واکنش غرب به تنش‌ها در سودان: رهبران نظامی وغیرنظامی گام‌های فعالی برای تنش‌زدایی بردارند

لندن- ایرنا- شماری از کشورهای غربی با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به افزایش تنش‌ها در سودان ابراز نگرانی کرده و از رهبران نظامی و غیرنظامی این کشور خواستند که برای تنش‌زدایی گام‌های فعالی را بردارند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است: ما، فرستادگان و نمایندگان ویژه فرانسه، آلمان، نروژ، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت نگران گزارش‌های تشدید تنش در سودان و خطر تشدید تنش بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع سودان هستیم.

این بیانیه می‌افزاید: اقدامات تشدید کننده تهدیدی برای از بین بردن مذاکرات برای ایجاد یک دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان است. ما از رهبران نظامی و غیرنظامی سودان می‌خواهیم که گام‌های فعالی برای کاهش تنش بردارند. ما از آنها می‌خواهیم که به تعهدات خود پایبند باشند و برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در زمینه اصلاحات در بخش امنیتی برای ایجاد یک ارتش متحد و حرفه‌ای آینده که در برابر یک دولت غیرنظامی پاسخگو باشد، مشارکت سازنده داشته باشند.

کشورهای غربی با بیان اینکه «اکنون زمان ورود به یک توافق سیاسی نهایی است که بتواند آرزوهای دموکراتیک مردم سودان را برآورده کند» تصریح کردند: ایجاد یک دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان برای رسیدگی به چالش‌های فوری سیاسی، اقتصادی، امنیتی و بشردوستانه سودان ضروری است.

به گزارش ایرنا، سودان پس از کودتای نظامی که در اکتبر ۲۰۲۱ دولت سیاسی را برکنار کرد، در هرج و مرج فرو رفته است. اختلافات میان معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان که فرمانده نیروهای واکنش سریع است و فرمانده ارتش، نگرانی‌ها از رویارویی بین ارتش و نیروهای واکنش سریع را افزایش داده است.

در هفته‌های اخیر هم ارتش و هم نیروهای واکنش سریع در خارطوم، پایتخت سودان و اطراف آن، نیرو و سلاح جمع‌آوری کرده‌اند. ارتش حضور خود را در مرکز شهر تقویت و خودروهای زرهی را تقریباً در تمام تقاطع‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری کشور مستقر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha