در مورد بخش کشاورزی اظهارنظر کند ولی غافل هستیم که کشاورزی علم پیچیده‌ای است که با اقلیم شناسی، آب و خاک، خاک شناسی، نیروی انسانی، سرمایه تکنولوژی و بازار سر و کار دارد و دلیل ضعف بخش کشاورزی اظهار نظرهای غیرکارشناسی است.

ایرنا: آقای قنبری شما در ارتباط با اهمیت بیمه در کشور و سیاست‌گذاری‌های اعمال شده در بحث توسعه بیمه چه نظری دارید؟

قنبری: آنچه که علم به ما می‌گوید این است که اگر در کشوری اقتصاد بدون بیمه رونق و پیشرفت داشته باشد آن کشور از توسعه عقب می‌ماند، در واقع همیشه اقتصاد با بیمه به موازات همدیگر پیش می‌رود یعنی بیمه جلو باشد اقتصاد عقب، و یا بر عکس، توسعه کارساز نخواهد بود به عقیده من رشد اقتصادی و بیمه به موازت همدیگر موفقیت و توسعه یافتگی کشور را به ارمغان می‌آورد.

در حال حاضر ۹۰ درصد امنیت غذایی کشور از طریق کشاورزی داخلی تامین می‌شود و در استان هم ۳۳ درصد اشتغال در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد و این نشان می‌دهد اهمیت بیمه در این بخش به مراتب بالا است. از طرفی ۴۱ نوع بلایای طبیعی در دنیا روی می‌دهد که ۳۱ مورد آن در ایران و از این تعداد ۲۹ مورد هم در استان اردبیل اتفاق می‌افتد. اهمیت بیمه در کشاورزی، بهداشت و دام بسیار زیاد است. در کشاورزی وقتی با یخ‌زدگی زراعت و باغات ۱۵ استان کشور متحمل خسارت می‌شوند تنها نهادی که این غرامت‌ها و خسارت‌ها را جبران می‌کند بیمه است و اهمیت بیمه در دام هم باعث امنیت بهداشتی دام می‌شود. اگر بیمه دام توسعه داشته باشد دیگر دامدار مجبور نمی‌شود دام بیمار خود را در بازار به فروش برساند و متاسفانه برخی افراد سودجو دام بیمار خود را از روی ناچاری به بازار عرضه می‌کنند و اگر این دام‌ها زیر پوشش بیمه قرار بگیرد دیگر نیازی به عرضه این دام‌های بیمار به بازار نیست ، بلکه دامدار می‌تواند خسارت‌های وارده به دام را از طریق بیمه دریافت کند.

ایرنا: آقای نوروزی نظر شما در ارتباط با بیمه و تصمیمات اتخاذ شده در بیمه برای کشاورزان و باغداران چیست . شما خلاء‌ها و نارسایی‌های موجود در بیمه را در چه چیزی می‌بینید؟

نوروزی: بخش کشاورزی تنها بخشی است که دولت برای آن تصمیم‌گیری می‌کند. دولت در جهت افزایش تولید با هدف تامین امنیت غذایی به کشاورز کمک می‌کند. باید اذعان کرد که کشاورزی ما خرده‌پا و معیشتی است و اگر تصمیم‌گیری‌هایی در سطح کلان به خوبی انجام شود هم باغداران و هم کشاورزان از آن منتفع خواهند شد. به نظر من اگر تصمیمات و برنامه‌ها با مدیریت واحد گرفته شود نتیجه خوبی از آن گرفته می‌شود. ما تلاش داریم تا در کشاورزی به کشاورزان مشاوره دهیم و آنان را متقاعد کنیم که اگر این روش‌ها و راهکارها را بکار بگیرید موفق می‌شوند.

بیمه کشاورزی یک نوع خدمات در کنار سایر خدمات دولتی است. دولت خدماتی را با هدف تامین و جبران خسارت‌های احتمالی به کشاورز ارائه می‌دهد که او  با اطمینان خاطر به شغل خود مبادرت بورزد. در کنارش دولت به کشاورز می‌گوید اگر محصول شما در اثر حوادث قهری و طبیعی دچار ضرر و زیان شد از طریق بیمه این خسارت‌ها جبران می شود، البته خسارت‌ها و غرامت‌هایی که دولت ارائه می‌دهد هر چند ناچیز است اما می‌تواند بخشی از هزینه‌های کشاورز را تامین کند.

ایرنا: آقای قنبری در استان اردبیل شاهد شلختگی آمار در بحث بیمه، زیرساخت‌ها و دیگر مباحث کشاورزی هستیم و اخیرا هم آمارهای متعددی درباره غرامت بیمه اعلام شده است ، دقیقا روند پرداخت غرامت ها چگونه است آیا بررسی‌های کارشناسی بر میزان غرامت و نظارت در پرداخت غرامت‌ها به خوبی انجام می شود؟

آنچه که علم به ما می‌گوید این است که اگر در کشوری اقتصاد بدون بیمه رونق و پیشرفت داشته باشد آن کشور از توسعه عقب می‌ماند، در واقع همیشه اقتصاد با بیمه به موازات همدیگر پیش می‌رود یعنی بیمه جلو باشد اقتصاد عقب، و یا بر عکس، توسعه کارساز نخواهد بود.

قنبری: غرامت‌هایی که برای بیمه‌شدگان اعمال شده تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ تداوم دارد ، خسارت‌هایی که در مزارع و باغ اتفاق می‌افتد، از سوی کارشناسان به خوبی بررسی می‌شود و خسارت‌های وارده ۲۰ روز بعد از برداشت محصول مشخص و غرامت آن به قسمت پرداخت بیمه ارسال می‌شود. اما میزان غرامت خسارت‌های وارده سیل و دام با بررسی کارشناسان در ۲ یا سه روز اول مشخص شده و مراحل پرداخت آن انجام می‌گیرد.

در بحث نظارت هم علاوه بر نظارت مستمر کارشناسان بر سر مزارع و باغ در هنگام خسارت از طریق تصاویر ماهواره‌ای تعیین خسارت صورت می‌گیرد که در استان حذف شد. در عین حال ما تنها به تصاویر ماهواره‌ای در بحث نظارت اکتفا نمی‌کنیم و نظارت تلفیقی از تصاویر ماهواره‌ای و عوامل کارشناسی صورت بگیرد بهتر است.

ایرنا: الان غرامت‌های سرمازدگی فروردین ماه امسال در استان دقیق مشخص شده است؟

قنبری: به زودی غرامت‌های استان در بخش کشاورزی مشخص می‌شود، در حال حاضر در اردبیل و سرعین در این باره ضعف داریم و غرامت شهرستان کوثر هنوز برآورد نشده ولی بقیه شهرها برآورد شده است. کارشناسان بیمه دقیقا در هنگام خسارت بر سر مزارع حضور یافته و هماهنگ با کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد خسارت می‌کنند.

پرداخت قطره‌چکانی خسارت‌های کشاورزی؛ بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه در اردبیل

ایرنا: با این اوصاف مشخص است که بیمه در کار خود موفق نیست چون غرامت‌ها با تاخیر پرداخت می‌شود و ضریب نفود بیمه هم به کندی پیش می‌رود؟

قنبری : نه اینگونه نیست ، استان اردبیل یکی از استان‌های پیشرو در بحث بیمه است. قطعا در رتبه‌های اول دوم در زراعت هستیم ولی این استان کلیات قضیه با مشکل مواجه است ما می‌خواهیم سیاست‌گذاران را حساس‌تر کنیم تا بیشتر به بیمه کمک کرده و خسارت‌های وارده به کشاورزان و باغداران هم جبران شود تا رغبت کشاورزان به بیمه بیشتر شود.

در سال زراعی ۹۹ و ۱۴۰۰ سطح زراعت بیمه در استان اردبیل ۱۴۱ هزار هکتار سال گذشته ۱۵۶ هزار هکتار و امسال هم ۱۶۲ هزار هکتار است که ۶ هزار هکتار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سال گذشته ۲ هزار و ۹۵۴هکتار باغ زیرپوشش بیمه رفته که امسال این آمار به سه هزار و ۵۷۶ هکتار رسیده و در مقایسه با سال گذشته ۶۲۲ هکتار افزایش دارد. ما در تلاش هستیم اراضی آبی هم زیرپوشش بیمه قرار بگیرد. مشکل ما در بیمه محدودیت بیمه نیست بلکه بی‌رغبتی کشاورز و باغدار نسبت به بیمه ناشی از تاخیر در پرداخت غرامت‌ها است. اهداف اصلی بیمه این است که ریسک را بین تولیدکنندگان سرشکن کند، در این زمینه ما قصور کردیم در این مورد فرهنگ‌سازی نشده و نیاز است اراضی آبی هم در استان زیرپوشش صندوق بیمه قرار بگیرد.

خواجوی: در تکمیل صحبت های آقای قنبری استان اردبیل در ضریب نفود بیمه استان پیشرو است اگر نقصان و کاستی وجود دارد به سیاست‌گذاری‌های کلان برمی‌گردد و اگر غرامت‌ها دیر پرداخت می‌شود برمی‌گردد. اگر ما ضعف بیمه را برطرف و تقویت نکنیم در زمینه تثبیت اشتغال با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم. چرا که اگر کشاورز متضرر شود و بیمه هم کمک نکند نتایج آن را در گسترش مهاجرت و حاشیه‌نشینی خواهیم داشت.

ایرنا: آقای نوروزی نارسایی‌ها و کاستی‌های موجود در بخش بیمه کشاورزی اعم از پرداخت قطره‌چکانی غرامت‌ها، بی‌میلی کشاورزان و باغداران به بیمه محصولات خود و چگونگی توسعه بیمه در استان به یک چالش تبدیل شده به نظر شما چگونه می‌توان به یک وضعیت ایده‌آل در بحث بیمه دست یافت؟

نوروزی: ایراداتی که در بخش کشاورزی مشاهده شده این است که ما در این بخش از تکالیف قانونی جلو هستیم و این ایرادات در مجموع مربوط به سیاست‌گذاری نادرست در سطح کلان است ، ایده ما این است که کشاورز برای بیمه رغبت پیدا کند ولی زمانی رغبت پیدا می‌کند که از بیمه منتفع شود. اگر بررسی شود متوجه می‌شویم که میزان رغبت کشاورز برای بیمه به مراتب کم شده است. کشاورز وقتی می‌بیند هزینه‌ها تامین نمی‌شود و غرامت هم به صورت قطره‌چکانی پرداخت می‌شود از بیمه ناامید می‌شود. پرداخت قطره‌چکانی سبب شده کشاورز از بیمه فرار کند چون سهم کشاورز بیمه شده ناچیز است ، کشاورز انتظار دارد غرامت در اسرع وقت پرداخت شود اگر به موقع پرداخت نشود، از بیمه دلسرد می‌شود. به نظر من نیاز است نواقص‌ و مشکلات موجود در سطح کلان چاره‌اندیشی و برطرف شود.

میزگرد: یعقوب شاددل

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha