۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85081592
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نظارت مستمر بر فعالیت نانوایی‌ها در آستارا ضروری است

آستارا- ایرنا- سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا گفت: با توجه به اینکه نان همواره قوت غالب مردم این شهرستان بوده و همچنین قرار گرفتن در منطقه مرزی و مسافرپذیری، نظارت مستمر بر نحوه و کیفیت پخت نان یکی از ضرورت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سخاوت سلیمان‌نژاد روز پنجشنبه در نشست کارگروه آرد و نان آستارا اظهار کرد: بازرسی‌ها از نانوایی‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست و باید با هم‌افزایی تقویت شود، چرا که بازرسی آرد و نان کاری تخصصی است و باید توسط افراد زبده صورت بگیرد.

وی در مورد مشکلات حوزه آرد و نان آستارا افزود: مردم در شهرها و روستاها از وضعیت بهداشتی، کیفیت نان تولیدی، تعطیلی خودسرانه واحدها و حضور افراد غیرمسئول در نانوایی‌ها گلایه دارند که لازمه برطرف کردن آنها همدلی و اتفاق نظر است تا از عهده کار بربیاییم.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا بیان کرد: بخشی از مساله نان به کیفیت آرد و گندم تخصیصی برای این شهرستان برمی‌گردد و البته مشکلات خود نانوایان در زمینه اجاره مغازه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پرداخت حق بیمه و دستمزد کارگران نیز مسائلی به وجود آورده است که باید با در نظر گرفتن آنها تصمیم‌های درستی گرفته شود که قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین حوزه آرد و نان، اضافه کرد: افرادی بدون داشتن شرایط مورد نظر به دلیل توجه نکردن یا نظارت نکردن به قوانین مربوطه در دوره‌ای وارد حرفه پخت نان در این شهرستان شدند و اکنون بیشترین مشکلات هم مربوط به همین واحدها است.

سلیمان‌نژاد با بیان اینکه به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع همه اقدام‌ها در حوزه آرد و نان باید برابر با قانون باشد، تصریح کرد: کارمندان دولت و بانوان دارای همسر نمی‌توانند پروانه راه‌اندازی نانوایی دریافت کنند اما در مواردی بدون توجه به این قوانین برای افرادی که این‌کاره نبودند، مجوز صادر شده است.

وی عنوان کرد: همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید به بحث آرد و نان دقت کنند، برای آن وقت بگذارند، توجه بیشتری داشته باشند، حتی برگزاری گشت مشترکی از سوی مسئولان دستگاه‌ها به صورت ماهانه برنامه‌ریزی گردد و دستگاه‌ها بدون چشم‌پوشی با تخلف‌ها برخورد کنند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا گفت: سهمیه آردی که به هر نانوایی اختصاص می‌یابد، در واقع یارانه اختصاصی دولت برای مردم آن محله است و اگر افرادی نتوانند به مسئولیت خود در زمینه پختن به‌هنگام و مناسب نان عمل کنند، باید مجوز صادر شده برای آنها لغو و به افراد واجد صلاحیت دیگری واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از آردهای یارانه‌دار برای پخت شیرینی و فطیر ممنوع است و باید در جریان بازرسی‌ها به این موضوع توجه شود، افزود: تابلوی نانوایان باید به شکلی مناسب در معرض دید عموم نصب شود و زمان آغاز و پایان فعالیتشان برای اطلاع مردم درج گردد.

سلیمان‌نژاد بیان کرد: مسئولان در کنار توجه به مشکلات نانوایان از جمله در بحث خمیرمایه، موافق تنوع‌بخشی به پخت نان در آستارا با استفاده از آردهای با قیمت تمام شده هستند اما این امر باید با در نظر گرفتن همه شرایط و از سوی افراد متقاضی واجد شرایط صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: نانوایان جز در مناسبت‌های خاص مانند نوروز که همه باید پای کار باشند، می‌توانند از مرخصی استفاده کنند اما باید درخواست خود را به اتحادیه نانوایان ارایه دهند تا پس از موافقت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در کارگروه مربوطه هماهنگی لازم صورت بگیرد تا مشکلی پیش نیاید.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا اظهار کرد: برخی نانوایان به دلیل سهل‌انگاری و مراجعه نکردن به سامانه مورد نظر نتوانستند سهمیه آرد فوق‌العاده ویژه نوروز را که به این شهرستان اختصاص داده شده بود، جذب کنند؛ همچنین برخی نانوایان نمونه به دلیل همین مراجعه نکردن از سهمیه آرد تشویقی خود استفاده نکردند.

وی تشریح کرد: نانوایان به طور معمول در تاریخ ۵، ۱۵ و ۲۵ هر ماه به سایت مورد نظر مراجعه و سهمیه خود را خرید می‌کنند که برای اطلاع و دریافت سهمیه تشویقی خود می‌توانند دست‌کم یک روز زودتر از این تاریخ‌ها یعنی در روزهای ۴، ۱۴ و ۲۴ به سامانه مراجعه کنند تا اختصاص سهمیه‌های تشویقی مطلع شوند و نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

سلیمان‌نژاد برگزاری نشست توجیهی برای حاملان آردهای خانگی و نقاط سخت‌گذر و دور دست به منظور جلوگیری از تخلف‌ها را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: همچنین موضوع نظارت بر کارخانه آرد مروارید به عنوان تنها کارخانه تولید آرد شهرستان آستارا بسیار مهم است و باید بازرسی‌های موردی و سرزده از سوی اداره استاندارد در دستور کار قرار بگیرد.

تشکیل ۱۲ فقره پرونده برای نانوایان متخلف

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا نیز در این نشست گفت: بحث آرد و نان و نانوایی‌ها با توجه به میزان مسافران نوروزی با تلاش مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان تعطیلات امسال نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته به خوبی مدیریت شد.

محسن آهنی افزود: روزهای پایانی سال گذشته با پیگیری‌های استاندار ۱۲ هزار کیسه آرد فوق‌العاده علاوه بر سهمیه عادی برای تعطیلات نوروزی به گیلان اختصاص یافته بود که با پیگیری فرماندار از این سهمیه حدود ۲ هزار کیسه به آستارا تخصیص یافت.

وی در مورد نظارت بر نانوایی‌ها نیز بیان کرد: بر اساس مصوبه نشست‌های پیشین کارگروه آرد و نان، گشت‌هایی با هماهنگی جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان ساماندهی شده بود که در جریان این بازرسی‌ها ۱۲ واحد نانوایی به دلیل تخلف‌هایی مانند تعطیلی خودسرانه یا کم‌فروشی با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا اضافه کرد: این اداره در کنار گشت‌های مشترک بازرسی‌های نوبه‌ای را هم در دستور کار دارد و در همین راستا از سایر دستگاه‌های مرتبط نیز انتظار می‌رود که در حوزه تخصصی خود از نانوایی‌ها بازدید داشته باشند، تنها منتظر گشت مشترک نباشند و به وظیفه‌های خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان آستارا هم در ادامه اظهار کرد: بازرسان این بهداشت با هماهنگی اداره صنعت، معدن و تجارت پیگیر بحث بازدید از نانوایی‌ها در جریان تعطیلات نوروزی بودند و معرفی متخلفان به تعزیرات هم بیشتر شد.

سیدحسین احمدی افزود: دولت البته بر اساس قانون تکلیف‌هایی برعهده شبکه بهداشت و درمان گذاشته است که از جمله آنها نظارت بر تمیزی پوشش در قالب رعایت بهداشت شخصی در کنار رعایت بهداشت محیط کار است که بخشی از بی‌توجهی‌ها در این زمینه به مساله اقتصادی برمی‌گردد.

وی بیان کرد: بیشتر نانوایان در مراجعه‌ها مدعی زیان‌ده بودن واحدها در نتیجه هزینه بالای اجاره مغازه، حق بیمه و دستمزد کارگران هستند اما اگر در نهایت اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، هزینه سلامت برای خودشان و مردم ایجاد می‌شود.

پیشنهاد افزودن بهبود دهنده برای ارتقای کیفیت آرد

رئیس اتحادیه نانوایان آستارا نیز گفت: گندمی که به این شهرستان اختصاص داده می‌شود، کیفیت خوبی ندارد و در نتیجه آرد تولیدی که در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد هم از کیفیت و شرایط خوبی برخوردار نیست.

پاشا سماپور افزود: بعضی نانواها در برخی نقاط از ماده بهبود دهنده‌ای که به آرد اضافه می‌شود، برای ارتقای کیفیت نان استفاده می‌کنند که البته اگر مقدار آن به بیش از حد مجاز برسد، می‌تواند برای مصرف کننده مضر باشد.

وی بیان کرد: با توجه به این مساله پیشنهاد می‌شود که کارخانه آرد مروارید در هماهنگی و با نظارت اداره استاندارد، پس از پایان فرایند تولید آرد بهبود دهنده را خودش به میزان کافی به آرد تولیدی اضافه کند تا در بهبود کیفیت نان هم تاثیر خوبی داشته باشد.

لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای نانوایان به منظور استفاده از خمیر مایه تر به‌جای خمیر مایه خشک که از قیمت کمتری در بازار برخوردار است نیز در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

۲۱۵ واحد نانوایی در شهرستان آستارا فعال هستند که از میان آنها ۱۰ نانوایی در زمینه پخت لواش و پنج واحد در زمینه پخت نان فانتزی فعالیت دارند و سایر واحدها نسبت به پخت بربری اقدام می‌کنند.

شهرستان مرزی بندر آستارا که شامل ۲ شهر و ۶۲ روستا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر است، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha