بسته ماموریتی- اقتصادی باید برای جهاد دانشگاهی تعریف شود

تهران-ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری گفت: باید بسته ماموریتی- اقتصادی برای جهاد دانشگاهی تعریف شود تا جذابیتی برای دانشگاه علم و فرهنگ وجود داشته باشد و اعضای هیات علمی آن نیز بتوانند برای ایجاد جریان‌سازی در دانشگاه فعالیت کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از جهاد دانشگاهی، «روح الله دهقانی فیروزآبادی» امروز (پنجشنبه) با حضور در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی و بازدید از بخش‌های این دانشگاه و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، نشست مشترکی را با «مهدی باصولی» سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ و مدیران ارشد این دانشگاه برگزار کرد.

دهقانی فیروزآبادی در نشستی با حضور مدیران ارشد این دو مجموعه و با اشاره به بازدیدش از سه مجموعه جهاد دانشگاهی در سه روز گذشته، تاکید کرد: از صمیم قلب باور دارم که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی با شاخص‌های دولتی و خصوصی، راه‌حلی خوش فکرانه بود تا بتواند در اقتصاد کشور کارهای بزرگی انجام دهد؛ همان‌طور که در مقاطع زمانی مختلف این نهاد کارهای بزرگی انجام داده است.

وی، جهاد دانشگاهی را ظرفیتی در جمهوری اسلامی ایران دانست که کمتر دیده شده، اما به صورت ویژه مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار دارد و یادآور شد: معظم‌له تاکنون به هیچ نهادی جز جهاد دانشگاهی علاقه نشان نداده‌اند؛ ایشان در سخنرانی‌های مختلف، جملات امیدبخش و انرژی‌بخشی در مورد جهاد دانشگاهی مطرح و اعلام کردند «در اعماق دلم به جهاد دانشگاهی ارادت دارم.»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری گفت: این یکی از جملات رهبر معظم انقلاب در مورد جهاد دانشگاهی است که این جمله را به شخصه دوست دارم. این موارد نشان می‌دهد که افراد جهاد دانشگاهی، پرانرژی، کم توقع و پرکار بوده‌اند و این از مزیت ویژه این نهاد به شمار می‌رود.

دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: این دانشگاه یک دانشگاه غیرانتفاعی است که در بعضی حوزه‌ها از دانشگاه‌های دولتی نه فقط چیزی کم ندارد، بلکه توانمندتر هم هست و سردسته دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور نیز محسوب می‌شود. همچنین در این دانشگاه اساتید جوانی حضور دارند که شاخص بوده و حتی جزو «دانشمندان یک درصد» نیز هستند.

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی برای این دانشگاه که سردسته دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور است انجام شود تا به مرحله رشد و توسعه برسد؛ البته رییس دانشگاه علم و فرهنگ اشراف کاملی به ظرفیت‌های مجموعه‌های جهاد دانشگاهی دارند و این یک مزیت ویژه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند یک درگاه بزرگ برای وصل ظرفیت جهاد دانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان فناور باشد، گفت: شاید این وصل کمی دشوار به نظر برسد، اما باید یک مدل اقتصادی- ماموریتی وجود داشته باشد تا این حلقه اتصال به‌وجود آید. در این صورت این دانشگاه، یک درگاه ورودی می‌شود که هر کسی می‌تواند وارد این عرصه شود، اما لازمه آن برنامه‌ریزی است.

اهمیت تعریف بسته ماموریتی- اقتصادی برای جهاد دانشگاهی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهوری، همچنین جهاددانشگاهی را بستر فعالیت کارآموزی دانشجویان در دانشگاه‌ها توصیف کرد و ادامه‌داد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلفی ورود کرده و پروژه‌های متعددی را پیش برده است. ضمن آنکه این مجموعه به هر حوزه‌ای که ورود کرده، پروژه‌هایی اجرایی شده است.

وی افزود: از این رو باید جهاد دانشگاهی با سایر نهادهای راهبردی علم و فناوری مانند معاونت علمی هم‌سو باشد، زیرا ظرفیت‌های جهاد حیف است.

این مقام مسوول با اشاره به اداره کل اقتصاد خلاق و ستاد توسعه فناوری نرم معاونت علمی، گفت: تنها حوزه‌هایی که در معاونت علمی علاوه بر ستاد، اداره کل آن را نگه داشتیم، حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی است؛ هدف‌گذاری در این ستاد، استفاده از ظرفیت‌های تاریخی، اقلیمی، مردمی و دانشگاهی کشور و تولید ثروت است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ژاپن کشوری است که تاریخ دارد اما اقلیم ندارد، گفت: ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور به اقتصاد خلاق اختصاص دارد. در ایران برای این منظور کمتر از سه درصد اختصاص داده‌ایم و این قابل تامل است.

پیاده‌سازی مدل الگویی پارک فناوری پردیس در پارک جهاد دانشگاهی

وی با اشاره به پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی افزود: این پارک، زیرساخت فیزیکی مناسبی ندارد. در واقع پارک علم و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ که متعلق به جهاددانشگاهی است در بخش کوچکی از دانشگاه علم و فرهنگ مستقر است.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه وقتی از پارک حرف می‌زنیم یعنی زیست بوم زندگی، گفت: این پارک باید با الگوبرداری از پارک فناوری پردیس که با همکاری معاونت علمی، جهاد دانشگاهی، وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته، توسعه یابد و محوریت پیگیری برنامه برعهده جهاددانشگاهی باشد. باید زیرساخت خوبی مانند پارک فناوری پردیس برای توسعه پارک جهاد دانشگاهی داشته باشیم که هر کسی در تهران خواستار بازدید از صنایع فرهنگی باشد، به اینجا بیاید و اگر خواستار بازدید تکنولوژی باشد، به پارک پردیس برود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تصریح کرد: این پارک ۲۰ هکتاری که برای دهکده و پارک جهاددانشگاهی در نظر گرفته شده است، خوب اما کم است و باید این نهاد ویژگی‌های خوبی داشته باشد و در دسترس مردم قرار بگیرد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی نمی‌تواند به صورت مستقیم به پارک و دانشگاه زیرمجموعه جهاددانشگاهی کمک کند افزود: باید برنامه‌ریزی شود تا با محوریت مدیریتی جهاددانشگاهی، مدل الگویی پارک فناوری پردیس در پارک جهاد دانشگاهی پیاده‌سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه پارک‌هایی از این دست نیاز به نرم‌افزار دارند، خاطر نشان کرد: ما در اقتصاد خلاق به نرم‌افزارهای هم‌افزایی نیاز داریم که باید برای مردم طراحی شود. درست است که در کشور ۳۰۰ انیمیشن‌ساز ماهر فعالیت می‌کنند که پروژه‌های خارجی دارند، اما ما نباید شبیه پژو فرانسه قطعه تولید کنیم، بلکه برای تولید محصول با کمپانی‌های دیگر در ارتباط باشیم و لازم است نرم‌افزاری طراحی شود که صاحب محصول در حوزه‌های خلاق و فناوری‌های نرم شویم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور خطاب به رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خاطر نشان کرد: امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌ماه به یک جمع‌بندی در مورد زیست بوم استارتاپی، شرکت‌های دانش بنیان و فناوران نوپای جهاد دانشگاهی و همسویی آن با یک مجموعه برسیم.

بسته ماموریتی- اقتصادی باید برای جهاد دانشگاهی تعریف شود

ایجاد کارگروه مشترک برای جذب نخبگان در مراکز علمی جهاددانشگاهی

رییس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست مشترک ایجاد مرکز تخصصی برای ارائه خدمات حقوقی تخصصی به فناوران، گردشگری درمانی و ایجاد مرکز نوآوری مد و پوشاک را از برنامه‌های این پارک نام برد و گفت: از معاونت علمی درخواست حمایت در جهت رساله های دکتری و طرح‌های پسا دکتری دانشگاه علم و فرهنگ و ایجاد شتابدهنده در پارک ملی علم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق داریم.

باصولی با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه غیر انتفاعی کشور در سال ۱۳۷۲ ذیل جهاد دانشگاهی تاسیس شد، افزود: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و کالج بین‌المللی، از واحدهای این دانشگاه است ضمن آنکه موفق به کسب رتبه نوآوری در میان دانشگاه‌های کشور در سایمگو شدیم.

وی تعداد رشته‌های این دانشگاه را ۹۰ رشته و تعداد دانشجویان آن را ۸۲۶۵ نفر ذکر کرد و ادامه داد: ۱۲۰ هیات علمی و ۶۸۳ مدرس حق‌التدریس در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند؛ ضمن آنکه ۲ نشریه علمی پژوهشی و ۳ نشریه تخصصی در این دانشگاه به چاپ می رسد.

باصولی از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با ۹ دانشگاه خارجی خبر داد و یادآور شد: ۹۳ دانشجوی غیرایرانی در کالج بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ مشغول از مقطع کارشناسی تا دکتری به تحصیل هستند. همچنین قراردادی با دانشگاه IMC اتریش به منظور دریافت فاند اراسموس پلاس، منعقد کردیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی این دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم خاطر نشان کرد: برای نسل چهارم دانشگاه‌ها تعاریف مختلفی ارائه شده است، ولی ما معتقدیم دانشگاه نسل چهارم محلی برای توسعه ارزش‌ها است؛ چرا که توسعه ارزش‌ها مغفول‌ترین کارکرد دانشگاه‌ها است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ اضافه کرد: براین اساس نسل چهارم دانشگاه‌ها از دید ما دانشگاهی است که بر حوزه‌های نوآوری، پژوهش مسوولان و مسوولیت اجتماعی متمرکز است و در این مسیر، بازیگران این دانشگاه، استادان، کارکنان، دانشجویان، دانش‌آموختگان، مدیران و مسوولان هستند.

وی با بیان اینکه در مسیر رسیدن به دانشگاه ارزش‌آفرین باید در حوزه‌های سلامتی، روان شناختی، اجتماعی، اقتصادی، معنوی و اخلاقی برنامه‌ریزی شود، گفت: از آنجایی که دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی است، می‌توان از ظرفیت‌های این نهاد (در این حوزه‌ها) بهره‌برداری کرد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به برنامه‌های آتی این دانشگاه افزود: در حال حاضر ما مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) را داریم، ولی نیاز به مرکز داده کاوی داریم و درصدد ایجاد مرکز ایسپا پلاس با همکاری دانشکده‌های علوم انسانی هستیم و اجرای آن نیاز به حمایت دارد.

استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی در حوزه گردشگری درمانی

وی ایجاد گردشگری درمانی را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه نام برد و در این باره توضیح داد: در حال حاضر (در جهاد دانشگاهی) پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن‌سینا و پژوهشکده سرطان معتمد (مرکز تحقیقات سرطان پستان) را داریم و اگر این امر را به ما واگذار کنند، می‌توانیم گردشگری درمانی را ایجاد کنیم.

باصولی با اشاره به برنامه دکتر دهقانی فیروزآبادی در زمان ریاست جهاددانشگاهی برای جذب رتبه‌های برتر و برگزیدگان المپیادهای علمی در این نهاد اظهار کرد: بر این اساس می‌توانیم کارگروهی را با بنیاد ملی نخبگان راه‌اندازی کنیم تا از توانمندی این افراد در مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی بهره‌مند شویم تا هم جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های نخبگان بهره‌مند شوند و هم به اشتغال این افراد کمک شود.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ، ایجاد ستاد صنایع کوچک و متوسط را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه نام برد و افزود: ایجاد مرکز خدمات حقوقی به فناوران از ایجاد فناوری تا ثبت آن خدمات تخصصی، در دستور کار قرار دارد.

پیشنهاد ایجاد مدرسه فناوری‌های نوین در جهاد دانشگاهی

وی، پیشنهاد ایجاد مدرسه فناوری‌های نوین را ارائه کرد و یادآور شد: ایجاد مرکز ثبت فناوری با هدف ارزشگذاری، سرمایه گذاری و بیمه، راه‌انداری مرکز هم‌افرینی مد و پوشاک ایرانی اسلامی و اجرای طرح ایجاد، توسعه و معرفی الگوی اجرایی از دیگر پیشنهادات ما است.

باصولی، در خصوص طرح ایجاد، توسعه و معرفی الگوی اجرایی گفت: در حال حاضر سالانه ۲ هزار فارغ‌التحصیل داریم که آنها در این طرح به ۳ مسیر صاحب کسب و کار شدن، فریلنسری و دادن مهارت‌های برجسته، هدایت خواهند شد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین گفت: ما از مجموعه معاونت علمی درخواست‌ کمک‌هایی شامل حمایت از برنامه ها و رویدادهای کارآفرینان، حمایت جهت ایجاد مراکز نوآورانه، حمایت در جهت اعطای گرنت، ایجاد کرسی پژوهشی به اعضای هیات علمی، حمایت از رخدادهای علمی دانشگاه، حمایت جهت راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری حوزه‌های بازی و اسباب بازی و سرگرمی، حمایت برای استفاده از تسهیلات نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، حمایت از ساخت فضای مسکونی اعضای هیات علمی، حمایت از رساله‌های دکتری و طرح‌های پسا دکتری و ایجاد شتابدهنده در پارک ملی علم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق است.

دهقانی فیروزآبادی با همراهی مدیران ارشد معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست جمهوری از بخش‌های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ بازدید کرد و با تعدادی از فناوران مستقر در پارک به گفت و گو پرداخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha