پنج تا ۱۵ درصد تولیدات کشاورزی یزد به علت سرمازدگی نابود می‌شود

یزد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان یزد گفت: سالانه پنج تا ۱۵ درصد تولیدات کشاورزی در اثر خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان از بین می‌رود که این عدد برای برخی محصولات باغی به خصوص بادام، پسته و زردآلو به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان یزد، "رضا برهانی" افزود: پدیده سرمازدگی به عنوان یکی از ریسک‌های مهم در تولید محصولات باغی استان همه ساله خسارت های هنگفتی را به محصولات کشاورزی و باغی استان وارد می کند.

وی با اشاره به جلسه اخیر با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد و دیگر مسوولان مربوطه اظهار کرد: در این نشست پس از ارائه تحلیل شرایط جوی و پیش بینی‌های کل هواشناسی استان در مورد راه‌های اطلاع رسانی به کشاورزان، روش های مقابله با سرمازدگی و تخصیص سهمیه سوخت به باغداران بحث و تبادل نظر شد.

برهانی تصریح کرد: سرمازدگی ۲ نوبت در هفته اول و دوم فروردین و مجموعا طی هشت شب، استان را تحت تاثیر قرار داد که طی این مدت دمای ۵۰ نقطه استان به صورت ساعتی از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح پایش و به کاربران اطلاع رسانی شد.

وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب عملیات مبارزه با سرمازدگی بنا بر توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی و در بهترین زمان ممکن در سطح باغات استان انجام و از خسارت سرمازدگی جلوگیری شد.

برهانی ادامه داد: استقبال گسترده کشاورزان و افزایش ۲ برابری تعداد کاربران محصولات هواشناسی در فضای مجازی گویای نقش بسیار مهم و حیاتی صدور هشدارهای به موقع و داده های هواشناسی در بخش کشاورزی و مهمتر از آن اطلاع رسانی صحیح و به هنگام این داده ها به کاربران می باشد.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی نیز روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا از احتمال بارش های رگباری و رعد و برق در روز پنجشنبه ( امروز ) خبر داد .

سید عباس میرحسینی گفت: تا روز جمعه در ساعت‌های بعد از ظهر و شب وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش بینی می شود و دمای هوا در روز شنبه سه تا پنج درجه کاهش می یابد

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بیداخوید تفت با دمای چهار درجه زیر صفر خنک ترین و عقدای اردکان با دمای ۳۳ درجه گرمترین نقطه استان بودند.

پارسال سرمازدگی پنج هزار میلیارد تومان به ۵۴ هزار هکتار از باغات استان خسارت زد؛ این استان ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha